Ruští agenti se snaží infiltrovat hráčské komunity Minecraftu a Call of Duty

  • 12
Prezident Microsoftu Brad Smith se v rozhovoru na ekonomickém fóru Semafor nechal slyšet, že stále častěji zaznamenávají pokusy Rusů na infiltrování populárních her, kde šíří svou propagandu.

Světovým děním v posledních dnech hýbe kauza Jacka Teixeiry, jednadvacetiletého fanouška počítačových her, který přes sociální síť Discord nasdílel na internet utajené dokumenty ovlivňující mezinárodní bezpečnost.

Ne všechny nekalosti v Minecraftu jsou viditelné na první pohled.

Kromě zcela zásadních pochybení v americkém systému k přístupu k utajovaným dokumentům kauza také ukazuje, že svět online počítačových her není realitě odstřiženým prostředím, jak si mnozí stále ještě myslí.

Ostatně není to tak dávno, co jsme zde psali o zveřejnění utajovaných dokumentů o vojenské technice, které několik hráčů War Thunder použilo jak argument při žabomyší hádce o vlastnostech virtuálních tanků.

Kde jsou lidi, jsou i politické názory.

To jsou mediálně vděčné případy, nebezpečí online světů je však spíše plíživé. Vzhledem ke složení jejich publika, které tvoří převážně mladší lidé ve formativním věku, jde o ideální prostředí pro ovlivňování jejich názorů. Už před lety jsme psali, že skrze Minecraft a Roblox verbují své příznivce například neonacisté, stejné prostředí je kvůli absolutní anonymitě ideální i pro pedofily. V poslední době se k těmto nebezpečím přidává i ruská propaganda.

„Kolem her je komunita hráčů, kteří se scházejí a mluví spolu, když hrají. Náš tým pro analýzu digitálních hrozeb již několik měsíců identifikuje snahy Rusů proniknout do některých z těchto herních komunit,“ sdělil prezident Microsoftu Brad Smith na prvním ročníku ekonomického fóra Semafor, které v minulém týdnu proběhlo v americkém Washingtonu.

O šíření propagandy se prý stará ruská rozvědka i zástupci Wagnerovy skupiny. O jejich snaze pravidelně informují příslušné domácí úřady. Na druhou stranu si uvědomuje, že za Teixeirovu kauzu Rusko odpovědnost nenese, a že pro americkou obranu jsou tyto aktivity hodně nízko na žebříčku priorit. „Není to tak, že by hraní Call of Duty mohlo přímo vést k úmrtí ve skutečném světě, jsou to přeci jen videohry,“ tvrdí s tím, že byste přesto nemělo toto nebezpečí podceňovat. Jeho škodlivý vliv vidí spíše v dlouhodobém horizontu, protože tak rozděluje společnost.