Sportovní hry od EA jsou terčem výsměchu, prodávají se nejlépe v historii

  • 18
Letošní ročník počítačového zpracování amerického fotbalu Madden se od svého vydání drží na pozici nejhůře hodnocené hry Metacriticu, vydavatelství Electronic Arts to ale může být úplně jedno. S minimálními náklady na vývoj se jim podařilo vytvořit ten nejprodávanější díl v dvacetileté historii značky.

Nadávat na společnost Electronic Arts se mezi hráči videoher stalo už zavedenou normou, akcionářům firmy to může být (a nejspíše také je) úplně jedno. Jak ukazují tvrdá data, jejich přístup se z ekonomického hlediska vyplácí.

Nejlepším důkazem budiž aktuální ročník virtuálního zpracování amerického fotbalu Madden NFL 21, který je aktuálně tou úplně nejhůře hodnocenou videohrou na serveru Metacritic v celé jeho devatenáctileté historii (viz náš článek). Největší kritika se na autory snesla proto, že je to prý úplně stejná hra jako v předešlém ročníku, ovšem prodává se za plnou cenu. Jenže i přes tento nezpochybnitelný fakt, jde o vůbec nejprodávanější hru srpna, dosud šestou nejlépe prodávanou hru od začátku roku a také nejprodávanější díl v celé dvacetileté historii značky.

Nejde přitom o výjimku, přes minimum změn se každoročně prodávají skvěle i značky jako FIFA, NBA nebo NBA 2K. 

Na rovinu – můžeme v takové situaci EA vyčítat, že volí přístup „nespravuj, co není rozbité“? Jakou mají motivaci něco změnit, když lidé hru kupují jak šílení? Nebo jinak – dá se vůbec udělat něco lépe a do hry ještě něco nového přinést? Aktuálně to vypadá, že EA cpou více peněz do marketingu než do vývoje... a že si jim ten přístup vyplácí.

Mají v rukou exkluzivní licenci, a tak pro ně neexistuje žádná konkurence, nic je nemotivuje svůj způsob podnikání změnit. Ale opravdu to po nich někdo skutečně chce? Stavět každý rok novou hru od nuly je neefektivní, metoda postupného vylepšování zdravého jádra a jen jednou za pár let výměny enginu se zdá lepší. Sportovní tituly jsou svým žánrem samy pro sebe a vzhledem k jejich kompetitivní povaze by bylo vyloženě kontraproduktivní měnit pro každou sezonu pravidla.

Jestli je z nastalé situace něco jasné, tak fakt, že review bombing nefunguje. Jedovaté plivance anonymních chytráků na Metacriticu nemají žádnou vazbu na reálný svět, a když už něco, tak hře naopak pomáhají. Průměrné hry nikoho nezajímají, ty o kterých se mluví, ano. 

Označit všechny ty miliony fanoušků, kteří si hru za vlastní peníze koupili, za hlupáky, je poněkud krátkozraké. Možná je na čase si uvědomit, že se dá kvalita hry posuzovat z mnoha ohledů a žádný jediný není ten správný.