Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Amnesia stále umí vyděsit, jde však o krok zpátky

Nový díl hry Amnesia nabízí vše, co na ní fanoušci milují, přesto jde o zřejmě ten nejslabší kus populární hororové série. Pečlivě zrežírované napětí vyměnila za náhodně vygenerované situace, kterým ovšem chybí potřebná hloubka.
75

Amnesia: The Bunker

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce: Frictional Games

  • Stále umí pořádně vyděsit
  • Každá hra je trochu jiná než ta předchozí
  • Možnost vypořádat se s překážkami více způsoby
  • Monstrum začne být brzy spíše otravné než děsivé
  • Náhodně vygenerované situace nejsou tak působivé

Herní karta

Jako onen příslovečný švec, tak i švédští Frictional Games se pevně drží svého kopyta a nehodlajíc tom nic měnit ani do budoucna. Nový díl série Amnesia je tak v mnohém stejný jako všechny jejich předchozí hry. Jde o horor nahlížený z perspektivy vlastního pohledu, ve kterém se hráč plíží temnými koridory a snaží se nevzbudit pozornost děsivého monstra, jemuž se nemůže pořádně bránit.

Většinu hry strávíte plížením se ve tmě.

Tentokrát máme sice k dispozici i palnou zbraň, zapomeňte však na to, že byste se snad do cíle prostříleli. Jednak je málo nábojů, jednak mají proti nepříteli pramalý účinek, a tak se pistole hodí jen k rozbíjení zámků nebo odlákávání pozornosti.

Tentokrát hrajeme za řadového vojáka, který při bojích v zákopech první světové války propadne do opuštěného bunkru. Jediná cesta ven je ovšem zavalena sutí, a tak se musíte vydat do jeho hlubin najít nějaké výbušniny, jimiž by šlo prorazit cestu ven. V tom mu ovšem bude bránit prastaré „zlo“, které zde na rozdíl od minulých her série nezůstává jen ukryté ve stínech.

Ne, příběh rozhodně není ten hlavní důvod, proč by se někdo měl pouštět do hraní, a pokud budete ignorovat deníkové zápisky, které se zde válí na každém druhém rohu, nezůstanete vlastně o nic ochuzeni.

Jednu velikou novinku si ovšem vývojáři tentokrát připravili, bohužel si ale nejsem jistý, jestli je k lepšímu. Zatímco předchozí díly byly přísně lineární, s pečlivě dávkovaným nátlakem na všechny smysly, tento nechává všechno strašení na umělé inteligenci. Při každém novém spuštění hry se vygeneruje nová podoba bunkru s jinak rozmístěnými odměnami a pastmi, což samozřejmě výrazně ovlivňuje způsob, jakým budete nastalé situace řešit.

Ne, možnost ozbrojit se pistolí ze hry rozhodně nedělá střílečku.

Tam, kde jste minule jednoduše prošli otevřenými dveřmi, vás nyní čeká zamčený zámek, ke kterému budete muset hledat klíč, příště na stejném místě zase budete třeba odlákávat hejno hladových krys. To sice významně navyšuje tzv. znovuhratelnost, když je každá hra jiná než ty předchozí, zároveň to má ovšem negativní dopad na celkový zážitek. Jakmile pochopíte zdejší mechanismy, dojde vám, že jde jen o slepenec náhodně vybraných děsivých scén, a ne o promyšlený horor. Vývojářům se tak sice podařilo vyhnout klasickým klišé, protože smrt může přijít kdykoliv a odkudkoliv. Na druhou stranu tím ale kvůli tomu obětovali všechny výrazné momenty a není zde žádná scéna, kterou byste si vybavili ještě dlouho po dohrání. Na neustálou přítomnost smrti si rychle zvyknete, nějaká ta změna dávkování tempa by přitom výsledku určitě prospěla.

Vybavení bunkru se při každém startu hry náhodně vygeneruje.

Samotná náplň je pak po celou dobu stejná, plížíte se tmavými chodbami a snažíte se hledat suroviny, které vám pomohou dostat se přes překážky. Řada situací má několik možností řešení, zamčené dveře je například možné vyrazit nebo k nim najít klíč, žádné opravdové hádanky tu ale nejsou. Většinu času pak strávíte schováváním se před monstrem, po vzoru skvělého Alien Isolation. Na rozdíl od něj je ovšem to místní na scéně až příliš často, neustálé čekání až konečně odejde se proto rychle omrzí. Dosažený postup je přitom možné uložit jen v jediném místě bunkru, v případě netrpělivosti tak můžete přijít o několik desítek minut hraní, a to věru naštve.

Klíčové je správné zacházení se světelnými zdroji. Pokud na to máte palivo, můžete spustit generátor, který osvítí celý bunkr, po většinu času si ovšem budete muset vystačit s ruční lucernou. Ta ovšem při používání dělá hluk, což dříve nebo později na vaší pozici přiláká monstrum. Nejlepší je tak naučit se všechny chodby v bunkru zpaměti a poté se pohybovat ve tmě.

Nová Amnesia je bezesporu dobrá hra, která parádně dělá vše, co z ní autoři chtěli mít. Problém je ovšem v tom, že možná chtěli něco jiného než jejich fandové. Nepředvídatelnost a znovuhratelnsot jsou sice hezké věci, bohužel v tomto případě jsou implementovány na úkor intenzity zážitku. Bunker sice dokáže vyděsit, nenabízí ovšem tak nezapomenutelné zážitky, na jaké jsme od Frictional Games byli dosud zvyklí.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 17 čtenářů

  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Česká zombie akce DayZ vstoupí do své druhé dekády zimním přídavkem

Česká hra DayZ, ve které se skupiny hráčů snaží přežít v nehostinné a zombíky zabydlené krajině, se...

Nový handheld Asus ROG Ally X má dramaticky navýšit výdrž

Herní handheld ROG Ally s Windows 11 brzy oslaví rok od vydání. Asus podle očekávání chystá novou...

Je to nářez, ale zatím jen v předběžném přístupu. Hráli jsme Hades 2

Jedna z nejlépe hodnocených her roku 2020 se dočkala pokračování. Hades 2 neslevuje z ničeho, co...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...