Pátek 17. září 2021, svátek má Naděžda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 17. září 2021 Naděžda

RECENZE: Cities Skylines je nejlepší budovatelská strategie za poslední dobu

Nová budovatelská strategie Cities: Skylines chtěla pokořit dřívějšího krále SimCity. A jak to dopadlo? Král je mrtev, ať žije král.
85

Cities: Skylines

Platforma: PC
Výrobce: Paradox Interactive

  • Propracovaná simulace města
  • Velká podpora modderské komunity
  • Obrovská volnost
  • Smysl pro detail
  • Správa okresů
  • Občas neintuitivní ovládání
  • Chybí nečekané události
  • Hra vám často nesdělí, co děláte špatně

Cities: Skylines je nejlepší budovatelskou strategií za hodně dlouhou dobu. Inspiraci v SimCity nezapře, ale jde jinou cestou.

Herní karta

Cities: Skylines | foto: Paradox Interactive

Městské budovatelské strategie mám rád už od dětství, kdy jsem strávil stovky hodin hlavně u Sim City 2000 a 3000. Starat se o chod města a utvářet si ho k obrazu svému je lákadlo, na které slyšíme i dnes. SimCity z roku 2013 bylo pro většinu zklamáním. Vývojáři z Colossal Order udělali jednoduchou věc: všechny výtky, které na SimCity padly, ve svém Cities: Skylines eliminovali, jinými věcmi se inspirovali a k tomu přidali spoustu vlastních nápadů. Výsledek dopadl až na pár šrámů velice dobře.

Hledání ráje

Je na čase vybrat místo, které bude vaším novým rájem na zemi. K zútulnění na vás čeká devět odlišných map, a to nejen klimatem, ale také množstvím přírodních surovin na mapě a dostupností dopravy. Obojí je pro město důležité, ne každý chce do vašeho města zavítat autem, přírodní zdroje jsou zase páteří průmyslu a zdrojem pracovních pozic.

Mapa je gigantická. Konečně můžete stavět hezká města, využívat terénu a neřešit infrastrukturu čistě účelově jako v SimCity, kde jste měli neustále dilema: udělám to hnusně, ale funkčně, nebo hezky, ale za chvíli mi město zkolabuje? Vývojáři tento problém pojali vskutku megalomansky. Základní mapa je velká zhruba jako v SimCity, ale když vám to nebude stačit (a věřte, že nebude), tak při každém milníku vašeho města dostanete možnost odkoupit další části země a expandovat podle potřeby za úrodnější půdou, lodní cestou nebo třeba ložisky rudy. Dává to obrovskou volnost, ale také vám to hru značně ulehčuje.

Rozkoukáváme se

Cities: Skylines SimCity v mnohém připomíná a srovnání se nabízí snad v každém aspektu hry, tomu se nevyhneme. Pro hráče budovatelských strategií od Maxisu bude uživatelské rozhraní až na malé výjimky důvěrně známé. Asi aby podobnost se SimCity nebyla tak obrovská, je panel  tmavý, což působí trochu jako pěst na oko, ale po pár hodinách hraní to už nevnímáte. Jsou zde zóny (obytná, komerční a industriální) v kombinaci nízké i vysoké hustoty. Panel se speciálními budovami hned následuje. Seznam uzavírají unikátní budovy a monumenty.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

V liště najdete i rozpočet a půjčky. Protože bez neustálé kontroly stavu financí se město řídit nedá, můžete sledovat jak týdenní příjem, tak i nárůst či úbytek obyvatelstva. Ukazatel nárůstu obyvatelstva je stejně důležitý jako vaše příjmy. Ukazuje, jak velký zájem o vaše město je a jak rychle se dostanete k dalšímu milníku.

Milníky jsou momenty, kdy vaše město dosáhne určitého počtu obyvatel, poslední milník se odemkne při populaci nad 65 000. Jak vaše metropole roste, otevírá se vám i možnost stavby nových budov, které vám pomohou ulehčit a zpříjemnit život vašich virtuálních svěřenců. Na počátku jako malá zapadlá víska se sotva pěti sty obyvatel zapomeňte na školy, policii či dokonce hasiče. Ty největší vychytávky, jako je letiště, na vás čekají až po mnoha hodinách hraní.

