Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trade Empires - peníze vládnou světu

  12:01aktualizováno  12:05
Máte rádi hry typu Transport Tycoon, Railroad Tycoon a podobně? Hry, kde musíte vymyslet takovou obchodní strategii, abyste vydělali co nejvíce peněz a vyzráli nad konkurencí? Pokud ano, můžete jásat. Právě totiž vychází obchodní strategie Trade Empires, která vás provede ekonomickými pletichami od starověké Číny až po Anglii 19. století.

Trade Empires Vývojářský tým Frog City sice není příliš provařený, ale zejména obdivovatelé strategií si na toto jméno jistě vzpomenou v souvislosti s podařenou dvoudílnou sérií Imperialism. Nejnovější dílko této partičky nese podobně průhledný název Trade Empires a je tedy jasné, o co by mělo jít.

Hra Trade Empires vychází pod křídly společnosti Eidos Interactive a jedná se (jak již jste se asi dovtípili) o obchodnickou strategii. Ve hře najdeme i budovatelské prvky, ale tím, oč tu běží především, je obchod. S tím samozřejmě souvisí kumulace bohatství vaší obchodnické rodiny, jakožto i rozkvět oblastí, ve kterých soustředíte své ekonomické aktivity. Hra nabízí 18 scénářů, které se liší obtížností, počtem konkurenčních rodin a hlavně dobou a místem, na kterém se odehrávají. Jedná se o autentické scénáře mapující průběh čtyř tisíciletí ve více jak tuctu oblastí, takže obchodovat lze na Nilu, u pobřeží Indie, ve starověké Číně a Mezopotámii, v Británii 18. a 19. století a nechybí samozřejmě ani oblíbený starověký Řím (což je mimochodem nejobtížnější scénář), obchod s nově objevenou Amerikou a další. Kromě těchto epizod je připraven poměrně solidní Tutorial, ale většinu z vás asi překvapí, že v úvodním menu chybí možnost nějaké kampaně. Po pravdě řečeno mne to také překvapilo a Trade Empires i docela zamrzelo, ale přiznejme si, že vytvořit smysluplné obchodnické tažení, které by popisovalo čtyři tisíciletí a obsahovalo více jak deset oblastí světa, by asi nebylo nic jednoduchého. Některé scénáře navíc mapují poměrně dlouhé období a zasloužily by tak spíš označení kampaň nežli epizoda.

Každá epizoda se odehrává v určité části světa, která je obvykle rozdělena na několik regionů. Některé komodity se pak vyskytují třeba jen v jediném regionu z celého území dané epizody, a jiné zboží zas v tom samém regionu úplně chybí. Na území každého regionu je rozeseta spousta zdrojů, výrobních budov a sídel. S tím, jak později hráči odkrývají nové technologie, k nim přibývají další. Cílem obchodníka je samozřejmě zajistit takový tok zboží, aby mu přinesl co nejvyšší zisk a navíc přispěl k rozvoji dané lokality, jelikož to přiláká další lidi, což znamená vyšší poptávku, což znamená více přepraveného zboží a vyšší zisky...

Když už jsem nakousl problematiku zboží, podívejme se na něj trochu podrobněji. Autoři si skutečně docela vyhráli a obchodovat tak lze s obrovským množstvím zboží, přičemž je Trade Empires samozřejmě zachována historická realističnost - v Číně je tak hlavní komoditou rýže, hedvábné oblečení a podobně, v Egyptě se zas lidé živí hlavně rybami z Nilu a starají se o to, jak sehnat dříví na lodě, v novověké Británii se kromě zboží dováženého z Ameriky objeví i mnoho nerostných surovin a ovčí vlna, nemalá poptávka je po cigaretách, slanečcích, rumu (což je pochopitelné), mušketách a podobně. Trade Empires rozlišuje obchodovatelné komodity na suroviny a hotové výrobky. Suroviny (obilí, ryby, ovčí vlna, ovoce, hedvábí, nerosty, tabák atd.) se získávají z přírodních zdrojů, které jsou pevně dány. Produkty se z těchto surovin vyrábějí ve výrobních budovách, kterých je jednak pár nezávislých (ale lze je koupit), jednak hráč může na vhodném místě postavit vlastní. Ve hře je i několik meziproduktů (např. kovové ingoty, barvy z indiga a podobně) potřebných k výrobě některých složitějších výrobků.

