Nová generace služby Games for Windows s inovovaným herním obchodem Games for Windows Marketplace se hráčům otevře 15. listopadu. Ve hře je celá budoucnost hraní. Prostřednictvím digitální distribuce se totiž prodá brzy víc her než v kamenných obchodech.
300 milionů potenciálních zákazníků
Microsoft slíbil, že obnoví podporu hrám na osobních počítačích už před měsícem. Dave Leuhmann, šéf herních studií Microsoftu, oznámil, že na PC vyjdou hry Fable 3, Age of Empires Online a pokračování fenomenálního leteckého simulátoru Microsoft Flight. Ten se proslavil také tím, že s jeho pomocí trénovali islámští extremisté útok na Světové obchodní centrum v New Yorku.
Pro Microsoft je rozhodnutí o ofenzivě v oblasti on-line prodeje her logické. Má proti sobě obra v podobně společnosti Valve a její služby Steam, kterou aktivně používá 30 milionů lidí.
Microsoft totiž proti třem desítkám milionů uživatelů Steamu staví desetinásobek. Tři sta milionů lidí má Microsoft "pod palcem" díky své nabídce on-line služeb od Office WebApps až po tu největší a nejúspěšnější. Kecálek Windows Live Messenger používá 300 milionů lidí na celém světě. K tomu má Microsoft ještě přibližně 25 milionů uživatelů sítě Xbox Live, které s Games for Windows přímo propojí.
Toto rozhodnutí je docela překvapivé. Microsoft doposud zanedbával PC hraní hlavně proto, aby nekanibalizoval prodej her pro konzoli Xbox 360. Už kvůli tomu, že ziskovost konzolových titulů a přínosy měsíčních poplatků za přístup k hraní proti živým soupeřům převyšuje výnosy z čistého prodeje digitálních verzí her pro PC. Klíčem k úspěchu Microsoftu má být i čistě webový obchod, ve kterém budou dostupné i hry, které nesplňují požadavky certifikace Games for Windows.
Steam se na souboj prozatím připravil i tím, že nabídl podporu počítačů Apple Mac. Z českého pohledu to není příliš zajímavé, ale na domácí půdě Microsoftu je to velká výhoda. Dvacet ze sta prodaných počítačů jsou v Americe macy.
Hlavní trumf na straně Steamu je systém ochrany her před nelegálním kopírováním SteamWorks, který používá stále větší počet her. I v obchodech koupené krabice je nutné aktivovat prostřednictvím Steamu. Steam tak zvyšuje počet svých uživatelů bez velké marketingové kampaně.
Rychlost a pohodlí
Microsoft sází v první vlně marketingu nové služby na několik koní. Hráče má od konkurence přilákat nejen snadná dostupnost díky propojení Games for Windows s ostatními online službami Microsoftu, ale hlavně rychlost, s jakou bude služba fungovat.
Dostupnost her ke stažení bez instalace specializované aplikace má zajistit více impulsivních nákupů. Microsoft navíc sází na rychlejší stahování (ve srovnání s konkurencí), které zajišťuje kvalitní globální infrastruktura využívající sítě Akamai.
Důraz na rychlost se týká podle Microsoftu i rychlosti samotného nákupu, tedy počtu kroků, které musí uživatel udělat před zakoupením hry. Webové prostředí Games for Windows Marketplace nabídne také možnost znovu stáhnout jednou zaplacenou hru.
Kromě slevových akcí, které jsou ve světě digitální distribuce naprostou samozřejmostí, chce Microsoft vsadit na předobjednávky. Tato varianta nákupů je pro prodejce a vydavatele her stále důležitější. Pokud hráče namotivují speciálními předměty do hry, možností stáhnout si hudbu ze hry nebo třeba předčasným přístupem ke hře, vyhnou se případnému riziku, že hra bude špatná a nebude se prodávat.
Až se objeví negativní recenze, většina potenciálních zákazníků už bude mít hru zaplacenou. Nákupy má zrychlit a usnadnit také možnost platit přímo platební kartou místo současného systému založeného na nákupu Microsoft bodů. Tato virtuální měna používaná i na Xbox Live čelí kritice kvůli tomu, že skrývá reálnou cenu her.
Kamenný úpadek
Už před měsícem se ukázalo, že digitální distribuce her je na koni. Podle statistik z USA se v počtu prodaných her dostaly distribuční služby poprvé v historii před prodeje v obchodech. On-line se za červen a červenec prodalo 11,2 milionu datových souborů ve srovnání s 8,2 miliony krabicových produktů.
Obrovský růst zájmu o nákupy her bez fyzických médií stojí i za neradostnými zprávami o poklesu herního průmyslu. Ty vycházely z pravidelných měsíčních zpráv americké společnosti NPD Group. Naposledy jsme se dočkali informace o poklesu herního průmyslu o 8 procent za srpen.
Právě klesající čísla jsou důvodem, proč NPD Group přestane vydávat pravidelné měsíční zprávy s čísly o prodejích konkrétních titulů i herních zařízení. Firma tak potvrdila, že její přehled prodejů z vybraných kamenných prodejen nenabízí celkový obrázek o herním trhu. To se týká hlavně informací o hrách.
NPD bude nově nabízet pouze seznam deseti nejprodávanějších her s pořadím, ale bez počtu prodaných kusů. Překvapivě se ale nedočkáme ani čísel o prodejích konzolí; ta mají nadále zveřejňovat pouze samotní výrobci herních zařízení.