Vývojář American McGee

Vývojář American McGee | foto: American McGee

Slavný vývojář přišel o práva na „svou“ značku a tak ukončil kariéru

  • 5
Herní kariéra slavného vývojáře Americana McGeeho je zřejmě nadobro u konce a není to zrovna happy end. Po letech marného boje o svojí ikonickou značku o pohádkové Alence oznámil, že už na další projekty nemá chuť.

Jen málo vývojářů projevilo dostatek sebevědomí (nebo možná narcisismu?), aby své jméno vetkli přímo do názvu her. American McGee určitě není tím nejslavnějším, jeho kariéra by ovšem i tak vydala na solidní životopisný film. Na technologie nadaný chlapec se od šestnácti let o sebe musel starat sám, protože ho matka opustila a následně utratila veškeré rodinné jmění za operaci pohlaví pro svojí tehdejší transgender přítelkyni.

Lewis Carrol by možná koukal, jak jeho knihu adaptovali.

Než ho vyhodili ze společnosti id Software, spolupracoval na legendárních střílečkách jako Wolfenstein, Doom 2 nebo Quake. Pod následnými Scrapland, Bad Day L.A. nebo Grimm už byl podepsán jako hlavní návrhář, všechny tři byly spíše zvláštní a neobvyklé než vyloženě kvalitní. Největším zářezem do historie tak zůstává dvojice her vytvořených na motivy slavné Alenky v říši divů od Lewise Carrola.

American McGee’s Alice i Alice: Madness Returns byly bezpochyby originální hry, jejich přijetí ovšem nebylo tak jednoznačné. Recenze byly rozporuplné, prodeje tak akorát na zaplacení nákladů, o kvalitách hry se vlastně nemůžeme shodnout ani napříč naší redakcí. Každopádně značka si vybudovala svojí fanouškovskou základnu, která na ní nedala dopustit, v jednu dobu se i spekulovalo o filmovém zpracování.

Jenže práva na značku (respektive tuto formu umělecké adaptace) zůstala u vydavatelství Electronic Arts, které v průběhu let ztratilo o podobné „divnoartové“ projekty zájem. American McGee se opakovaně snažil o jejich odkup, dokonce na Patreonu vybral peníze od fanoušků, za které vytvořil 414 stránkový projektový dokument, kterým chtěl slavné vydavatelství přesvědčit o smysluplnosti pokračování. Jednu dobu to zkoušel i po zlém (viz náš článek), po dlouhém boji se ovšem nakonec vzdal.

„V tuto chvíli jsme vyčerpali všechny možnosti, jak vytvořit novou hru „Alice“. S tímto přístupem od EA už není jiná cesta, jak s projektem pokračovat,“ napsal všem fanouškům v nebývale rezignovaném prohlášení na stránce Patreon.

A ještě pokračoval: „Co se týče mě, tak jsem s ‚Alenkou‘ a s tvorbou her obecně skončil. Už nemám žádné další nápady ani energii, kterou bych mohl použít k vytvoření nové hry pod značkou Alice. Stejně tak už nemám zájem ani o žádné nové herní nápady v kontextu současného prostředí pro vývoj her.“

Těžko říct, jestli to myslí vážně, už v minulosti měl několik kategorických prohlášení, ze kterých nakonec slevil. Pro herní průmysl by to byla rozhodně škoda, podobných samorostů je totiž málo.