Hra obsahuje přes dvě stě typů budov, které mají různý účel. Nejedná se jen o budovy, které produkují suroviny, polotovary či hotové výrobky, ale také o budovy potřebné pro servis dopravních prostředků (stáje, doky, nádraží) a o tzv. "Demad buildings", které zvyšují Trade Empires poptávku po určitém zboží v dané lokalitě. Sem patří různé chrámy, paláce, přístavy, univerzity, pevnosti, hotely a podobně. Pro dopravu zboží lze použít kolem tří desítek různých dopravních prostředků, od klasických mul, koňů a velbloudů přes různé povozy a železniční hejblata až po několik různých plavidel. Tyto obchodní transporty samozřejmě potřebují nějaké cesty, silnice, železnice nebo řeku, moře či uměle vytvořený kanál. Obchodovat lze nejen v rámci jednoho regionu, ale i mezi nimi. Tyto cesty bývají sice výnosnější, ale také delší a vzhledem k lupičům a pirátům i nebezpečnější. Na ochranu obchodníků si naštěstí lze najmout stráže.

Ve hře se objevuje poměrně slušné množství nových technologií, které jsou v průběhu různých epizod postupně objevovány. Jejich pořízení vás sice bude něco stát, ale většinou se to vyplatí - nákupem nové technologie získáte nové komodity, budovy, dopravní prostředky či vojáky na ochranu karavan. Čas od času se také do hry připlete nějaká zajímavá událost - tu přijde neúroda, tu se zvýší ostraha na cestě mezi Horním a Dolním Egyptem, tu v nějakém regionu vypukne válka a podobně.

Trade Empires Jak tedy vypadá vlastní hraní? Vše začíná důkladným nastudováním mapy oblasti a rozložením přírodních zdrojů. Pak přijde na řadu postavení několika prvních trhů, nastavení obchodních tras a najmutí obchodníků, kteří se zhostí dopravy zboží mezi jednotlivými obchodními stanovištěmi. Ve většině epizod je zpočátku na trhu jen několik druhů zboží, takže stačí zajistit přísun jídla a několika dalších komodit. Až si vyděláte nějaké ty penízky, postavíte asi i několik výrobních budov na místech vybraných tak, aby vaše logistické řetězce byly co nejefektivnější. Postupem času se na trhu začne objevovat více surovin a produktů, takže je nutno zajistit i obchod s tímto novým zbožím.

Veledůležitým faktorem ve všech obchodnických hrách je pochopitelně poptávka a nabídka. Nabídka je vcelku logicky tam, kde se dané zboží vyrábí či těží, na tom není nic zvláštního. Poptávka po surovinách a polotovarech je tam, kde se z nich něco vyrábí, to také není žádné překvapení. Poptávka po většině výrobků (snad kromě speciálních luxusních předmětů) je úplně všude. Na tom by na první pohled také nebylo nic zvláštního, ale už na pohled druhý zjistíme zajímavé věci. Pokud je delší dobu neuspokojená poptávka po více než jednom Trade Empires druhu zboží, lidé začnou odcházet z dané lokality. Nejprve jsem si myslel, že se tak děje jen ve větších městech, kde jsou lidé zhýčkaní, ale po chvíli jsem přišel na to, že je to stejné úplně všude. Dochází tak k naprostým nelogičnostem. Mějme například malou vesničku s několika domky, kde mají pole a těžbu dřeva, jinak nic. Postavil jsem tam tržiště, začal do nedalekého přístavu vozit dřevo a na oplátku nazpět ryby a oblečení. Řekl bych, že dřevorubci si docela polepšili, ale oni se naštvali a postupně se lokalita vylidnila (což ovšem, opět nelogicky, nemá žádný vliv na produkci na polích, v dolech, lese a podobně, pracovní síla se jaksi nepočítá). Dříve sice měli jen dřevo a obilí, ale moje dobrosrdečnost v podobě přísunu oblečení a ryb jim nestačila - chtěli totiž také šperky, slonovinové sošky atd. Autoři měli podle mého názoru brát více v úvahu velikost a úroveň populace v okolí daného trhu, aby se poptávka po některých náročnějších výrobcích objevila až ve větších sídelních celcích a ne v každé vesnici. Takhle je totiž celkem jednoznačná strategie, kterou je obvykle výhodné použít - vybrat si několik perspektivních center a tam dovážet všechno zboží z lokalit, které jsou méně šťastné a jsou odsouzeny jen k tomu, aby zásobovaly města a samy se nikdy nerozrostly. Tuto taktiku ostatně doporučují i autoři v Tutorialu, kde radí rozdělit si města na "Demand Centers" a "Supply Centers". Pokud přistoupíte na tato pravidla hry, Trade Empires může pro vás být obchodování v Trade Empires docela dobrou zábavou. A podíváme-li se na to z druhé strany, tak to celkem věrně simuluje dobře známý trend stěhování lidí z chudšího venkova do bohatých měst, který se ve světe objevuje odjakživa.