To je samozřejmě skvělý krok, dávkuje hratelnost a hra vás hned nezavalí potřebami obyvatelstva, které s počátečním rozpočtem nemáte šanci naplnit. Na tento technologický růst je však třeba brát zřetel už od první chvíle projektování města, kdy smíte stavět jen základní silnice. Pokud k nim připojíte takovou skládku nebo hřbitov (budovy, které nelze přemístit, než je úplně vyprázdníte), nebudete moci komunikaci snadno vylepšovat a čeká vás v pozdějších fázích dopravní kolaps.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Novinkou v městských budovatelských strategiích je pohřební služba. Obyvatelé stárnou a churaví a smrt je součástí života i v Cities: Skylines. Pakliže nepostavíte hřbitov, budou se vám ve městě povalovat nebožtíci a občané si na zdejší obdobě Twitteru (komunikační kanál, který vám sděluje tužby obyvatelstva) budou stěžovat, že už jim týden doma na kanapi smrdí děda. To vaší popularitě moc nepřidá.

Unikátní budovy a monumenty

Cities: Skylines mají i další odemykatelné budovy. Ty získáváte za určité „úspěchy“. Jejich získání většinou není nijak těžké, s postupným růstem města se vám budou odemykat bez většího úsilí. U náměstí Mrtvých stačí, abyste zaplnili tři hřbitovy, u Transportní věže musíte za týden přepravit tisíc pasažérů, mrakodrap Sea-and-Sky se odemkne, pokud postavíte oba typy přístavů. Jistě, jsou tu i těžší úkoly, třeba postavit 300 speciálních budov nebo mít opravdu hodně kanceláří. Takové úkoly vás nutí zlepšovat město, poskytnout obyvatelům kvalitnější městskou dopravu a lépe se o ně starat.

Proto trochu nechápu těch pár šílených úkolů, které naopak vaše město mají přinejmenším zmrzačit. Soudní dvůr získáte, jen pokud na dobu pěti týdnů udržíte kriminalitu ve vašem městě nad 50 %. Ne pod, ale nad. Jinou lahůdkou je observatoř, kterou dostanete, pokud budete mít ve městě aspoň tisíc opuštěných budov. A co 80 % nemocných ve městě? Tyto cíle mi přišly dost mimo mísu, i když je nemusíte plnit v jednom konkrétním městě, ale stačí, když jich dosáhnete kdekoliv a kdykoliv. Ale pořád bych je raději viděl jako achievementy.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Většinu destruktivních požadavků splníte snadno, vypnete všechny elektrárny a z města se během pár týdnů stane město duchů. Nemocné zase „vyrobíte“ tak, že dáte vodní čerpadlo do proudu znečištěné vody. Tyto grandiózní „úspěchy“ vám zůstanou i po nahrání předešlé pozice, což také nedává úplně smysl. Pokud ničit město, tak bych raději viděl řádící Godzillu. V budovatelské strategii chci město zvelebovat, ne ho mučit.

Unikátní budovy budete chtít odemknout postupně všechny, bez nich nepostavíte ty největší monumenty. Ve hře je jich pět: Fúzní reaktor, Vesmírný výtah, Urychlovač částic, Projekt Eden a Zdravotní centrum. Každá budova má nějaký výrazný bonus pro vaše město. Vesmírný výtah láká turisty. Urychlovač poskytuje vzdělání celému městu a Fúzní reaktor je supermoderní elektrárna. Je škoda, že si autoři více nevyhráli s v podstatě největšími odměnami hry. Vážně jsem se těšil, jak bude Vesmírný výtah startovat do nebes.

Detailní správa města

Mocným nástrojem jsou okresy, které můžete tvořit pro různé části. Okresy se nejvíce uplatní v průmyslu, kde lze určovat jeho zaměření. Na úrodné půdě je dobré zřídit farmy, u lesa zase těžit dříví. Platí, že každá specializace má svá pro a proti. U ropných vrtů je třeba velké nebezpečí požárů (vlastně není dne, kdy by tam něco nedoutnalo).

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Pro okresy lze určovat i specifická nařízení, která vám pomohou směřovat město zamýšleným směrem. Můžete regulovat výšku budov, aby nevyrostly vysoké budovy tam, kde chcete zachovat výhled, lze snižovat i emise, zakázat náklaďákům vjezd nebo povolit jisté drogy pro zvýšení turismu. Pro každou ze zón je několik nařízení a mnohá se opravdu vyplatí, jen je třeba počítat s nabobtnáním výdajů.

