RECENZE: Zaklínač 3: Srdce z kamene je příběhová extáze, ubral však akce
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Platforma: PC
Výrobce:
CD Projekt Red
- Parádní příběh a volby
- Fantastické postavy
- Těžší boje a nepřátelé
- Nové lokace a důraz na průzkum
- Skvělá cena
- Části kampaně občas nudí
- Strom dovedností beze změny
- Runotepec není důležitý
Při pomyšlení, kolik času jsem letos strávil hraním hry Zaklínač 3: Divoký hon, mě samotného jímá tak trochu hrůza. Ukazatel uvnitř hry mi před rozehráním datadisku hlásil omračující dobu přes osm dnů čistého času, po které jsem údajně v herním světě pobýval. Ačkoliv tomuto číslu ani za mák nevěřím, asi se shodneme, že i polovina by byla rozhodně na pováženou. Vinu kromě vlastní závislosti přikládám především dosud nevídanému spojení zajímavých příběhových linek a fascinujícího virtuálního světa, který je radost prozkoumávat na vlastní pěst.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Jako by kvality původní hry a bezplatně uvolňované přídavky nebyly dostatečné, hru mezitím vylepšily poměrně důležité updaty. Do Zaklínače přibyla například úschovna pro nashromážděné předměty, výrazně lépe se nyní pracuje s inventářem, kde už nechybí ani záložka pro knihy. Mohu také potvrdit, že v případě verze pro Playstation 4 došlo k zlepšení plynulosti hry. Tím výčet oprav a vylepšení samozřejmě zdaleka nekončí, o čemž se ostatně sami můžete přesvědčit na stránkách autorů hry. A teď je tu ještě plnohodnotné rozšíření.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Temná fantasy jak se sluší
Dobrou zprávou je, že Srdce z kamene je klasický datadisk jako ze staré školy. Nabízí příběhovou linii o délce deset hodin. Do už tak ohromného Velenu přidává novou krajinu zaujímající severovýchodní část mapy, pár vedlejších misí, nový typ řemeslníka, monstra a samozřejmě další předměty. To vše za sympatickou cenu pod tři sta korun, což je na dnešní poměry opravdu hodně málo.
Alfou a omegou celého rozšíření je hlavní příběh hry. Problém je, že se o něm nechci příliš rozepisovat, neboť vám nehodlám kazit překvapení a ochudit vás o zážitek z první ruky.
Velkým tahákem pro veterány série bude jistě přítomnost krasavice z prvního Zaklínače, medičky Shani. S tou strávíte ve hře plno času a slečna je samozřejmě takříkajíc otevřená všem možnostem konverzace (mrk, mrk). Přesto to však není ona, kolem koho se Srdce z kamene točí.
Geralt v rámci svého nového dobrodružství totiž hraje roli prostředníka mezi dvěma fantasticky napsanými postavami, kterými jsou zbojník Olgierd von Everec a zrcadelník z prologu původní hry Gaunter O’Dimm.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Olgierd komplexním charakterem a šedivou morálkou připomene postavu Krvavého barona z původní hry. O’Dimm je oproti tomu hotovým ďáblem v lidské podobě a v jeho blízkosti vám bude naskakovat husí kůže. Obě postavy (a jedna další, kterou nebudu prozrazovat) tak Shani ve výsledku ještě zastiňují a drama, které se mezi nimi rozehrává, budete hltat jedním dechem.
Příběh hry je sice zasazený do povědomého prostředí, jednotlivá dějství se od sebe však výrazně liší. Ačkoliv se dočkáte řady vtipných situací a dialogů, čím více se blížíte k hrozivému konci, tím více strhujícím a temnějším se Geraltovo dobrodružství stává.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Lekce od Rockstaru
Přes chytlavost příběhu má však Srdce z kamene jeden poměrně závažný problém a tím je přílišný důraz na rozhovory, filmečky a zcela banální pobíhání z místa A na místo B. Ve hře se sice zúčastníte poměrně zajímavých aktivit, ty se však autorům nepodařilo transformovat do hrané podoby. Nikde to není patrnější více než u úkolu, který se evidentně inspiroval u vloupaček z GTA 5.
Tam na vás čekala komplexní mise skládající se z řady zajímavých pasáží, kterou jste si mohli vychutnat podle do jisté míry vlastního scénáře. U Zaklínače jsou zajímavé volby také, k těm se však uchylujete pouze v rámci rozhovorů a vlastní akce je vlastně minimální a zcela obyčejná. Zaklínačská znamení (kouzla) přitom přímo vybízejí ke kreativnějšímu využití a mám pocit, že obzvlášť tady mohla hra nabídnout nějaké neokoukané mechanismy.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Za co autorům naopak tleskám, je pozornost, jakou věnovali bojům s bossy. Jejich obtížnost šla rozhodně výrazně nahoru a to je jen dobře. Budete rádi za každé dočasné vylepšení, kterým se před bojem vybavíte, a zajisté oceníte možnost mít nově při ruce ne jen dva, ale hned čtyři lektvary. Největší důraz je však u bojů kladen na precizní načasování vašich útoků a pochopení taktiky nepřítele.
