V bytě vysloužilého člena francouzské Cizinecké legie Kevina Myerse zazvonil telefon. Volají mu z redakce časopisu, v němž pracuje jeho sestra. Již deset dní od ní nedostali žádné zprávy. Jedna z jejich nejlepších investigativních novinářek se ztratila kdesi v Kolumbii. Na místní oficiální orgány se při pátrání nedá spolehnout. Země je prolezlá korupcí a zmítají jí nepokoje, při nichž bojují o moc skupiny mafiánů i podplacených vládních úředníků. Jediný způsob jak může Kevin svoji sestru zachránit, je vydat se sám do Jižní Ameriky a v džungli zločinu ji najít. Záhy ale ujišťuje, že to bude mnohem těžší, než si původně myslel a relativně jasný příběh se začíná zamotávat a nabývat mystických rozměrů. Leží před ním nějaké děsivé tajemství.
Tak začíná Xenus - nová hra připravovaná ruským týmem Deep Shadows, jež netvoří nikdo jiný, než lidé, kteří pracovali na povedené taktické akci Codename Outbreak. Jedná se přímo o autory enginu Vital, na němž hra běžela. Nyní jej rapidně vylepšili, změnili systém renderování, fyzikální model a hodlají ho, označený jako Vital 2, použít v plné síle ve svém připravovaném projektu. O co vlastně půjde? O kombinaci 3D akce, RPG a adventury. Z každého žánru chtějí převzít něco. Z 3D řežeb pohled na svět a střelbu, z RPG vývoj postavy a z adventur složitý příběh plný rozhovorů a skládání střípků informací. Sami vývojáři tvrdí, že by Xenus měl být nový žánrem, který oni sami nazývají 3D vyšetřováním. Bohužel zatím nikde nespecifikují, v čem přesně budou tkvět slibové RPG prvky - spokojme se redy zatím s tím, že vaše postava se bude nějak vyvíjet :-)
Cestou k úspěchu nepovede jen přes citlivý prst na spoušti a přesnou mušku. Budete muset získávat informace z ukradených dopisů, hacknutých počítačů i jiných zdrojů a především promlouvat se spoustou lidí, kteří vám mohou, ale rozhodně nemusejí pomoci. Ve hře se objeví šest důležitých stran - úřady, místní odbojná guerilla, domorodí indiáni, bandité, CIA a samozřejmě kolumbijská drogová mafie. Přičemž během svého putování, jež by svou délkou mělo vydat za 30 misí dlouhou běžnou střílečku, narazíme na více než 20 různých charakterů. Na začátku hry bude většina skupin vůči vám neutrální a až vaše konání určí, kdo se stane nepřítelem a kdo spojencem. Ani vaše soky však nebude nutné za každou cenu poslat pod drn přesně mířenou dávkou. Příběh by měl být vystavěn tak, že, pokud budete vždy ve správný čas na správném místě, nemusíte skoro vůbec vystřelit. Tato varianta však není bez dokonalé znalosti hry asi příliš pravděpodobná.
V každém případě ale musíte disponovat jednou, velice mocnou, zbraní - penězi. Za ně si budete moci koupit životně důležité informace, pořídit si pořádnou výzbroj, jež má čítat dvacítku současných, kvalitně zpracovaných, zbraní, či najmout nějaký dopravní prostředek. Záležet bude jen na vás, zda pod svoji kontrolu vezmete auto, vrtulník či třeba tank. Realistická výzbroj a možnost řídit většinu dopravních prostředků trošku připomínají skvělou Operaci Flashpoint. Jí by se vývojáři chtěli přiblížit i rozlehlostí prostředí a volností vašeho konání. V prostoru o rozloze 25 x 25 kilometrů byste neměli být ničím omezováni a navíc by tím neměla trpět grafická stránka hry. Vital 2 je totiž porovnáván s enginem, na němž poběží Unreal Epizode II, a to je více než povzbudivé.
Netradiční prostředí a kvalitní výzbroj vysloveně vybízí k bitvám více živých hráčů, zde Xenus asi příliš nepřekvapí. Přinese dobře známé mody jako deathmatch či capture the flag a chybět nebude ani možnost kooperativně bojovat proti počítači. Domácí kutily pak bude určitě zajímat i editor, jenž má být k dispozici záhy po vydání hry, což se ale stane nejdříve na konci tohoto roku. V každém případě se je na co těšit.