Rising Kingdoms

A máme zde dalšího zástupce žánru strategií v reálném čase. Tentokrát zavítáme do světa podivných lesních příšerek a lidí. Přinášejí Rising Kinkdoms něco nového? To si přečtěte v naší recenzi.
50

Rising Kingdoms

Platforma: PC
Výrobce: Haemimont

Herní karta

Vydavatelská společnost BlackBeans, která má na svědomí tituly jako SCAR nebo The Day After, přijala pod svá křídla méně známý vývojářský tým Haemimont Games. Ten je autorem real-timeové strategie se zaměřením na boj a rychlou expanzi. Protože u RTS žánru nemůžeme čekat Rising Kingdoms nějaké velké inovace, zaměřím se na popis rozdílů od ostatních her.

Ze všeho nejdřív se zřejmě hráč bude zabývat tím, za koho to vlastně hraje. Ve hře si můžete zvolit ze tří národností - Lesní muži (skřítci), lidé a rasa zvaná Darklings. Hned napoprvé jsem sáhl po tutorialu, ale zjistil jsem, že ovládání je intuitivní. I tak je ale výuka zpracována přehledně a stručně. Ve hře se navíc u tlačítek zobrazují popisky s funkcí, takže se tutorialu nemusí věnovat ani hráč tímto žánrem ještě nedotčený. Ve výuce se učíte hrát za skřety, ale rozdíl mezi rasami a jejich budovami je jen estetický (oproti schopnostem), nemusíte se tudíž bát, že za jiné rasy Vám hra nepůjde.

Co se týče surovin, ve hře se setkáte jen se zlatem a drahokamy (je otázka z čeho žijí, ale budiž). Vaše obživa ale není závislá jen na získání co největšího množství těchto surovin. Je zde nepřímé omezení populace - od určitého počtu obyvatel musíte mít kromě domků pro ubytování také body „Glory“ - ty získáváte zabíjením ostatních ras a kultur a jsou potřeba jednak pro růst populace, ale také pro stavbu některých pokročilejších budov.

Jak už to v RTS bývá, životně důležitá je pro Vás expanze. S tím ale přicházejí konflikty se sousedy a dochází k bojům. Proto je důležité, Rising Kingdoms aby bitvy byly dobře a přehledně zpracovány. V tomto směru hra selhala. Pokud dojde k blízkému střetu, vojáci, kteří se mezi sebe zamotají jsou k nerozeznání a nepoznáte je ani podle vzhledu (je zde sice snaha odlišit bojovníky opaskem, ale při střetu není většinu času vidět), ani dokonce podle kliknutí na ně (označují se Vám i jednotky nepřátel a není uvedena informace o příslušnosti k hráči). Nepřehlednost bitev je v tomto žánru nezanedbatelná a zbytečně tak sráží celkové hodnocení hry.

Hudební doprovod je lehce nadprůměrný a ačkoliv by mohl pokrývat větší herní čas, v důležitých momentech vhodně zahraje. Herní čas se dá vzhledem k žánru těžko určit, přesto hra nabízí velké množství obměn a módů a tak nehrozí, že by Vás po krátké době přestala bavit. Mnoho zábavy by ještě mohl přinést multiplayer, jehož podpora je u každé dnešní RTS prakticky nezbytná. Vedle dvou módů pro single a jednoho pro multiplayer obsahuje ještě povedený editor map.

Grafika mě příjemně překvapila - je poměrně detailní a krajina vytváří útulný dojem. Cesta po mapě se tak stává radostí a často se při pochodu na nepřítele zadíváte na smrček nebo potůček. K ohavnosti obludek to vytváří zajímavý kontrast. Oproti tomu Rising Kingdoms animace zase tak dobře nevypadají.

Zmínil jsem se o estetických rozdílech v ovládání kultur. Budovy mají opravdu jen jiné zástupné symboly a jejich význam zůstává stejný, u každé kultury se však jednotky chovají specificky, například těžba zlata je u lidské rasy realizována klasicky přes zlatý důl, kdežto u lesních skřítků si zasadíte rostlinku, která po vyrašení dává zlato. Propracovanost a detailnost rozdílů mezi kulturami se rozhodně řadí mezi klady hry.
Samotný systém ovládání během hry Vám na první pohled připomene Warcraft a toho pocitu se po dobu hraní nezbavíte. Nejde jen o design spodního menu, ale i o postavičky, terén apod. Přestože hra některé prvky z enginu Warcrafta nepodporuje (např. změna úhlu pohledu), říká si ke svému provozu o daleko větší prostředky. Ty jsou výrobcem poměrně podceněny - na takové konfiguraci by hra sice naběhla a běžela, ale požitek z ní by byl nulový (vzhledem k nutnosti úplně snížit grafické nastavení). Pokud ze hraní chcete něco mít, musíte si obstarat alespoň nadprůměrný počítač.

Na rozdíl od povedené volné hry bych hře vytknul podivnou kampaň. Například plnění questů - při jedné misi jsem měl za úkol ochránit svého přítele, když ho vlci rozervali na kousíčky, objevilo se vedle úkolu „completed“. Často se také kampaň odehrává ve formě animace a vy nemůžete zasáhnout - bylo by milé nechat hráči volnou ruku i při kampani.

Klady a zápory

Plus Grafika (ta statická)
Plus Doplňky (editor, atd.)

Mínus Nepřehlednost bitev
Mínus Jen další z mnoha

Verdikt:
Hra v sobě sice nese několik dobrých nápadů, stále to ale nestačí na přehoupnutí se do lepší „kasty“ než průměr. Ačkoliv se nemá za co stydět a nejednoho hráče jistě chytne za srdce, podle mého názoru zůstává hodnocením na 50%. Do žánru RTS nepřínásí prakticky nic nového a i přes líbivou grafiku se jedná jen o další z mnoha kopií WarCrafta (mimochodem WarCraft III se nyní prodává v Battlechest edici obsahující hru, datadisk + příručky za 1499Kč). Ostatně pokud vás hra zaujala, její kvality můžete posoudit z demoverze.


Hodnocení hry

Redakce

50 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 178 čtenářů

Témata: Warcraft