Další Suikoden je tu. V pořadí už pátý díl série, která začala už v dřevních dobách PSOne, to ale s potenciálními zákazníky nebude mít jednoduché. Final Fantasy XII už vystrkuje růžky, a je zcela jasné, že se na tuto křišťálovou kuličku nabalí obrovský počet hráčů, a to nejen těch, pro které je RPG oním protěžovaným žánrem. Za špatnou situaci si může Konami tak nějak samo, protože předchůdce s pořadovým číslem 4 ani náhodou nedosahoval kvalit nastavených předešlými díly, ba co víc, Suikoden 4 by se dal považovat za takové menší maňáskové fiasko. Ani Suikoden Tactics, který vyšel mezi čtvrtým a právě aktuálním dílem, nebyl jistou střelou do černého. Zkrátka, Suikoden 5 se musí sakra snažit, aby nás přesvědčil, že z popela úspěšné a oblíbené RPG série vzešel alespoň hbitý sokolík.
Od prvního okamžiku je jasné, že vizuální ztvárnění hry je zatím nejlepší, co Suikoden doposud předvedl.
První hodiny hraní (podotýkám hodiny) budete mít spíše pocit, že máte co dělat s šedivým, třepetajícím se vrabčáčkem, který se tak tak drží před pádem do stejného kontejneru, ve kterém už úspěšně hnije čtvrtý díl. Seznamování s místními reáliemi a kulisami příběhu trvá tak dlouho, až by se mohlo zdát, že lepší to prostě být nemůže.Suikoden opět přichází se vším, co bylo vždy pro tuto značku specifické. Tam, kde má Final Fantasy své chocoby, summony a moogly, Suikoden nabízí klasicky 108 hratelných postav, runy a zařizování obydlíčka. Pátý díl se také tak nějak poohlédl za svou minulostí a má určitou návaznost na Suikoden 2. Ovšem jen tak, aby to fandy série potěšilo, ale nijak neobtěžovalo hráče, kteří se Suikodenem nemají žádné zkušenosti. Důležité je to, že S5 oproti minulému dílu nabízí mnohem komplexnější a zajímavější příběh, ve kterém samozřejmě nemohou nehrát jednu z hlavních rolí runy. A co víc, hlavní linie hry je zkomponovaná tak dobře, že když přijde na řadu zvrat, či nějaká ta kudla v zádech, nejspíše to opravdu nebudete čekat. Ale to by byla sama o sobě jen půlka úspěchu, kdyby nebylo uvěřitelných a zajímavých postav. A Suikoden 5 má velice blízko k tomu, aby se dalo tvrdit, že disponuje vším. Zkrátka, pokuste se obrnit trpělivostí a tím vysloveně nudným začátkem se prokousejte. Byla by škoda, kdybyste nad hrou zlomili hůl a přišli kvůli tomu o příjemný herní zážitek.
Obtížnost Army Battles by klidně snesla vyšší laťku, ovšem to by se dalo říci i o samotném Suikodenu 5.
Od prvního okamžiku je jasné, že vizuální ztvárnění hry je zatím nejlepší, co Suikoden doposud předvedl, i když je pořád setsakramentsky znát, že rozpočet má Konami nastavený někde jinde než Square Enix s FF nebo Namco s Xenosagou. Modely postav a jejich motion-capture je na hony vzdálen prkeným loutkám z S4 a jediné, co by se v tomto směru dalo vytknout, je kolísavá kvalita dabingu. Také prostředí, ve kterém se pohybujete, má hlavu a patu, některá, až gigantická města mají zajímavou architekturu a už to nejsou jen domečky seskupené na jednom místě, ovšem postrádali jsme pocit živoucího nebo dýchajícího světa. Stále v nás obrovské katedrály vyvolávají spíše pocit kulisy než mohutné majestátní budovy. A když jsme u těch kostelů, tak studené chrámy a paláce obklopené statickými NPC nejsou tím nejlepším krokem, jak vytvořit správnou atmosféru fantasy světa. Zmínit se musí i docela časté několikasekundové loadingy, nacházející se úplně všude – přechod z jedné části mapy na druhou, zahájení souboje, vyhodnocení souboje.Kořením RPG je soubojový systém, a nikoho asi nepřekvapí, že i tentokrát v Konami vsadili na jistotu a servírují nám ho po náhodných dávkách. O tom, že tento způsob nás spíše prudí, než aby v nás vzbuzoval nějaké vysloveně kladné emoce netřeba mluvit, ale na druhou stranu musíme přiznat, že šestičlenná bojová skupinka má něco do sebe, a že si s ní lze docela vyhrát (na to si ale počkáte, protože trvá hodiny než se dostanete do prvního dungeonu). Co se týče konkrétních specifik, máte možnost aktivně definovat pozici každé postavy na bojišti, a tím ovlivnit nejen dosah jejich zbraní, ale také i upravit statistiku vlastností. Stars of Destiny (108 hratelných postav) tak dostává mnohem většího užitku než posledně a je to i tím, že postavy můžou spolu vytvářet útočná komba, bez ohledu na to, jaký vztah mají mezi sebou (tak, jak to bylo v Suikoden 3). Tím se otevírají větší možnosti ke kombinacím a způsobu vedení boje a i když vám bude chvíli trvat, než se s tímto systémem plně sžijete, svou cestu a styl si určitě najdete. Samozřejmě, každá z postav je plně definovatelná, k dispozici jsou dva sloty na speciální schopnosti a vyhrajete si s i runami. Kromě toho hra nabízí i obvyklý Duel – bitky jeden na jednoho s pozměněnými pravidly a tzv. Army Battle, které probíhají v reálném čase. Zatímco duely vyžadují rychlé reakce a postřeh, Army Battles lehce procvičí vaše strategické myšlení a cit pro kombinaci. Budete totiž ovládat několik jednotek naráz - od lučištníků přes jízdu až po bojové lodě. Obtížnost Army Battles by klidně snesla vyšší laťku, ovšem to by se dalo říci i o samotném Suikodenu 5, kdy hlavně první polovina hry je docela snadná a až druhá půlka vás přinutí podívat se pořádně na všechna nastavení, která hra nabízí.
|
|
Suikoden V | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|