Kromě bossů obtížnost stoupla také u klasických bojů s partou řadových protivníků, kteří fungují jako organizovaný celek a nic vám nedarují. Obzvlášť vypíchnout musím boje s hejny jedovatých pavouků, kteří neustále odskakují z dosahu vašeho meče. Pokud se jim podaří zasáhnout vás pavučinou, vrhnou se na vás všichni jako zběsilí a vám tak nezbývá než bezmocně doufat, že ty dvě nebo tři vteřiny přežijete. I u těchhle mrštných potvor však platí, že na jejich útoky lze vyzrát, nechám ale na vás, ať se s hledáním téhle taktiky poperete sami.
U bojů tohoto typu bohužel platí, že k nim dochází spíše v rámci průzkumu otevřeného světa a během plnění vedlejších misí, ačkoliv hlavnímu příběhu by větší a hlavně souvislejší akce rozhodně prospěla.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Hledání pokladů
Datadisk Srdce z kamene vydrží díky tomu ve výsledku o poznání déle než zmíněných deset hodin. Některé úkoly jsou poněkud zákeřně schované a doberete se k nim až objevováním zajímavých míst na mapě. Není jich mnoho a jde většinou o jednoduché hledání pokladů, které spustíte, pokud na zajímavém místě na mapě seberete například dopis s instrukcemi. Vzhledem k nedostatku akce během hraní hlavního příběhu však tenhle odklon od výpravnosti pro tentokrát nepovažuji za zápor. Nová oblast je navíc podobně jako celý zbytek hry malebná a nabízí řadu míst, na nichž lze nalézt cennou výbavu.
Nové předměty jsou sice fajn, na druhou stranu pocit z vývoje postavy citelně kazí strom dovedností, který nechali tvůrci zcela beze změny. Potíž je v tom, že je evidentně stavěný na postup směrem k třicáté úrovni. Hře by náramně prospěl zdvojnásobený počet slotů, který by motivoval k opětovnému hraní v rámci New Game Plus a i postup hrou v rámci datadisku by činil zajímavějším.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Když už jsem u toho, Srdce z kamene můžete sice hrát i tak, že vám hra automaticky vytvoří postavu na třicáté úrovni nebo se k němu můžete propracovat až v rámci zmíněné New Game Plus. Domnívám se ale, že většina z hráčů po datadisku sáhne v rámci hlavní kampaně či daleko spíše po jejím dokončení. Moje postava byla na pětatřicáté úrovni a na druhé nejtěžší obtížnosti jsem měl s protivníky v Srdci z Kamene co dělat, ačkoliv drastických zákysů jsem byl ušetřen.
Šetřte oreny
Zmínit musím ještě nového řemeslníka ve hře zvaného runotepec. Ten působí jako nepotřebná novinka a skoro se zdá, že ho do hry autoři přidali především proto, aby vás připravil o všechny nashromážděné finance. Přiznávám, že se mi zatím nepodařilo vytrénovat ho na maximální úroveň, což dohromady vychází na neskutečných třicet tisíc orenů. Řemeslník vám pak z run za další nezanedbatelný obnos může očarovat tu zbraň či kus brnění, které disponuje třemi políčky pro jednotlivé runy.
Zaklínač 3: Srdce z kamene
Potíž je v tom, že aplikované runy vám tímto očarováním zmizí a samotnému mi tahle vychytávka připadá poměrně zbytečná a především ukrutně předražená. Prakticky každého protivníka lze ve hře porazit i bez tohoto vylepšení. Daleko více tak vítám druhou runotepcovu schopnost, kterou je možnost přičarování prázdných políček pro vkládání run na ty předměty, které tři runové sloty nemají.
Co říci závěrem? Datadisk lze přirovnat k vydatnému lektvaru, jehož prvotřídní ingredience se pouze tentokrát nepodařilo tak efektivně smíchat dohromady. Ačkoliv hlavní kampaň je dějově naprosto strhující, vyjma soubojů s bossy v ní příliš mnoho času strávíte rozhovory a nepříjemně primitivní činností. Volný průzkum krajiny a vedlejší questy představují přesný opak. Na rozdíl od původní hry je jich méně, nejsou ani tak výpravné, ba ani zajímavé, baví však díky náročnější akci a objevování nových zákoutí atraktivního světa hry. Působí to sice ve výsledku poněkud rozpolceně, jak ale koneckonců dokazuje i jedna mise z datadisku, schizofrenie může být i velká zábava.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 284 čtenářů
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín
Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky
I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...
Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu
Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...
ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?
Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...