Empire: Total War - první info

  • 12
Sága Total War rozhodně nekončí. Naopak - rozrůstá se do nebývalých rozměrů, kdy v Empire budeme moci ovládnout takřka celý svět. Turbulentní věk 18. století nabízí nebývalé vyžití! Nabízíme první ucelené informace!

Empire Kdo se domníval, že autorům série Total War již došly nápady, mýlil se. Kdo si myslel, že po akvizici studia Creative Assembly konzolovým molochem SEGA dojde k reorientaci na herní skříňky, mýlil se rovněž. Jedna z nejoblíbenějších strategických sérií pokračuje, přičemž to rozhodně nevypadá na nastavovanou kaši, a Empire: Total War zcela jistě vyjde výhradně na PC. A jak už bývá zvykem, bude větší, lepší a krásnější než všichni předchůdci (možná i dohromady).

Empire je opět historickou hrou, takže nečekejte žádný vybájený příběh, ale jednoduchou roli. Jste panovníkem jedné země vybrané z široké škály. A byli byste špatnými panovníky, kdybyste se ze zemičky nepokusili udělat impérium. A vy jistě špatným panovníkem být nechcete. Tudíž se rozlezete po celém širém světě a pokusíte se vytvořit říši, nad níž by nejen slunce nezapadalo, ale Alexandr Veliký, Čingischán i Hitler by z ní zezelenali závistí. A to vše v turbulentním 18. století, prosím!

Nakonec se ukázalo, že nepůjde o změny bezmála dokonalého konceptu, jenž staví na kombinaci tahového směřování státu a realtimového vedení bitev, ale překopání především technologického rázu.

Empire Řeči o revolučnosti pokračování chápeme obvykle s velkorysou rezervou, ale v případě Empire jsme při takto závažných výrocích zpozorněli. Nakonec se ukázalo, že nepůjde o změny bezmála dokonalého konceptu, jenž staví na kombinaci tahového směřování státu a realtimového vedení bitev (naštěstí), ale překopání především technologického rázu. Ten se ale v řadě svých bodů hratelnosti dotýká.

Pravidlo Creative Assembly, které razili po celou dobu existence série, zní „dvakrát a dost“. Týká se to pochopitelně enginu. Vždy dva Total War tituly poháněl stejný motor. Shogun a Medieval si byli podobní asi tak jako Rome a Medieval 2. Prostá aritmetika napoví, že Empire dostane nové jádro. A přestože předchozí enginy vždy patřily k tomu lepšímu na trhu, do opravdové autentičnosti stále něco scházelo. Mezitím se ale počítačový vývoj dostal do období, kterému říkáme next-gen a s tím se pojí úchvatné možnosti zobrazení. Nebudeme Empire chodit kolem horké kaše – prezentace Empire vypadají fantasticky, o čemž se můžete přesvědčit i na obrázcích.

Když už se měnila schránka, tak proč nevylepšit ovládací mechanismy. Co si budeme povídat, hardcore hráči se v předchůdcích dostatečně vychrochtali blahem, ale některé funkce a postupy byly pro začátečníky, kteří dosud klikali pouze na jednotky v Red Alertu, poměrně netransparentní. Trend jasně směřuje k přehlednosti a intuitivnosti. Ubude tak zbytečných menu, co možná nejvíce se bude řešit symbolicky a nezkušení hráči dostanou k ruce obsáhlé tutoriály, rádce a dobrou umělou inteligencí vybavené guvernéry, již se bezpečně postarají o svěřené provincie. Tak to má být – ostřílení borci si na svá bedra naloží všechno možné, zatímco zelenáči se budou věnovat tomu, co je baví a postupně proniknou do všech tajů. Obě skupiny by měly být spokojené a rozhodně to pro pamětníky neznamená, že mají před kancelářemi studia rozpoutat revoluci.

Přitom nelze autory obviňovat z vyžírkovství – už Empire tak, jak nyní je, představuje neskutečnou porci, kterou jen tak nějaká hra nenabídne.

Koncepčně se totiž změnilo minimum. Kampaň je poměrně jasně vymezena letopočty 1700 a 1800, což je dostatečně dlouhá doba na to, abyste třeba Anglii, Francii, Rusko, Prusko, Rakousko či Otomanskou říši dovedli ke světopanství. Již název hry napovídá, že se proporce hry o poznání rozšířily. Vedle celé Evropy, Ameriky a severního cípu Afriky tu narazíte na v té době hodně důležité oblasti v centrální Asii,Empire ale nebude chybět ani Indie a Indonésie. Celý svět to ale není – už i v Austrálii a především v Číně se tehdy dělo mnohé. Tradiční model série Total War však tato místa nechává takřka jistě volná jen proto, aby mohla být později zaplněna datadiskem. Přitom nelze autory obviňovat z vyžírkovství – už Empire tak, jak nyní je, představuje neskutečnou porci, kterou jen tak nějaká hra nenabídne.

Každý z národů má určitou výchozí pozici. Okolo zpočátku malého Pruska jsou malá knížectví, ideální k záboru na rozjezd a Polsko si s těma Rakušákama a Rusama také dělit nemusíte (zadarmo vám ho ale jistě nedají). Britové jsou zpočátku docela izolovaní, ale jejich pravděpodobná převaha na moři jim dává především v bitvách o kolonie slušné výhody (uplatní se i takové taktiky jako jsou blokády obchodu apod.). Z trochu jiného soudku jsou Otomané, kteří se mohou vrhnout buď na západ a potkat se tu na bojištích s vyspělými mocnostmi, nebo si relativně jednoduše podrobit blízký východ, například Irán a poté se vrhnout do relativně rozvinuté Indie.

Empire Brzy zjistíte, že Evropa už je relativně ustálená, a přestože se tu stále může válčit o sto šest, územní zisky jsou v porovnání s boji o kolonie zanedbatelné. Kdo se začne opravdu hodně soustředit na zabírání dalekých území, kde je třeba se vypořádat „pouze“ s primitivními kmeny, které je nakonec možné si i podrobit, bude mít brzy velkou výhodu a úžasné příjmy plynoucí z oboustranného obchodu (samozřejmě značně regulovaného ve váš prospěch). Užijete si také celé řady revolucí, v čele s tou průmyslovou, která dá vzniknout novým technologiím a otevře další budovatelské možnosti, stejně jako vyztuží válečnictví.

Možná vůbec největším příslibem oproti předchozím dílům jsou bitvy na moři. Dosud v žádné hře nebyly zpracovány tak, jak bychom si představovali. Ovšem tady by se měly hravě vyrovnat vynikajícím soubojům na souši. Intuitivní interface dovolí komandovat velké množství lodí nejrůznějších druhů, a to opravdu přesně, počítaje v to například hbitou výměnu střeliva apod.

Užijete si také celé řady revolucí, v čele s tou průmyslovou, která dá vzniknout novým technologiím a otevře další budovatelské možnosti, stejně jako vyztuží válečnictví.

Popravdě nevidíme nic, co by nás na Empire: Total War znepokojovalo. Vše vypadá naprosto ideálně a monumentálně jako vždy. Koncem příštího roku tak opět zasedneme na desítky a stovky hodin a staneme se světovládci na celou plejádu způsobů.

Index očekávání: 95%


Témata: Akvizice, Loď