Projekt America’s Army netřeba dlouze představovat. Oficiální výcviková hra samotné americké armády, vytvořená jako freeware s cílem zaujmout co největší počet hráčů. Snaha o případné naverbování hráčů k armádě jako potencionální vojáky, se sice víceméně minula účinkem, ale hra si mezi tamními PC hráči vydobyla celkově slušné jméno. Bylo tedy pouhou otázkou času, než se projektu chytí některý vydavatel a prosadí i komerční vydání hry. Nakonec se toho ujal neustále se rozrůstající Ubisoft a práce na konzolovém America’s Army mohly začít. Konzolová hra America’s Army: Rise of a Soldier (dále jen AAROAS) je v podstatě klasická taktická akce, velkou měrou založená na samotném výcviku a specializaci jednotlivých vojáků. Pocit z reálnosti hry je přitom opravdu skutečně hmatatelný.
Dle úspěšnosti postupu hrou budete odměněni určitým počtem bodů, za které si můžete dopřát nějakého toho vylepšení své postavy.
Hra vás uvítá hraným videem, které by se dalo nazvat bez jakékoliv nadsázky jako verbovací. Poselství „máme zbraně, máme hrdost, my jsme opravdoví muži, my jsme armáda“ ze hry přímo čiší. V tomto směru se sama americká armáda ukazuje jako neporazitelná a neomylná, což je v dnešní době při válce v Iráku dosti diskutabilní a mnoho potencionálních hráčů může tato propaganda odpudit. Každopádně tu nejsme proto, abychom hodnotili morální hodnoty. Hře to dle našeho názoru výrazně neškodí a nebrání v rozvoji taktické hratelnosti.Singleplayer je rozdělen do pětatřiceti misí, které jsou dále rozděleny po pěti mezi jednotlivé specializace vojáků. U každé z nich vás přitom čeká nejdříve řádný trénink. A to opravdu ne ledajaký. Na výcvik je kladen opravdu obrovský důraz. Neděste se ale nudných hodin strávených v tutoriálu, nic takového vás nečeká. Samotný výcvik sice zabere daleko více času, než je tomu u obdobných her zvykem, ale nuda vás opravdu nečeká. Trénink je zábavný, účelný a ve hře má svoje opodstatnění. Bez něho byste bez diskuze nebyli schopni taktického postupu, který je ve hře důležitější než cokoliv jiného. Týmový postup, taktické pozice – to vše má ve hře svoje místo. Bez znalostí toho všeho se prostě neobejdete. A k dokonalému porozumění všem potřebným taktickým a strategickým nuancím vám dopomůže právě zmiňovaný trénink, který je natolik důkladný, že u některých specializovaných zaměření zabere i více, než jednu misi.
Pokud nejste připojeni k Xbox Live, můžete na hru více hráčů rovnou zapomenout.
Samozřejmě se absence klasických úkolů typu zneškodnění všech nepřátel, obsazení daného teritoria či zachránění rukojmí bát nemusíte. I této, do jisté míry klišé náplně se dočkáte. Mise jsou přitom ve většině případů zábavné, občasně doplněné o nějakou tu horší, k jejímuž splnění bude třeba malinko zatnout zuby. Částečnou rozmanitost přináší i zaměření jednotlivých vojáků. Přeci jenom nejsou úkoly za snipera a granátometčíka to samé kafe. A to je zajisté plus. Mínus je, že i přes celkový počet 35 misí není životnost v režimu pro jednoho hráče bůhvíjak sáhodlouhá. I když se budete loudat, tak hranici osmi hodin prostě nepřesáhnete. To však nebude nikterak bránit tomu, aby jste si většinu herní doby řádně užili.Všechny hráče-vojáky potěší spousta detailů. Od přesnosti střelby až po samotné držení zbraně. To, že nad celou hrou držela dohled opravdu americká armáda a její přední představitelé pro reálný boj, je ze hry opravdu patrné. Dokonce ve větší míře, než v nedávném Full Spectrum Warrior: Ten Hammers (recenze již brzy), i když v tomto případě nejde o vyloženě armádní produkt. V obrovské míře záleží i na pozici, ve které postupujete po nepřátelském území. Šance, že vás nepřítel zasáhne když půjdete vztyčeni či skrčeni, je daleko větší, než pokud se budete plazit. Na tomto prvku staví AAROAS ve velké míře. Rambo styl je pro hraní hry naprosto nesmyslný a končí fatálně. Nejlepší prvek z celé hry je ale bezesporu RPG element. Dle úspěšnosti postupu hrou budete odměněni určitým počtem bodů, za které si můžete dopřát nějakého toho vylepšení své postavy. A to ať už se jedná o přesnost střelby, či respekt ostatních vojáků. Vše má znatelnou efektivitu.
|
Co se týče multiplayeru, čeká vás pár překvapení i zklamání. Například údaj uvedený na přebalu hry, že hra obsahuje offline
|
Celkově tedy není AAROAS ničím převratným, ale nabízí solidní zábavu, založenou na reálné taktice i technice, kterou hra využívá silnou měrou a dosahuje tím vedle již zmíněného „hrdinského“ efektu i poměrně slušné hratelnosti.
America’s Army: Rise of a Soldier | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|