Po naší recenzi a předchozím přibližujícím článku ohledně obsáhlé náplně a nápadech ve FFX vás tedy konečně vítáme ve finále.
Sphere grid, čili síť koulí - novum v sérii FF. Square si na nás připravili velmi vychytanou věcičku. Atributy vašich postav totiž lze libovolně editovat za pomoci této "sítě". Jednotlivé záchytné body jsou navzájem propojeny a vy po nich po dosažení levelu (nasbírání AP - experience) můžete postupovat, přičemž jeden level se rovná postupu o jedno pole. K aktivaci jednotlivých atributů (síla, obrana, magie, obrana proti magii, agility, štěstí, uhýbací schopnost, přesnost) potřebujete tzv. spheres, posbírané po boji. Jsou to mana, power, speed, ability, ale i např. level odemykající, štěstí atd. Je zkrátka jen na vás, kterým směrem budete postavy vylepšovat, zda zvolíte alternativu fyzickou či magickou, jestli budou vaše charaktery raději rychlé a slabší, či pomalé anebo... A až pojedete FFX podruhé a zkusíte obtížnější variantu sphere gridu, dostanete tím možnost větší flexibility.
Aeoni. Standardně je získáte po splnění subquestů v palácích Yevona, existuje však několik skrytých, díky kterým však podstoupíte opravdová martýria (rozhodně stojí za to)…
Již jsme si trochu nastínili, čehože všeho jsou tyto mýtické bytosti schopny. Každá z nich má standardní i vylepšený druh útoku, overdrive, ale i schopnost kouzlit, či později special a skill. Postupem hrou se totiž naučíte (pokud porazíte učitele – summonera) vylepšovat těmto bytostem jejich atributy a schopnosti. Bude vás to samozřejmě stát spoustu nasyslených předmětů, ale výsledek za to rozhodně stojí. Vyplatí se např. naboostit takového Bahamuta, jelikož jeho útoky budou vysoko přesahovat hraniční limit 9.999, mě se momentálně snaží pomoci overdrivem v hodnotě 89.000 a standardními útoky okolo 50.000 (ale i to je na některé skryté enemies zoufale málo (!)). Co se týče nápaditosti tvůrců, skláním se k zemi!
Enemies, čili baddies, nebo-li mrchy, mršky a monstra. Nepřátelé se objevují stejně jako v sedmičce, to znamená náhodně. I když tohle také není tak úplně pravda, takže jedinci, kteří nemají tento systém příliš v oblibě (pokud překousnou nějakých 50 hodin, kteréžto jsou stejně opentlené vynikajícím rozjezdem příběhu) mohou nalézti zbraně, odpuzující enemies a znemožňující jejich objevování v nejméně vhodných chvilkách…
Kromě klasických potvůrek, jejichž rodokmeny se liší pro daný kousek země - level, se samozřejmě budete setkávat s kreaturami monstrózními, které občas oddělují důležité dějové kapitoly. Tyto jsou vyvedené, řekl bych, velice fikaným způsobem, jelikož můžete využít během boje tzv. trigger command, který umožňuje interakci např. s prostředím (pokusy o nastartování jeřábu a následnou katapultáž nepřítele v dál; rozhovory s bossy během boje, zvyšující dočasně atributy hlavních hrdinů atd.). Fantastickým překvapením bude pro hráče objev šmelináře, zašitého v sekci Calm Lands, kterýžto sbírá všechna monstra po celé zemi. Za tímto účelem od něj zakoupíte zbraně s funkcí capture. Pokud s těmito zasadíte poslední ránu mrše, která jde odnést, ihned si ji přihoďte do batohu. Pro každý kraj je určen celý set nepřátel a pokud je poslušně odnesete mistru arény, dostanete sladkou odměnu a on navrch dá do kupy velice tvrdou potvoru, kteroužto vám nabídne k poražení v náročném souboji. Odměnou získáte velmi vysoký počet zkušeností navrch. Sbírka, již musíte zkompletovat pro otevření truhly, ležící tomuto genetickému fušerovi u nohou, je opravdu velice rozsáhlá a některé skryté lokace, které budete muset navštívit, se hledají velice těžko, nemluvě o tuhosti nepřátel v nich se skrývajících. Ale to si ještě naťukneme v poslední kapitole tohoto elaborátu…
Zbraně. Je asi jasné, že zbraně opět používají sloty. Jedná se o klasiku a asi bychom řvali, kdyby nám ji někdo ze Square odoperoval. Můžete tedy používat a s příchodem Rikku také vylepšovat základní elementy (blesk, voda, oheň, bouře), či prokletí (berserk, zmatení, kletba, temnota, zatracení, KO, petrifikace, jed, neschopnost kouzlit, spánek, zombie). Dále můžete roubovat i např. zvýšení síly, magie, rychlosti, prvního útoku, piercingu (proniknutí brněním) atd. Nejlepší zbraně jsou rozšiřitelné na 4 sloty a vhodnou kombinací jste tedy schopni pořídit poměrně schopné kostimlaty. Další vychytávkou jsou opět zbraně ultimátní, skrývané na nejrůznějších místech, v questech ad. Patří k nim již zmíněný omezovač útoků, zdvojovač utržených experience, ultimátní dračí kopí velmi destruktivních vlastností, několik naboostovaných kouzelných hůlek, či pařát s KO vlastností… Hledání a prolézání i těch nejšílenějších lokací se rozhodně vyplácí.
