Online Světy: Přichází apokalypsa

  • 458
Online hraní je v centru zájmu vydavatelů i hráčů, přesto nemá místo na slunci úplně jisté. A jinak? Brutální Shadowbane je možné hrát zdarma. GW: Factions otevírá dveře, Warcraft nové servery. Ex-vývojáři WoW nové herní studio. A BioWare chystá vlastní MMORPG. Pořád se něco děje.

Asi těžko začít jinak. Na pulty obchodů vtrhl Oblivion, tedy správně Elder Scrolls 4: Oblivion, který se u nás dostane ke hráčům až 27. března (sběratelská edice, obyčejná o další dva dny později). ES4O není v žádném případě MMORPG, není to dokonce ani RPG s podporou multiplayeru, a v tom je právě zakopán pes. Někteří mí spoluhráči (ahoj Spajdre) už týden přemítají o tom, jaký vliv bude mít uvedení dlouho očekávaného Oblivionu na hráčskou populaci všech na západě oblíbených MMORPG. A ta prodejní čísla! Něco na tom bude, Oblivion je žhavým kandidátem na hru roku a pro fanoušky hraní na hrdiny pravděpodobně jasnou koupí. Základní hrací doba sotva vystačí na měsíc hraní, ale dokončení příběhu je jen začátek. Přestože neobsahuje žádnou formu hry více hráčů, k dispozici bude sada nástrojů pro tvorbu dalších dobrodružství. Ti, kdo pamatují dodnes velice živý Morrowind nebo konkurenční Neverwinter Nights, pro které dodnes vycházejí oficiální příběhové kampaně, už vědí, že Oblivion bude možné hrát opět celé roky.

Jak to nakonec dopadne, je ve hvězdách. Oblivion má totiž i několik nevýhod. Tou největší je vysoká hardwarová náročnost, která se neblaze podepsala i na popularitě EverQuestu 2, na který je i rok po vydání stále značná část nově prodávaných počítačů příliš slabá. Pro zájemce je to možná dobrá zpráva, stačí počkat rok dva, Oblivion bude dostupný za budgetovou cenu a počítače budou také o něco výkonnější. I přesto, tohle jsou Online Světy, a kdo hraje Oblivion, je zrádce.

Shadowbane – protože single player online hry konkurují onlinovkám hlavně cenou respektive absencí měsíčních poplatků, musejí nabízet extra kvalitní hratelnost. Pokud budou špatné, nebudou je hráči chtít hrát ani zadarmo. Shadowbane se nikdy mezi absolutní špičku MMORPG nedostala, ale od svého vydání prošla řadou významných změn. Nyní ji UBIsof nabízí zdarma – bez nákupu herního klienta a bez měsíčních poplatků. Pokud tedy nemáte k MMORPG zaměřeným na souboje mezi hráči s možností dobývat města odpor, můžete to zkusit. Stačí stáhnout si herního klienta a založit si účet. Nelekejte se nápisů FreeTrial a 15 Days Free – pánové z Ubi nejspíš mají důležitější práci než aktualizovat web. Možná právě pracují na dohodě s nějakým poskytovatelem online reklamy, aby se hraní zaplatilo. Kupujte naše elfí maso. Zaručeně v bio-kvalitě!

Guild Wars – samostatně hratelný datadisk Factions, který přinese nové herní oblasti, nové potvory a dvě nová povolání, si může vyzkoušet každý, kdo se zná s někým, kdo už GW hraje. Už v poledne 24. března začne třídenní (dvou a půldenní, do nedělní půlnoci) návštěva kontinentu Cantha. Známost s aktivními hráči GW je nutná, instalace klienta si vyžádá zadání sériového čísla, které dostanou aktivní hráči a mohou se o něj podělit. Noví hráči se nemusejí bát, pro účely vyzkoušení kvalitního obsahu dostanou postavy na vyšších levelech a se slušným vybavením. K dispozici budou dvě příběhové mise, rozsáhlé bitvy mezi dvěma frakcemi Kurzicků a Luxonů a dvě týmové mise. To vše je možné vyzkoušet s několika různými postavami.

World of Warcraft – jen telegraficky. Pokud přemýšlíte o vstupu do Světa válečnického umění a chcete si pořídit americkou verzi hry, je ideální čas – Blizzard spustil hned čtyři nové servery včetně jednoho zaměřeného na skutečné hraní rolí vybraných postav a bez bitev mezi hráči. Ideální pro klidné jarní noci. Jistě, většiny hráčů v ČR se to netýká, ale je pravděpodobné, že nové servery budou otevřeny po celém světě při zahájení prodeje datadisku Burning Crusade. Jinak se toho moc neděje, již popisovaný update 1.10 je už aktivní a chystá se 1.11 spojený právě s datadiskem. Čekání si můžete ukrátit sledováním nových oficiálních wallpaperů.

Red 5 Studios – tři klíčoví vývojáři Blizzardu, kteří se podíleli významnou měrou na úspěchu WoW se trhli a založili vlastní studio, které chystá novou MMORPG. Mark Kern, William Petras a Taewon Yun už mají za zády silného vydavatele – korejský Webzen. Důvěře Webzenu se není, co divit. Mark Kern působil v Blizzardu jako vedoucí vývoje WoW, William Petras vedl design hry a Taewon Yun zakládal Blizzard Korea a zajišťoval z managerské pozice spuštění a provoz hry v Asii. Red 5. Bohužel, chystaná hra je v ranném stádiu vývoje a Re 5 Studios proto zatím odmítají zveřejnit jakékoliv detaily. Tak snad příště.

Warhammer Online – Mythic, který před časem pohřbil vývoj MMORPG Imperator Online, se rozhodl dovést na trh jiného pohrobka – online hru ze světa deskové hry Warhammer. Původní Warhammer chystali Climax a SEGA, ale náklady na vývoj hry byly nad možnosti těchto subjektů. Mythic získal práva na využití licence od společnosti Games Workshop a přichází s titulem Warhammer Online: Age of Reckoning. WAR bude nabízet boje s počítačem řízenými potvorami i ostatními hráči. Celková atmosféra hry má být skutečně válečná plná ničení a animovaného násilí. Lidé, elfové a trpaslíci se utkají se silami zla v roce 2007.

BioWare – legendární výrobce počítačových her na hrdiny se rozhodl přijít se svou troškou do mlýna online světů. Kanadští BioWare z tohoto důvodu otevřeli nové vývojové studio v americkém Austinu. Jeho zaměstnanci už na novém titulu pracují, ale opět nejsou známé žádné detaily. Společnost se proto jako Red 5 chlubí kvalitou vývojářů, kteří mají zkušenosti z vývoje Star Wars: Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights, Baldur's Gate a Baldur's Gate II. Nechybí ani lidé, kteří se podíleli na vývoji Ultimy a hrách Sony Online Entertainment. Neverwinter Nights Online to asi nebude, licenci na AD&D už má někdo jiný, ale vypadá to zajímavě.

Po pohledu do křišťálové koule následuje pohled do temných zákoutí českého správního práva a podobných odporností. Mějte se, když ne pohádkově, tak alespoň hrdinsky.