Lidé s psychickou poruchou dosahují horších výsledků v budovatelské strategii

  • 20
Vědci z univerzity v Salcburku publikovali studii, ve které zkoumají vztah mezi různými druhy poruch osobnosti a schopností komplexního řešení problémů. Využili k tomu populární budovatelskou strategii Cities: Skylines.

Cities: Skylines je budovatelská strategie, ve které má hráč za úkol postavit město a starat se o blaho jeho obyvatel. Takto napsáno to možná vypadá jednoduše, ve skutečnosti však hra simuluje spoustu společenských mechanismů, takže pokud se vám nepodaří vybalancovat všechny důležité faktory, skončíte s vybydlenými ruinami a krvácejícím rozpočtem (viz naše recenze).

Postavit funkční město, ve kterém lidé rádi bydlí, není nic snadného.

Hra je ve své simulaci tak dobrá, že prodala miliony kopií a dodatečných přídavků, neunikla proto ani pozornosti vědců ze Salcburské univerzity. Těm totiž pomohla zkoumat, jakým způsobem mohou různá duševní onemocnění ovlivňovat schopnost řešit komplexní intelektuální problémy.

A ukázalo se, že dost. Tým vedený profesorkou Ulrike Kipmanovou dal dohromady 242 dobrovolníků ve věku 17 až 49 let s různými psychickými diagnózami a nechal je všechny řešit stejný úkol. Dostali uloženou pozici ve Cities Skylines, ve které měli 2600 spokojených obyvatel a 50 tisíc jednotek herní měny, jejich úkolem pak bylo ve dvouhodinovém časovém limitu navýšit počet obyvatel na dvojnásobek a udržet jejich spokojenost alespoň na hranici 75 procent.

Profesorka Ulrike Kipmanová ze Salcburské univerzity.

Vědci přiznávají, že zatím nemohou vynášet ucelené závěry, pro pořádné zkoumání by potřebovali celý proces opakovat na větším vzorku a více druzích úloh, protože takto byli zvýhodněni ti, kteří už mají nějaké zkušenosti s počítačovými hrami. Přesto jsou první výsledky zajímavé.

„Účastníci s výraznějšími schizotypálními, histrionskými a depresivními osobnostními rysy byli ve hře Cities: Skylines méně úspěšní,“ píše se v závěreční zprávě (k nahlédnutí na tomto odkaze), což ukazuje, že se tito lidé obecně hůře vypořádávají s nástrahami, které dnešní hektický svět přináší. Lidé, kteří nesou výrazné závislostní a paranoidní rysy, byli ve hře také méně úspěšní, ale tato souvislost už byla výrazně slabší než u výše změněných diagnóz.

Ne, neznamená to, že kdo není dobrý v budovatelských strategiích, trpí automaticky duševní chorobou, ale spíše to, že obtíže, se kterými se psychicky nemocní musejí vypořádat, jsou daleko hlubší, než se dá na první pohled usuzovat.

Co se samotných Cities: Skylines týče, nedávno byl oznámen druhý díl (viz náš článek), budeme si však na něj muset ještě dlouho počkat.