Cities: Skylines naštěstí nepřistoupilo na přílišné zjednodušování, a tak víc než nejnovější SimCity připomíná skvělé Sim City 4. S tím se vrací i původní koncept stavby. Už nestačí postavit silnici a tím je péče o oblast zajištěna. Napojení na všechny důležité rozvody musíte udělat hezky postaru. Pokládáte jednu trubku za druhou.

I když jde chvílemi o docela obtížnou hru, nestalo se mi, že bych zažil nějaký závažnější průšvih. Všechna města, až na první, kde jsem postavil čerpadlo ve směru odtoku kanalizace a z celé vsi zůstal jen jeden člověk zdravý a později asi i živý, se mi dařilo udržovat ekonomicky silná bez nějakého většího úsilí. Klíčem k úspěchu je neustále sledovat veškeré služby a reagovat na poptávku po zónách. Obyvatelé jsou docela agilní, příliš jim nevadí, ani když jim postavíte jaderný reaktor přímo za domem. Položit město na lopatky mi přijde skoro nemožné.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

I tak se vám někdy stane, že vše je v pohodě, obyvatelé jsou šťastní jako blechy, průmysl prosperuje, ale poptávka po zónách žádná. Naneštěstí vám hra nijak neřekne, kde je chyba, a tak nezbývá než zkoušet všechno možné a doufat, že se poptávka zvedne.

Pokud vám obtížnost nestačí, je tu možnost zapnout si vyšší. Jistý rozdíl tam je, ale ani tak není těžké vybudovat prosperující město. Tvůrci zakombinovali i jakýsi volný mód, kde máte nekonečno peněz a všechny budovy odemčené, ale taková hra rychle omrzí.

Sledování potřeb je na prvním místě, ale pro detailnější statistiky je třeba na město občas uplatnit jeden z filtrů. Z filtrů se dozvíte téměř všechno (turismus, sílu větru, vytížení silnic). Je tu i ukazatel zvukového znečištění, které je stejně problematické jako znečištění země a ovzduší. Obojí zvyšuje nemocnost v oblasti, proto je třeba industriální zóny stavět dál od obytných a skládky ještě dál. Hra neřeší směr či sílu větru, znečištění je jen lokální. Proti zvukům se dá účinně bojovat různými zábranami. Stejně však pro klid měšťanů nebudete stavět letiště uprostřed obytné zóny. Filtry jsou tedy vyčerpávající a informují skvěle, avšak nelze je mít zapnuté napevno. Pokud chcete stavět, vypnou se, což někdy dost komplikuje situaci.

Záludné komunikace

V Cities: Skylines všechno šlapalo jako hodinky, dokud jsem nezačal více řešit dopravu. Stavba fungujících dopravních tepen je jednou z největších výzev, zácpy se udělají snadno, ale odbourat je, to je jiná. Pro nejlepší průjezdnost je dobré stavět vyvýšené dálnice, ale není to tak snadné a příjemné, jak by mohlo být.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Dálnice jsou jednosměrné, a musíte tedy táhnout ze správného bodu A do správného bodu B a ne obráceně, jinak se silnice nenapojí a auta jezdit nebudou. Není to příliš intuitivní a často se stane, že se vám dálnice napojí jinak, než chcete (ve hře není možnost „vzít krok zpět“, takže vás čeká bourání starým dobrým bagrem). Vaše dálnice budou ze začátku a možná i později s množstvím nadjezdů a podjezdů vypadat jako kultovní Barrandovský most.

Podobně zmateně působí plánování tras autobusů, které spíše připomíná linkový chaos, a i s menším počtem autobusových linek je problém se v té změti čar vyznat a správně zastávku umístit či editovat.

Pohledy na horizont

Hra vás okouzlí detailní grafikou, všechno se hýbe a utváří realistický pocit. Celkově je Cities: Skylines mnohem realističtější než jeho konkurent. Někdy stojí za to zvolnit tempo, toulat se ulicemi a sledovat ten šrumec dole.