Hra Trade Empires obsahuje značné množství drobných vychytávek, které se snaží o realistickou simulaci ekonomiky. Poptávka se v jednotlivých lokalitách liší (ovšem, jak již jsem zmínil, občas to přináší dost nelogické situace), obchodníci ve vašich službách mají speciální dovednosti, které jim se zvětšujícími se zkušenostmi (neboli celkovým objemem vydělaných peněz) přibývají, ceny se neustále pohybují v závislosti na nabídce a poptávce, k věrné historické atmosféře přispívají i různé technické objevy a historické události. Ovládání celé hry je vyřešeno solidně, ke všemu vám stačí myš a ovládání vám přejde do krve po proběhnutí krátkého Tutorialu. Hlavním ovládacím nástrojem je sada několika menu, které jsou přístupné z dolní lišty. Hra běží v reálném čase, ale lze přepínat mezi čtyřmi rychlostními režimy a navíc tu funguje oblíbená mezerníková pauza. Trade Empires má tři mapové úrovně - výřez z mapy světa sloužící spíše pro orientaci a pro přepínání mezi Trade Empires regiony, podrobnější mapu regionu s označením všech důležitých zdrojů, sídel a podobně a nejpodrobnější scrollovací mapu vybrané oblasti, na které se asi budete pohybovat nejčastěji. Tato nejdůležitější mapa je zpracována v izometrickém pohledu, přičemž při tvorbě map autoři použili satelitní snímky. 3D akcelerovaná grafika běží v rozlišení 1024x768 a je nejen velmi podařená, ale i poměrně přehledná. Autoři si dali práci s různými architektonickými styly všech budov a slušně vypadají i dopravní prostředky, takže výsledný grafický dojem je více než dobrý. Ve hře se setkáme se solidními zvukovými efekty (i když mi trochu chybí mluvené slovo) a s celkem příjemnou hudbou.

Přesto, že jsem se v recenzi rozohnil nad trochu nelogicky řešenou poptávkou po různých komoditách, musím uznat, že jinak je tato obchodní hra poměrně propracovanou simulací ekonomického života. Díky mnoha scénářům s různou obtížností se u hry může pobavit i hráč, který jinak obchodním strategiím příliš neholduje, pro zavilé stratégy s ekonomickými sklony pak tato hra nabízí zábavu na mnoho hodin. Mě osobně se tahle strategie docela zamlouvala, ale přeci jen asi zůstanu u Transport Tycoonu.

Trade Empires
Výrobce: Frog City
Vydavatel: Eidos Interactive
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.frogcity.com/trade
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Solidní obchodní strategie, ale existují i lepší.
Hodnocení 75%

Autor:
Témata: Karavan, Loď, Zisk
  • Nejčtenější

Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban

Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...

2. října 2024 280

Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod

Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...

3. října 2024 37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář

Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...

1. října 2024  12:07 9

Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

7. října 2024  17:16 13

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 14

Stanley Cup prý letos vyhrají Rangers. Předpovědi ze hry NHL ale nevychází

Stejně jako v předchozích letech se vydavatelství Electronic Arts pustilo do předpovídání výsledků letošního play-off hokejové NHL. Simulace aktuálního ročníku jejich hokejové hry označila za vítěze...

9. října 2024  11:22 1

Bude se dojit. Kovbojka Red Dead Redemption vyjde konečně i na PC

Po čtrnácti letech od vydání se westernové dobrodružství bývalého psance Johna Marstona konečně podívá také na počítače, a to včetně rozšíření Undead Nightmare. Hráči nebudou čekat dlouho, port vyjde...

9. října 2024  10:40 2

Red Dead Redemption na PC

vydáno 9. října 2024  10:08,  aktualizováno  10:08

Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

9. října 2024 8

Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky

Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

GLOSA: Dvacet cen. Ale po Tháliích se propírala jen Helena Vondráčková

Premium Jeden by čekal, že uhlazeně veřejnoprávní ceremoniál divadelních cen Thálie ponechá národ chladným, zvláště když si na...