RECENZE: Ghost of Tsushima na PC je skvělý port ještě skvělejší hry

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
16.05.2024 PC
Nedá se popřít, že letos jsou samurajové a japonské historické akce v módě. Začátkem roku jsme tu měli Rise of the Ronin, koncem roku se zase chystá Assassin’s Creed Shadows a právě mezi tyto dvě hry se nyní vložil PC port Ghost of Tsushima. Na rozdíl od smíšených dojmů z Rise of the Ronin a ještě smíšenějších očekávání od AC Shadows jde však PC verze čtyři roky staré samurajské akce prakticky na jistotu. A díky výborné práci studia Nixxes, které hru na PC přeneslo, se opravdu není čeho bát.
Rovnou začnu přiznáním, že pro mne je Ghost of Tsushima v podstatě vrcholkem generace her z PlayStationu 4. Hru jsem již dohrál dvakrát, jednou v původní verzi na PlayStationu 4 Pro, podruhé pak v Director’s Cut verzi s datadiskem na PlayStationu 5. Pouštět se do ní potřetí na PC byla i tak radost, jelikož právě volnější přístup ke grafickým nastavením a některé výhody výkonnějších PC sestav požitek ze hry ještě vylepší.
Jak to bývá zvykem, u PC portu se nemá smysl pozastavovat nad samotným obsahem hry, jelikož jsme k němu v minulosti napsali už vše podstatné. Mrkněte se na recenzi původní hry a také Director’s Cut verze s datadiskem na PS5, najdete v nich všechny naše dojmy a poznatky hezky podrobně.
Pokud bych měl ovšem shrnout, proč má smysl o Ghost of Tsushima uvažovat po obsahové stránce, tak zkrátka proto, že je to onen vysněný Assassin’s Creed v Japonsku, který všichni fanoušci dlouhá léta chtěli. A troufám si tvrdit, že autoři ze studia Sucker Punch pořádně vyškolili Ubisoft, jak se to má dělat. Právě Ubisoft nám letos na podzim ukáže, jak moc je schopným konkurentem, nicméně laťka je opravdu vysoko.
Ghost of Tsushima je vizuálně nádherná, příběhově strhující akce v otevřeném světě, kde je stále co dělat, co objevovat a s čím zkřížit meče. Pokud máte rádi historické Japonsko, trošku milosrdnější hratelnost než například v soulslike žánru a otevřené světy plné aktivit, pak prostě nejde s Ghost of Tsushima sáhnout vedle. Ale od chválení obsahu hry tu teď nejsem, řeč teď bude především o technickém stavu na PC.
Začněme technickými daty. Několik nedávných PC portů má v podstatě stejné výhody oproti konzolové verzi, a ty zahrnují například odemknutou snímkovací frekvenci a podporu řady technologií pro zvýšení výkonu, jako jsou Nvidia DLSS 3, AMD FSR a Intel XeSS. Lidé s grafickými kartami od Nvidie mohou využít také technologie Nvidia Reflex a AI anti-aliasing DLAA. Samozřejmostí je i podpora širokoúhlých zobrazovačů (21:9 i 32:9), včetně kompatibility pro sestavy se třemi monitory (48:9). Lze rovněž připojit i ovladač DualSense, který podporuje patřičnou haptickou odezvu stejně jako na PlayStationu 5.
Co se vizuálních předností týče, PC verze nabídne možnost vykreslování cutscén v reálném čase, což dovoluje do hry dostat i japonský „lip-sync“, tedy v případě že hrajete hru v japonštině, budou postavy při mluvení vypadat přirozeněji. V původní verzi bohužel nebyl (a stále není, pokud máte pořád PS4), postavy klapaly pusou do anglického dabingu i v japonštině, změna přišla až s PS5 verzí.
Nároky na PC sestavy nevypadají úplně děsivě, v minimálních požadavcích se objevuje dokonce grafická karta z roku 2015, GTX 960. Spokojit se sice budete muset s nízkým rozlišením a 30 snímky za sekundu, ovšem hru byste měli být schopni rozjet i na už opravdu vysloužilých herních sestavách.
Já jsem využil svou PC sestavu s šestijádrovým procesorem Ryzen 5 3600, grafickou kartou RTX 3070 Ti a 16 GB operační paměti. K hraní využívám 1440p monitor. Podle požadavků s takovým počítačem patřím do kategorie vysokých detailů, což mi také hra i sama v základu nastavila. Kompletní nároky na PC můžete vidět zde:
Právě na vysoké detaily plus ještě technologií DLSS Quality jsem nejprve odehrál úvodní misi, kde jsem viděl snímkovou frekvenci často stoupat nad hranici 100 FPS. Proto jsem tedy rovnou posunul grafické detaily na maximum a hra si stále držela solidních 80 až 90 FPS a jen výjimečně v náročnějších scénách (často to bylo v noci) se snímky propadly na 60 až 70 FPS. Hra byla tedy pořád parádně plynulá.
Za vyšší snímkovou frekvenci hra vděčí také tomu, že v ní zcela chybí technologie ray-tracing. To je věc, která se postupně dostává právě i do konzolových her, jenže vzhledem k tomu, že jde ještě o titul z generace PS4, na něj zde ještě místo není. Takže na jednu stranu hra nemusí tohoto žrouta výkonu řešit, ovšem na druhou stranu je vlastně už trochu znát, že pokročilá práce se světlem by hře prospěla.
Teď samozřejmě nechci naznačovat, že by titul Ghost of Tsushima nějak vizuálně zestárl, to ani náhodou. Pořád je to po grafické stránce opravdu nádherná podívaná, ovšem pokud bych měl být opravdu rýpal, tak je přece jen trochu znát, že některé textury jsou trochu plošší, mimika v obličejích postav by mohla být o drobek detailnější no a samozřejmě chybí právě ona pokročilejší práce s odrazy světla, stíny a podobně. Ale to je spíš tak na okraj, pokud se jinak v grafických detailech opravdu vyžíváte, pro většinu hráčů bude grafika Ghost of Tsushima pořád naprosto fantastická.
Vlastně mě i docela mrzí, že doma nemám pořádně širokoúhlý monitor, který by mne ještě dokázal o něco více pohltit do barevných panoramat tohoto japonského ostrova. Troufám si tvrdit, že toto je jedna z her, která je v podstatě jako dělaná na širokoúhlý formát. Příznivci legendárního režiséra klasických samurajských filmů Akiry Kurosawy se pak dočkají (volitelného) stylového černobílého režimu barev.
Vysoká snímkovací frekvence jinak především akčním pasážím hry opravdu prospívá, v kombinaci s detailním světem hry je opravdu radost se na hru v pohybu dívat. Během hraní jsem nenarazil na žádný bug ani pád, dokonce jsem se ani nesetkal s žádným výraznějším doskakováním textur v dálce. Musím zkrátka uznat, že port z konzole se Nixxes opravdu povedl.
PC verze Ghost of Tsushima se nebude prodávat ve většině zemí světa![]() |
Jedinou kontroverzí okolo hry je tak v podstatě jen něco, co tuzemské hráče ani trápit nemusí, a to je zbytečné znepřístupnění hry v regionech, kde si nelze založit PSN účet. A to včetně několika evropských zemí, Česko naštěstí k PSN přístup má. Co je pak ovšem ještě divnější, že PSN účet vlastně hra na hraní příběhové kampaně ani nevyžaduje a můžete přihlášení v klidu přeskočit. Týká se to tedy pouze případu, že chcete hrát multiplayerovou složku Legends.
Souběžně s tím se vám zpřístupní i nový „překryv“ PlayStationu, kde najdete třeba seznam přátel, ale také třeba trofeje. Ty se vám navíc synchronizují, pokud jste již hru hráli na PlayStationu a máte je již posbírané odtud. Bylo by fajn, kdyby Sony do budoucna zapřemýšlelo i nad synchronizaci uložených pozic, to tu však v tuto chvíli chybí.
Ghost of Tsushima na PC je každopádně něco, co by měli fanoušci akčních RPG s otevřeným světem uvítat. Hra je i po letech od vydání vizuálně úchvatná a s novými možnostmi PC hardwaru ještě plynulejší. Nezbývá než doufat, že vydáním PC verze nás autoři ze Sucker Punch už skrytě lákají na nějaký další samurajský projekt, protože takové hry zkrátka umějí.
Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let
Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...
Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu
Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...
{NADPIS}

