Universe at War (PC)

Universe at War (PC)

Universe at War: Earth Assault - dojmy

  • 19
Komplexní jako Supreme Commander, rychlá jako Command and Conquer, variabilní jako Starcraft. Karty pro obrovské překvapení jsou rozdány!
 
Universe at War (PC)Země jako bojiště? Známe! Mimozemští agresoři? To známe také? Mimozemští agresoři bojující mezi sebou a zneužívající Zemi jako bojiště? Tak to je něco nového! Podle hratelné verze, která se nám dostala do rukou, je Universe at War: Earth Assault plný dalších překvapení a má značný potenciál stát se jednou z nejlepších realtime strategií poslední doby. Studio Petroglyph, složené z bývalých zaměstnanců Westwoodu, kde pracovali na Command and Conquer, má dokonce ambice stát se plnohodnotnou protiváhou Starcraftu 2.
 
Překvapení vás čeká už na samotném začátku. V prologu si totiž nezahrajete za žádnou ze tří mimozemských frakcí, nýbrž za lidi. S tanky a vojáky si střihnete beznadějné boje proti brutálního kráčejícím robotům rasy, která si říká Hierarchy.Universe at War (PC) Tito výtečníci přiletí roku 2012 na naši nebohou planetku, aby všechno na ní nejprve proměnili v prach a poté ji kolonizovali. Pro stoupence Hierarchy je totiž všechno pouhou surovinou – ať už to jsou tanky, lidé, zvířata, stromy nebo domy. Z posledních sil zachráníme prezidenta z Bílého domu, ale to je tak všechno, co můžeme udělat – zdá se, že stavíme své jednotky k poslední marné bitvě. Když v tom se spouští neherní sekvence, ve které se otevírá portál, z nějž se hrnou robotické bytosti a vrhají se na nepřátelský kolos.
 
V tom se znovu dostáváme do hry, ale co to – už neovládáme lidské jednotky, nýbrž síly frakce Novus. Robot s příznačným jménem „Zakladatel“ nám prozradí, jak nejlépe vyzrát na mohutnou kráčející nestvůru.Universe at War (PC) Máme prý soustředit útok na jednu z jeho dlouhatánských nohou. To činíme, zatímco posíláme další robůtky na sebevražedné kamikaze mise. Zřídkakdy se učíme poznávat speciální schopnosti jednotek za takto dramatických okolností. Vzduch je prosycen kouřem, každou chvíli se objeví laserový paprsek, trosky létají všude možně, když v tom nepříjemný nepřítel konečně padá k zemi. Exploze rozprášila kráčející nestvůru do širokého okolí.
 
Prolog je u konce, začíná klasická singleplayerová kampaň a s ní přichází i otázky. Proč Novus pomáhá naší bezvýznamné planetě? Co plánuje Hierarchy? A jak to, že v řadách armády Novusu vystupuje podezřele lidsky vypadající hrdinka jménem Mirabel? Abychom vůbec mohli najít odpovědi, musíme se nejprve naučit řádně takticky přemýšlet. Universe at War totiž nespoléhá na zažité RTS standardy – zapomeňte na opevňování základny a pomalé budování armády. Tady jde všechno rychle, bojuje se takřka neustále a rychlé uvažování patří k nejvítanějším vlastnostem.
 
Universe at War (PC)Novus v přímém konfliktu nemá příliš šancí obstát. Musí si proto vybudovat potřebnou infrastrukturu. To znamená, že se energetickými věžemi musíte co nejdříve pokusit zaplnit co největší kus mapy. Tyto maskované body totiž vytvoří jakousi síť a zároveň největší přednost Novusu – díky tomuto propojení se totiž mohou jednotky pohybovat po mapě bleskurychle. Stačí na jednom bodu nastoupit a vystoupit kdekoliv, kam až propojení dosáhne. V okamžiku se objeví komando jednotek, použije virus na nepřátelské jednotky, čímž je získá na svou stranu, rychle ochromí bezpečnostní systémy a zase zmizí. Není to nic jednoduchého, ale i díky tomu se dostavuje na strategii nebývalá míra napětí.
 
Po osmi misích je se záchranou konec. Přebíráme síly Hierarchy. Pod ruku se nám tak dostávají monstra ne nepodobná Rancorům a pochopitelně i v prologu viděné kráčející obry. A ti nemají pod kapotou pouze fantastickou sílu, ale rovněž určitý taktický potenciál.Universe at War (PC) Pokud se rozhodnete zaútočit na velikou základnu nepřítele, vyplatí se jim na nohy namontovat plasma kanóny a zároveň je obrnit speciálními štíty. V pauzách se ale tyto výdobytky hodí nahradit přidruženými výrobnami menších jednotek. Ano, Hierarchy je naprosto mobilní rasou, všechno co má, si přenáší sebou. A vzpomeňte si – za surovinu využívá vše, co se ještě lehkovážně pohybuje na bojišti. Fantastická hra na padouchy!
 
Ke konci druhé kampaně probudí bordel na zemi z tisíciletého spánku ještě třetí rasu. Na rozdíl od výborně navržených Novus a Hierarchy však Masari působí až příliš konvenčně. Jsou sice velice vyspělí, mohou střídat módy světla a temnoty (přičemž různé jejich technologie mohou operovat jen v určitém módu), ale přes několik zajímavých prvků se za ně hraje klasicky. Dalo by se říci, že suplují funkci, kterou v jiných RTS zastávají obligátní lidé, již zde mizí ze scény dříve, než se na ní objeví (samozřejmě zde i po prologu dokreslují nezáviděníhodnou atmosféru).
 
Universe at War (PC)Nejen kampaněmi živ je člověk. Pokud v menu kliknete na „scénář“, dostanete se na mapu zemského glóbu. V tomto módu bojují všechny tři rasy o nadvládu nad světem, a to v reálném čase. Podobně jako v Empire at War stavíte budovy, cvičíte jednotky a posunujete armády. Ve chvíli, kdy na sebe narazí dva bojechtivé šiky, přepnete se na bojiště a zápolíte o vítězství. Je opravdu skvělé, že na nás tvůrci nechtějí šetřit.
 
Osobně se vydání Universe at War: Earth Assault nemohu dočkat. Po ohlášení tohoto titulu jsme k němu přistupoval s lehkou skepsí, protože se mi zdál příliš neuchopitelný a odosobněný. Po důkladném ozkoušení ale musím prohlásit, že tohle rozhodně nebude špatná hra. Naopak – žádný milovník RTS by ji neměl za měsíc minout.