Left 4 Dead - multiplayerový horor

  • 2
Dvě kompletně odlišné strany konfliktu nabídne tato síťová akce: buď si zahrajete za partu přeživších, nebo skočíte do role krvelačných monster s parádními schopnostmi. Tyto dva tábory se proti sobě postaví především v multiplayeru.

Left 4 Dead Left 4 Dead si krátce po svém ohlášení v minulém roce vysloužilo nálepku „ta hra, na které pracuje Valve“. Není to tak docela pravda, tým Gabe Newella se plně oddává dokončovacím pracím na Half-Life 2: The Orange Box a hned poté se vrhne na třetí epizodu. Na Left 4 Dead tak ve skutečnosti pracuje Turtle Rock Studios, což jsou autoři ne zrovna kladně proslulého Counter-Strike: Condition Zero. Je však pravdou, že na tomto projektu neměli příliš možností svými schopnostmi něco změnit. Tady mají mnohem větší volnost, byť na celý vývoj dohlíží supervizoři právě z Valve. Jistě nejsme jediný, komu se zdá, že tato spolupráce skončí úspěchem.

Spolu se třemi dalšími přeživšími uvíznete v jakémsi fiktivním městě plném infikovaných zombíků.

Základní premisa této multiplayerové akce je jasná. Spolu se třemi dalšími přeživšími uvíznete v jakémsi fiktivním městě plném infikovaných zombíků. Pochopitelně je vaším předním úkolem z města utéci. Ačkoliv záleží za koho hrajete – v zájmu variability vám tvůrci umožní vzít na sebe podobu také nejrůznějších nemrtvých kreatur a prchajícím v jejich útěku zabránit.

Left 4 Dead Scénář, který autoři prezentují novinářům, se skládá z několika zamořených ulic, budov a dominantou v podobě nemocnice. Ve hře by měly být celkem čtyři takto tematicky oddělené scénáře, každý rozdělen do pěti menších levelů. Ty se loadují postupně, podle toho, jak daným celkem úrovní procházíte. Mluvíme tu přitom o dobrodružství za lidské přeživší, které si můžete střihnout buď v singleplayeru, nebo multiplayeru, kdy tři parťáky ovládají reální hráči. Jednotlivé mapy ve scénářích by neměly být kdovíjak dlouhé, prý půjdou bez problému dokončit na jeden zátah – poté je případně možné uložit, či pokračovat dále. Turtle Rock chce pochopitelně docílit co největší míry znovuhratelnosti. Proto se chystá zabudovat pozorovací systém zvaný „director“. Ten monitoruje výkonnost hráčů v každém úseku a podle toho ovlivňuje hustotu nepřátel, „respawn pointy“ apod. Může se tak stát, že projdete jednou z álejí bez jakýchkoliv komplikací a budete si říkat, že je hra jednoduchá. Buďte si ale jistí, že za dalším rohem už na vás čeká připravena taková porce protivníků, jíž zvládnete jen s velkým sebenasazením.

Left 4 Dead V Left 4 Dead je kooperativní způsob hraní ještě důležitější než třeba v Counter-Strike. Skupinka přeživších musí držet při sobě krýt si záda a rychle reagovat v nenadálých situacích. Například když jeden z arci-zombíků zvaný „hunter“ svou specifickou schopností povalí vašeho parťáka a začne se na něj sápat. Nebožák nemá šanci se bránit a jediný způsob, jak mu pomoct, spočívá ve fyzickém sundání monstra z jeho těla. Podobně se budete muset přičinit ve chvíli, kdy tzv. „smoker“ (jmenuje se tak proto, že se dokáže kamuflovat mrakem kouře) po někom z vašich vztáhne svůj dlouhý jazyk, k němuž se parťák přilepí a nemůže už nijak zabránit hrozivému cloumání ve vzduchu. Opět je potřeba přijít s rychlým zásahem a nestvůře například do jazyka seknout, aby kámoše konečně pustila. Zkrátka a dobře, pomoc a ostříží zrak jsou tady naprostými nutnostmi. Samozřejmě se můžete rozhodnout parťákům ve chvílích nouze nepomoct, ale poté se budete muset vyrovnat se zásadním oslabením týmu.

Samozřejmě se můžete rozhodnout parťákům ve chvílích nouze nepomoct, ale poté se budete muset vyrovnat se zásadním oslabením týmu.

Left 4 Dead Podle dojmů šťastlivců, kteří měli možnost se s titulem seznámit formou vlastního hraní, jde prý o neuvěřitelně napínavou záležitost. Především díky již zmíněnému režisérskému systému, který se krom jakéhosi vyvažování stará i o náhodnost situací, nikdy nevíte, na jakém místě vás přepadne horda zombíků. Za každým rohem se může skrývat nebezpečí. Kromě davových jednotek, jež je relativně jednoduché zneškodnit, se tu mísí právě oni smokeři, hunteři či boomeři, kteří se vyznačují tím, že pokaždé když se do nich trefíte, vypustí opar jedovatého plynu. Nehledě na vůbec nejsilnější monstrum ve hře – tanka. Než s ním bojovat, je často mnohem efektivnější utíkat. Všechny tyto vypečené kreatury mohou být v multiplayerových zápasech ovládáni živými hráči. Díky vynikající umělé inteligenci by ale přeživší neměli zaznamenat kdovíjaký rozdíl v řízení svých nepřátel.

Left 4 Dead obsahuje řadu opravdu zpestřujících prvků. Například značné nebezpečí v podobě tzv. „friendly fire“, tedy střelby do vlastních. Ta dostává nový rozměr, protože v mnoha temných koutech hry není úplně jasné, kde se zrovna pohybují parťáci a kde nepřítel. Proto tu je baterka, jejíchž služeb budete využívat asi hodně často. Přeživší navíc budou kromě otevírání a zavíráníLeft 4 Dead moci také zamykat dveře. To zombíky zdrží v jejich přímém postupu, ale nezastaví – po čase dveře stejně rozsápou.

Turtle Rock neplánují ze hry udělat procházku růžovým sadem. Samozřejmě mohou prakticky všechny role převzít živí hráči, ale ani tehdy, kdy jich tolik neseženete, nemusíte truchlit. Umělá inteligence má být opravdu kvalitní a protivníky tak rozhodně nezdoláte snadno. Na normální obtížnost se prý hodně dlouho budete muset snažit, abyste dokončili aspoň jeden scénář. A pak tu bude pochopitelně ještě vyšší stupeň obtížnosti. Na druhou stranu také jednodušší – ten především pro hráče, kteří se chtějí pouze pobavit, ale nemají rádi výzvy.

Left 4 Dead obsahuje řadu opravdu zpestřujících prvků. Například značné nebezpečí v podobě tzv. „friendly fire“,

Přestože hra běží na lehce obstaróžním Source enginu, vypadá rozhodně k světu. Temnota se daří akurátně zpracovat, stejně jako kvalitní modely postav a různé efekty. Jediné s čím tak může být problém, je ideální vyváženost obou naprosto odlišných stran. Tvůrci jsou si tohoto požadavku ale dobře vědomi, takže bychom si na začátku příštího roku měli zahrát opravdu vynikající a netradiční multiplayerovou akci.

Index očekávání: 90%


Témata: Half-life, Valve