I když počítačové hry udělaly za posledních 40 let obrovský pokrok a staly se mainstreamovou zábavou, stejně na ně mnozí stále hledí skrze prsty. Na našich stránkách se s tím setkáváme prakticky na denní bázi, když nějaký znuděný diskutující přečte celý iDNES.cz až se zastaví v naší rubrice o videohrách, aby nám sdělil, že videohry jsou pro blbce. A že děti by místo „čumění“ do obrazovek měli venku kopat do mičudy, jinak budou tlustí a nebudou mít sex. Dokonce i pro některé kolegy ze sportovní redakce jsou hry jen „zlo pro pohyb, zlo pro naše děti.“
Dlouho jsme se snažili argumentovat tím, že náš koníček není z tohoto hlediska o nic horší než třeba sledování TV nebo čtení, což jsou volnočasové aktivity, které už tu s námi pár desítek let jsou a lidé se kupodivu stále hýbat nepřestali. Vědecké studie ovšem nyní ukazují, že jsme v tomto ohledu hry možná ještě podceňovali a že při intenzivním hraní se těla hráčů vybičují do stavu, kdy pálí kalorie mnohem rychleji než v klasické klidové poloze.
Internetová stránka Staketser například měřila na padesáti jedincích tělesné hodnoty a zjistila, že po dvou hodinách intenzivního hraní spálili až 420 kalorií, což má být ekvivalent stovky sklapovaček. Vzhledem k tomu, že Stakester se zabývá sázením na e-sporty a tak je v jeho zájmu líčit hraní videoher v co nejlepším světle, je proto nutné brát tyto výsledky s rezervou, byť je tehdy převzali i mnohá „velká“ média.
Vlivem škodlivosti hraní na lidský organismus se však zabývali i skuteční vědci. Takoví, co mají spoustu titulů před jménem i za jménem a publikují dlouhé studie plné odborných výrazů a s několikastránkovým seznamem použité literatury na konci. Například ti z technické univerzity v australském Queenslandu zkoumali v roce 2020 souvislost mezi účastí na e-sportovch událostech, zdravím a chováním v oblasti tělesné aktivity (studie k nahlédnutí tady). Na více než 1 400 sledovaných hráčů z 65 států světa si ověřili, že e-sportovci mají až o 21 % lepší fyzické parametry než běžná populace a výrazně méně kouří i pijí. Platí, že čím úspěšnější hráč na poli gamingu je, tím lepší má i fyzické atributy.
Dlužno samozřejmě říct, že v obou případech byli mezi zkoumanými respondenty jen e-sportovci. Tedy lidé, kteří hrají opravdu vážně, musí trénovat a poté podat intenzivní výkon. U těch, kteří se po práci rozvalí na gauči, a s lahváčem v ruce odklepnou pár tlačítek u Uncharted na nejjednodušší obtížnost, bude situace samozřejmě dramaticky odlišná.
Ne, ani to nejintenzivnější hraní nedokáže nahradit fyzickou aktivitu, na druhou stranu už mě nebaví poslouchat a číst o naší scéně stále stejné stereotypy. Na herních akcích potkávám daleko méně obézních lidí než při náhodné návštěvě supermarketu, lidé, kteří mají čas na hraní ho totiž obvykle mají i na nějakou formu sportu.
Jestli mají být e-sporty zařazení na olympiády je kontroverzní téma spíše pro starší generace, případně sponzory, sami hráči se asi bez nějaké medaile zavěšené na krk od sportovních papalášů v klidu obejdou, svých akcí mají dostatek. Pravdou je, že i toto téma se časem vyřeší tak nějak samo s nástupem dalších generací.