Others. Tak a teď několik postřehů okolo zbylých herních principů a questů. Ukládání ve FFX se děje u občasně se vyskytujících save spheres. Ty vám také umožní hraní blitzballu a později nalodění se a putování vzduchem. Blitzball je první ze dvou integrovaných miniher. Jedná se vlastně o podvodní pólo - football. Není ale simulační záležitostí, nýbrž tahovou. Tzn. že nebastlíte podobně, jako v ISS či TIF, ale přidělujete příkazy pro nahrávku, proražení nepřátelskou "zdí", či pro střelu na gólmana. Na vše je potřeba určitý počet akčních bodů, které se sčítají proti soupeřovým a na tomto součtu záleží vaše úspěšnost. Po dohrání zápasu získáváte zkušenosti a v případě výhry také důležité předměty (potiony, zbraně atd.). Blitzball je zkrátka kapitolou sama pro sebe. Další minihrou jsou závody na chocobos. Ty mají několik stupňů a působí vcelku zábavně. Musíte opeřence udržet na dráze, popřípadě se vyhýbat létajícím předmětům, či závodit s rivalem. Krom tohoto soutěžního pachtění jsou samozřejmě chocobové dobří k vyhnutí se střetům s nepřáteli a hlavně rychlejšímu přesunu lokacemi.
Další pěknou záležitostí je učení se jazyku Al Bhed. Postupně ve světě FFX nacházíte příručky a slovníky, pomocí kterých následně porozumíte tomu, o čem si členové této zvláštní civilizace vlastně povídají. A bude to trvat pěkně dlouho, než posbíráte všechny indicie… Dalším zpestřením, navazujícím na tento jazyk, je sbírání hesel v jazyce Al Bhed, které později budete moci vložit do palubního počítače lodi chlapíka jménem Cid, věrné to postavičky, účinkující ve všech dílech FF.
Když už jsme u té lodi. Po cca 2/3 dějové linky budete obohaceni o putování vzduchem. Padá tím veškerá linearita hry, jelikož máte najednou absolutně volné ruce! Na palubním počítači si vyhledáte cíl cesty a voilá - můžeme se vrátit do dříve navštívených lokací. Podrobným studiem mapy objevíte klíčová místa, v nichž se nacházejí skrytí aeoni, či oddělené historie Spiry (Omega dungeon ad.). Ve zmíněném sbírání bestiáře pro majitele arény v Calm Plains jest letadélko Káně nezbytným módním doplňkem!
Ostatně skryté lokace vám mohu lehce nastínit - Omega dungeon skrývá starou známou Omega Weapon, jejíž tuhost jest solidním předpokladem pro získání sladké odměny (a to prosím bez jediného savu), nemluvě o potvorách, které vegetí v této jeskyni! Po celém světě jsou rozmístěny kameny s cactuary (kaktusoidní tvorečkové), pokud se všech dotknete, otevře se vám v poušti Al Bhed jejich město! Dále si dávejte pozor na zkorumpované mnichy Yevona a setkání s jejich černými Aeony (obzvlášť pro mne bylo téměř ve většině případů smrtelné). Ono se asi těžko ubráníte útoku za 99.999 (!) bodů. Jsou stejně jako Ultima a Omega Weapon ve FFVII velkou výzvou a alespoň mně osobně to nedá, dokud je nerozsekám na maděru!
Jeden ze skrytých Aeonů má co do činění s kompletací bestiáře pro zmiňovaného majitele arény (o získání Yojimba jsme si již psali, jedná se o záležitost striktně finanční…). A tak bych mohl pokračovat dál a dál.
Takže si to shrňme: jestli ještě nemáte FFX ve sbírce, označuji vás za mrtvoly a příznivce X-boxu. Stručný výčet, jehož jsem se právě dopustil, budiž dokladem o nebetyčné hratelnosti a kvalitě tohoto veledíla. Mějte se pěkně a nezapomeňte při tom všem kouzlení a bojování občas zajít na vzduch, nebo budete permanentně petrifikováni; soft se po městských ulicích zrovna moc nevyskytuje…