Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odboráři z vrchlabské škodovky se bojí o práci, chtějí další produkt

  18:20
Už tři roky marně naléhají zaměstnanci vrchlabské továrny Škoda Auto, aby podkrkonošský závod přibral k montáži převodovek i jiný produkt. Bojí se o práci, i když závod zdvojnásobil výrobu na 1 980 převodovek denně. Některé pracovníky navíc může vytlačit i robotizace.
Škoda Auto ve Vrchlabí zvýší kapacitu výroby dvouspojkové převodovky DQ 200.

Škoda Auto ve Vrchlabí zvýší kapacitu výroby dvouspojkové převodovky DQ 200. | foto: Archiv Škoda Auto

Odbory upozorňují, že výroba v podkrkonošském závodu je zaměřená příliš úzce. Po vedení společnosti proto požadují další výrobní produkt.

„Tlačí se na to od začátku roku 2013, kdy se přestal vyrábět model Škoda Roomster a místo toho naběhly převodovky. Mám ale pocit, že škodovka bohužel na to nechce slyšet a nemá ani představu, co by s fabrikou bylo, kdyby poptávka po převodovkách klesla,“ obává se dlouholetý zaměstnanec vrchlabského podniku, který si však přál zůstat v anonymitě.

Závod však počítá s pravým opakem. Vždyť Škoda Auto už před třemi lety v dokumentu EIA přiznala záměr zvýšit možnou denní výrobu až na čtyři tisíce kusů převodovek (o záměru jsme psali zde). I když to společnost nepotvrdila, mluví se také o výrobě jiného typu převodovky.

„Aktuálně jsme ve Vrchlabí zvládli rozšíření výroby z jednoho tisíce převodovek téměř na dva tisíce. Je sice naplněná kapacita a počítáme s dalším rozvojem vrchlabského závodu, ale konkrétní rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvádí mluvčí škodovky Jozef Baláž. Podle něj zde pracuje na tisíc zaměstnanců a propouštění není v plánu.

„Obavy o udržení zaměstnanosti samozřejmě máme. Vždy se lépe dýchá, když stojíte na obou nohách než jen na jedné,“ komentuje předseda místních odborů Jaromír Kobrle nejasnosti kolem rozšíření skladby výrobků. Ani on však nemá žádné zprávy.

„Jsou náznaky, že by se zde vyráběl úplně jiný produkt, než jsou převodovky, protože to není na nekonečně dlouhou dobu. Problém je, že nikdo včetně našeho vedení nedokáže říct, o jaký komponent půjde,“ pokračuje Kobrle, jenž nedávno v otázce rozšíření vrchlabského portfolia apeloval i na předsedu představenstva firmy Bernharda Maiera.

Nespokojenost neskrývá ani předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. „Závod by neměl stát na jednom produktu, protože nám tak chybí potřebný polštář pro případné výkyvy odbytu,“ říká pro týdeník Škodovácký odborář.

Paradoxně další problém může pro zaměstnance podkrkonošského závodu znamenat modernizace. Již vloni tu nasadili kooperujícího robota, který nejcitlivější výrobu řeší společně se zaměstnancem (o moderním stroji čtěte zde).

Ekonomové odhadují, že je za dveřmi další průmyslová revoluce, a podle jejich odhadů může být kvůli automatizaci v příštích deseti až dvaceti letech ohroženo každé desáté pracovní místo. Ve Vrchlabí navíc ubývá práce i logistikům, protože materiál rozvážejí samořiditelné vozíky.

16. dubna 2016

„O propuštění se zatím nemluví, ale na rozdíl například od Kvasin se noví lidé téměř ani nenabírají,“ upozorňuje Kobrle.

Strach lidí o práci se však snaží mírnit mluvčí Baláž: „Závod má jasnou perspektivu. Vyrábí nejmodernější automatickou převodovku v celém koncernu a s rozvojem zaměstnanosti počítáme i do budoucna.“

Ani nástup robotizace nemusí znamenat nárůst obav. „Na lidský potenciál nezapomínáme. Budeme potřebovat nové odborníky na různé pozice, které dnes ještě vůbec neexistují,“ zdůrazňuje člen představenstva Michael Oeljeklaus. „Bude třeba vyšší kvalifikace, víc programátorů, víc softwarových inženýrů,“ doplňuje mluvčí Tomáš Kubík.

Protože výroba aut má ve Vrchlabí více než stoletou tradici, někteří pokládají montáž převodovek za krok zpátky a o opaku je nepřesvědčí ani ocenění časopisu Produktion a titul továrna roku 2015 v kategorii rozvoj.

„Snad nikdy jsme tu neměli možnost dělat to, co nám jde nejlépe. Myslím, že nás podceňují,“ dodal jeden ze zaměstnanců.

„Pochopitelně je tu dost lidí, kteří by chtěli do Vrchlabí vrátit výrobu aut. Já ale tvrdím, že umíme i převodovky, jejichž výroba je navíc daleko specifičtější,“ zdůrazňuje Kobrle. Je přesvědčen, že zdejší zaměstnanci by zvládli i zdvojnásobení výroby.

  • Nejčtenější

Kamion naložený novými auty sjel ze silnice do příkopu, náklad vysypal

8. května 2024  17:35

Profesionální hasiči z Jaroměře v úterý v noci vyjížděli k nehodě kamionu plně naloženého novými...

Policisté zadrželi nemocnému osmdesátníkovi 34 zbraní, požádal o to lékař

9. května 2024  16:49

Čtyřiaosmdesátiletý muž z Náchodska musel odevzdat desítky palných zbraní a stovky kusů munice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šofér dodávky vytlačil auto za krajnici, řidičce zřejmě oplácel předjíždění

9. května 2024  13:55

Nebezpečný manévr dodávky zachytila kamera na železničním přejezdu v Kopidlně na Jičínsku. Muž...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní pohled do zámeckého sklepa, komunisté si tam postavili kryt

7. května 2024

Premium Historické sklepení zámku v Rychnově nad Kněžnou mělo posloužit jako úkryt pro komunistické...

Ve školkách není dost míst, dětská skupina vznikne i v kontejnerové budově

13. května 2024

Hořice postaví nové zařízení pro předškolní děti. Zájemců je v osmitisícovém městě tolik, že je...

Trubač: S Hradcem je to hrozně vyhecované. Nejradši bych řekl, že se netěším

13. května 2024  14:34

Pod lízátky ochutnal první ligu, teď tam bude chtít slíznout postupovou smetanu. Záložník Daniel...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

Hradecký kouč Horejš: Boj o Evropu? Hlavně jsme se chtěli ještě vrátit domů

13. května 2024  11:23

Stále o tom hovoří spíše nesměle a s pokorou, ale po neděli jsou zase o krok blíž. Fotbalisté...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...