{POPISEK}
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...
Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si
Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.
Co se líbí hráčům, nevoní filmovým fanouškům. Kingdom Come na plátně neuspěl
České RPG Kingdom Come: Deliverance 2 patří k nejlepším hrám letošního roku. Pokus zaujmout stejným obsahem i filmové diváky se ale příliš nepodařil. Sestřih z filmových scén, který měl premiéru na...
Seriál Assassin’s Creed se chystá na Netflix, tvůrci nastínili svoji vizi
Assassin’s Creed patří mezi nejvýdělečnější značky v herním průmyslu. Netflix oznámil záměr natočit hraný seriál už před pěti lety, nyní se věci daly do pohybu.
Zahrál si bazarovou hru a dostal ban. Může se to stát i dalším lidem
Naprosto neúprosně postupuje automatická detekce potenciálních pirátských kopií her na nové konzoli Nintendo Switch 2. Pocítil to jeden z majitelů, který si koupil několik bazarových her, jež byly...
Nepropásněte, strategie Sid Meier’s Civilization VI je dočasně zdarma
Povedená strategie Sid Meier’s Civilization VI je v digitálním obchodě Epic Store dočasně zdarma, a to rovnou v kompletní platinové edici.
{NADPIS}

{POPISEK}
Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let
Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...
Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda
Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.
Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině
Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...
Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta
Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Prodej domu v Dolní Sytové
Háje nad Jizerou - Dolní Sytová, okres Semily
2 390 000 Kč
Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů
Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.
Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama
Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...