Vývojářský tým Frog City sice není příliš provařený, ale zejména obdivovatelé strategií si na toto jméno jistě vzpomenou v souvislosti s podařenou dvoudílnou sérií Imperialism. Nejnovější dílko této partičky nese podobně průhledný název Trade Empires a je tedy jasné, o co by mělo jít.
Hra Trade Empires vychází pod křídly společnosti Eidos Interactive a jedná se (jak již jste se asi dovtípili) o obchodnickou strategii. Ve hře najdeme i budovatelské prvky, ale tím, oč tu běží především, je obchod. S tím samozřejmě souvisí kumulace bohatství vaší obchodnické rodiny, jakožto i rozkvět oblastí, ve kterých soustředíte své ekonomické aktivity. Hra nabízí 18 scénářů, které se liší obtížností, počtem konkurenčních rodin a hlavně dobou a místem, na kterém se odehrávají. Jedná se o autentické scénáře mapující průběh čtyř tisíciletí ve více jak tuctu oblastí, takže obchodovat lze na Nilu, u pobřeží Indie, ve starověké Číně a Mezopotámii, v Británii 18. a 19. století a nechybí samozřejmě ani oblíbený starověký Řím (což je mimochodem nejobtížnější scénář), obchod s nově objevenou Amerikou a další. Kromě těchto epizod je připraven poměrně solidní Tutorial, ale většinu z vás asi překvapí, že v úvodním menu chybí možnost nějaké kampaně. Po pravdě řečeno mne to také překvapilo a i docela zamrzelo, ale přiznejme si, že vytvořit smysluplné obchodnické tažení, které by popisovalo čtyři tisíciletí a obsahovalo více jak deset oblastí světa, by asi nebylo nic jednoduchého. Některé scénáře navíc mapují poměrně dlouhé období a zasloužily by tak spíš označení kampaň nežli epizoda.
Každá epizoda se odehrává v určité části světa, která je obvykle rozdělena na několik regionů. Některé komodity se pak vyskytují třeba jen v jediném regionu z celého území dané epizody, a jiné zboží zas v tom samém regionu úplně chybí. Na území každého regionu je rozeseta spousta zdrojů, výrobních budov a sídel. S tím, jak později hráči odkrývají nové technologie, k nim přibývají další. Cílem obchodníka je samozřejmě zajistit takový tok zboží, aby mu přinesl co nejvyšší zisk a navíc přispěl k rozvoji dané lokality, jelikož to přiláká další lidi, což znamená vyšší poptávku, což znamená více přepraveného zboží a vyšší zisky...
Když už jsem nakousl problematiku zboží, podívejme se na něj trochu podrobněji. Autoři si skutečně docela vyhráli a obchodovat tak lze s obrovským množstvím zboží, přičemž je samozřejmě zachována historická realističnost - v Číně je tak hlavní komoditou rýže, hedvábné oblečení a podobně, v Egyptě se zas lidé živí hlavně rybami z Nilu a starají se o to, jak sehnat dříví na lodě, v novověké Británii se kromě zboží dováženého z Ameriky objeví i mnoho nerostných surovin a ovčí vlna, nemalá poptávka je po cigaretách, slanečcích, rumu (což je pochopitelné), mušketách a podobně. Trade Empires rozlišuje obchodovatelné komodity na suroviny a hotové výrobky. Suroviny (obilí, ryby, ovčí vlna, ovoce, hedvábí, nerosty, tabák atd.) se získávají z přírodních zdrojů, které jsou pevně dány. Produkty se z těchto surovin vyrábějí ve výrobních budovách, kterých je jednak pár nezávislých (ale lze je koupit), jednak hráč může na vhodném místě postavit vlastní. Ve hře je i několik meziproduktů (např. kovové ingoty, barvy z indiga a podobně) potřebných k výrobě některých složitějších výrobků.
Hra obsahuje přes dvě stě typů budov, které mají různý účel. Nejedná se jen o budovy, které produkují suroviny, polotovary či hotové výrobky, ale také o budovy potřebné pro servis dopravních prostředků (stáje, doky, nádraží) a o tzv. "Demad buildings", které zvyšují poptávku po určitém zboží v dané lokalitě. Sem patří různé chrámy, paláce, přístavy, univerzity, pevnosti, hotely a podobně. Pro dopravu zboží lze použít kolem tří desítek různých dopravních prostředků, od klasických mul, koňů a velbloudů přes různé povozy a železniční hejblata až po několik různých plavidel. Tyto obchodní transporty samozřejmě potřebují nějaké cesty, silnice, železnice nebo řeku, moře či uměle vytvořený kanál. Obchodovat lze nejen v rámci jednoho regionu, ale i mezi nimi. Tyto cesty bývají sice výnosnější, ale také delší a vzhledem k lupičům a pirátům i nebezpečnější. Na ochranu obchodníků si naštěstí lze najmout stráže.
Ve hře se objevuje poměrně slušné množství nových technologií, které jsou v průběhu různých epizod postupně objevovány. Jejich pořízení vás sice bude něco stát, ale většinou se to vyplatí - nákupem nové technologie získáte nové komodity, budovy, dopravní prostředky či vojáky na ochranu karavan. Čas od času se také do hry připlete nějaká zajímavá událost - tu přijde neúroda, tu se zvýší ostraha na cestě mezi Horním a Dolním Egyptem, tu v nějakém regionu vypukne válka a podobně.
