Právní bitva Applu a Epicu může mít vážné důsledky i pro Sony a Microsoft

  • 10
V právní bitvě, která probíhá mezi Applem a Epicem, už nejde jen o populární hru Fortnite. Rozhodnutí soudu může mít dopad i na digitální obchody, které provozují Sony (PlayStation), Microsoft (Xbox) či Nintendo (Switch), říká soudkyně.

Populární hra Fortnite se na platformu iOS zřejmě jen tak nevrátí. Soudkyně Yvonne Gonzales Rogersová zamítla návrh na předběžné opatření, jímž se chtěl Epic domoci návratu Fortnite na App Store. Soud zároveň vydal soudní příkaz, který Applu zabraňuje v odvetě vůči Unreal Enginu. 

Soudkyně také naznačila, že případ může mít dopad i na ostatní společnosti, které si stejně jako Apple účtují 30 procent z prodaných her. „Společnosti Sony, Nintendo a Microsoft provozují podobné obezděné zahrady (walled gardens) nebo modely uzavřené platformy jako Apple, přičemž hardware, operační systém, digitální tržiště a iAP (in-app purchase, tedy nákup v aplikaci) jsou exkluzivní pro majitele platformy,“ říká Rogersová. Konečné rozhodnutí soudu může mít „významné a vážné důsledky pro Sony, Nintendo a Microsoft a jejich herní platformy“.

Epic tvrdí, že Apple má monopolní postavení v rámci relevantního trhu a zneužívá ho. Podle Epicu se iOS od ostatních platforem liší, protože Sony, Nintendo a Microsoft „příliš nevydělávají, pokud vůbec, na prodeji hardwaru nebo konzole“, zatímco Apple „má významné zisky z prodeje každého iPhonu“. 

Epic také tvrdí, že herní konzole vyžadují připojení do elektrické zásuvky a separátní obrazovku, takže nesplňují podmínku pro mobilní hraní. Soudkyně ovšem dodává, že Epic ignoruje zařízení jako notebooky, tablety či Nintendo Switch, která se mohou z pohledu konečného spotřebitele s iOS překrývat. Soud tak musí určit, zda jsou taková zařízení ekonomickými náhražkami, nebo jen doplňkem k iOS. Verdikt by měl padnout příští rok v červenci. Dokument je k nahlédnutí zde

O co v kauze jde?

Epic se dlouhodobě vymezuje vůči výši poplatků, které vývojáři odvádějí provozovatelům platforem, na něž své hry umísťují. U Steamu, Applu i Googlu je to 30 procent, stejně jako u PlayStation Storu, Xbox Storu a Nintendo eShopu. A to se zdá Epicu moc. U vlastního Epic Storu poplatky činí jen 12 procent.

Kauza začala tak, že se Epic rozhodl vyprovokovat smazání svého hitu Fortnite z aplikačních obchodů App Store a Google Play. Udělal to tak, že porušil pravidla obou platforem a nabídl hráčům, aby si herní měnu koupili po novém i napřímo a levněji. Jenže z takové transakce nemá Apple ani Google nic. Reakce obou společností na sebe nenechaly dlouho čekat. Nejprve odstranil hru z obchodu Apple, posléze i Google.

Platby v mobilní verzi Fortnitu