Fotogalerie

Město žije, lidé chodí do práce, nakupovat a pak do svých domovů. Ve fabrikách se nakládají kamiony a vyrážejí po dálnici k nejbližšímu přístavu, nebo vlakovému nádraží. Budovy se čas od času začnou přestavovat, podle toho, jak atraktivní je lokalita. Vypadá to opravdu hezky. Vše působí klidně, živě a mírumilovně.

Tentokrát bez katastrof

Tvůrci vyškrtli položku, která mi dost chybí. Z nějakého důvodu se rozhodli nezačlenit vůbec katastrofy, a to ani ty nejmenší. Nejblíž ke katastrofě mají požár a záplava při umístění přehrady. Může se to zdát jako maličkost, ale vzpomeňte si na své zážitky z jakékoliv budovatelské strategie. Když katastrofa udeřila, byla to zábava a hru to oživovalo.

Zde něco takového zcela chybí. Hra tak působí trochu rozpolceně. Na jedné straně po vás chce 50% kriminalitu, 80 % nemocných a tisíc zpustošených budov pro postup a na druhé straně se vám snaží poskytnout skoro relaxační zážitek nenarušený žádnou nečekanou událostí.

Přiložme ruku k dílu

Vydavatelství Paradox Interactive ví, jak důležitá je u takových her podpora kreativních fanoušků, a tak v menu pod kolonkou Tools najdete editor map a asset editor. Nelíbí se vám nějaká budova ve hře? Tak ji upravte, nebo vytvořte úplně novou.

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Cities: Skylines

Editor je přehledný, takže pokud jste kreativní, tak vás tvorba zabaví na dlouhé hodiny. Své výtvory můžete sdílet s ostatními prostřednictvím Steam Workshopu. Komunita už je velká a věcí k přidání habaděj. Jen je třeba mít na paměti, že s užíváním různých modů se vypnou achievementy.

Budovatelská strategie jak má být

Cities: Skylines je nejlepší budovatelskou strategií za hodně dlouhou dobu. Inspiraci v SimCity nezapře, ale jde jinou cestou a je v ní mnohem více, než se z prvních hodin hraní zdá. V něčem jsou odklony od zajetých mechanismů lepší, v něčem horší.

Cities: Skylines chce být hrou, která vás nebude zbytečně stresovat. Chce vám dopřát absolutní volnost a příliš vás u toho netrápit, ale k budovatelským strategiím patří i trocha toho adrenalinu a toho hra zatím moc nenabízí. Zato poskytuje obrovské možnosti pro využití vaší kreativity a naplní vás prostou radostí z budování virtuálního města snů.

Autor:

Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR se budou konat 18. a 19. září. Z důvodu hygienických opatření bude počet návštěvníků omezen na 40 tisíc pro každý den. Ke vstupu je nutné si zakoupit vstupenku vázanou na jméno.

Poprvé se v Ostravě představí nová americká stíhačka F-35A Lightning II, dále se návštěvníci mohou těšit na transportní letouny A400M Atlas, druhoválečný stroj Douglas C-47 Dakota nebo bezpilotní letoun MQ-9 Reaper.

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 445 čtenářů

Témata: SimCity
  • Nejčtenější

Vývojář originálním způsobem urazil fanouška, stálo ho to ale místo

Mezi vývojáři válečné akční hry World of Warships a jejich fanoušky to v posledních měsících doslova vře. Po...

Matrix 4 působí jako reset systému, hlavním tahounem bude Keanu Reeves

Trailer na The Matrix Resurrections, který jako první viděli už v srpnu návštěvníci CinemaConu v Las Vegas, je konečně...

Světové televize opakovaně vydávají videohry za exkluzivní záběry z bojišť

Indická televize Republic použila realisticky vypadající záběry z české vojenské simulace Arma 3 v reportáži o údajné...

Korunní klenot PlayStationu míří na PC, chystá se remake Star Wars KOTOR

Netrpělivě vyhlížená prezentace PlayStationu nabídla spousty zajímavých ukázek z chystaných her, chyběla jí ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Představujeme desítku nejdůležitějších streamerek světa. Kolik jich znáte?

Pro mladé jsou dnes streamovací služby daleko důležitějším zdrojem zábavy než televizní kanály plné obstarožních...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Klamala ministry, investory i sebe sama. Srdcová královna byznysu čelí soudu

Ve Spojených státech začal soud s Elizabeth Holmesovou. Vkládali do ní naději bývalí američtí ministři i ostřílení...