Jak tedy vypadá vlastní hraní? Vše začíná důkladným nastudováním mapy oblasti a rozložením přírodních zdrojů. Pak přijde na řadu postavení několika prvních trhů, nastavení obchodních tras a najmutí obchodníků, kteří se zhostí dopravy zboží mezi jednotlivými obchodními stanovištěmi. Ve většině epizod je zpočátku na trhu jen několik druhů zboží, takže stačí zajistit přísun jídla a několika dalších komodit. Až si vyděláte nějaké ty penízky, postavíte asi i několik výrobních budov na místech vybraných tak, aby vaše logistické řetězce byly co nejefektivnější. Postupem času se na trhu začne objevovat více surovin a produktů, takže je nutno zajistit i obchod s tímto novým zbožím.
Veledůležitým faktorem ve všech obchodnických hrách je pochopitelně poptávka a nabídka. Nabídka je vcelku logicky tam, kde se dané zboží vyrábí či těží, na tom není nic zvláštního. Poptávka po surovinách a polotovarech je tam, kde se z nich něco vyrábí, to také není žádné překvapení. Poptávka po většině výrobků (snad kromě speciálních luxusních předmětů) je úplně všude. Na tom by na první pohled také nebylo nic zvláštního, ale už na pohled druhý zjistíme zajímavé věci. Pokud je delší dobu neuspokojená poptávka po více než jednom druhu zboží, lidé začnou odcházet z dané lokality. Nejprve jsem si myslel, že se tak děje jen ve větších městech, kde jsou lidé zhýčkaní, ale po chvíli jsem přišel na to, že je to stejné úplně všude. Dochází tak k naprostým nelogičnostem. Mějme například malou vesničku s několika domky, kde mají pole a těžbu dřeva, jinak nic. Postavil jsem tam tržiště, začal do nedalekého přístavu vozit dřevo a na oplátku nazpět ryby a oblečení. Řekl bych, že dřevorubci si docela polepšili, ale oni se naštvali a postupně se lokalita vylidnila (což ovšem, opět nelogicky, nemá žádný vliv na produkci na polích, v dolech, lese a podobně, pracovní síla se jaksi nepočítá). Dříve sice měli jen dřevo a obilí, ale moje dobrosrdečnost v podobě přísunu oblečení a ryb jim nestačila - chtěli totiž také šperky, slonovinové sošky atd. Autoři měli podle mého názoru brát více v úvahu velikost a úroveň populace v okolí daného trhu, aby se poptávka po některých náročnějších výrobcích objevila až ve větších sídelních celcích a ne v každé vesnici. Takhle je totiž celkem jednoznačná strategie, kterou je obvykle výhodné použít - vybrat si několik perspektivních center a tam dovážet všechno zboží z lokalit, které jsou méně šťastné a jsou odsouzeny jen k tomu, aby zásobovaly města a samy se nikdy nerozrostly. Tuto taktiku ostatně doporučují i autoři v Tutorialu, kde radí rozdělit si města na "Demand Centers" a "Supply Centers". Pokud přistoupíte na tato pravidla hry, může pro vás být obchodování v Trade Empires docela dobrou zábavou. A podíváme-li se na to z druhé strany, tak to celkem věrně simuluje dobře známý trend stěhování lidí z chudšího venkova do bohatých měst, který se ve světe objevuje odjakživa.
Hra Trade Empires obsahuje značné množství drobných vychytávek, které se snaží o realistickou simulaci ekonomiky. Poptávka se v jednotlivých lokalitách liší (ovšem, jak již jsem zmínil, občas to přináší dost nelogické situace), obchodníci ve vašich službách mají speciální dovednosti, které jim se zvětšujícími se zkušenostmi (neboli celkovým objemem vydělaných peněz) přibývají, ceny se neustále pohybují v závislosti na nabídce a poptávce, k věrné historické atmosféře přispívají i různé technické objevy a historické události. Ovládání celé hry je vyřešeno solidně, ke všemu vám stačí myš a ovládání vám přejde do krve po proběhnutí krátkého Tutorialu. Hlavním ovládacím nástrojem je sada několika menu, které jsou přístupné z dolní lišty. Hra běží v reálném čase, ale lze přepínat mezi čtyřmi rychlostními režimy a navíc tu funguje oblíbená mezerníková pauza. Trade Empires má tři mapové úrovně - výřez z mapy světa sloužící spíše pro orientaci a pro přepínání mezi regiony, podrobnější mapu regionu s označením všech důležitých zdrojů, sídel a podobně a nejpodrobnější scrollovací mapu vybrané oblasti, na které se asi budete pohybovat nejčastěji. Tato nejdůležitější mapa je zpracována v izometrickém pohledu, přičemž při tvorbě map autoři použili satelitní snímky. 3D akcelerovaná grafika běží v rozlišení 1024x768 a je nejen velmi podařená, ale i poměrně přehledná. Autoři si dali práci s různými architektonickými styly všech budov a slušně vypadají i dopravní prostředky, takže výsledný grafický dojem je více než dobrý. Ve hře se setkáme se solidními zvukovými efekty (i když mi trochu chybí mluvené slovo) a s celkem příjemnou hudbou.
Přesto, že jsem se v recenzi rozohnil nad trochu nelogicky řešenou poptávkou po různých komoditách, musím uznat, že jinak je tato obchodní hra poměrně propracovanou simulací ekonomického života. Díky mnoha scénářům s různou obtížností se u hry může pobavit i hráč, který jinak obchodním strategiím příliš neholduje, pro zavilé stratégy s ekonomickými sklony pak tato hra nabízí zábavu na mnoho hodin. Mě osobně se tahle strategie docela zamlouvala, ale přeci jen asi zůstanu u Transport Tycoonu.
Trade Empires | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|