Roboti místo zaměstnanců, Škoda chce pokračovat v automatizaci

  11:06aktualizováno  11:06
Škoda ve Vrchlabí nahradila zaměstnance na montování převodovek kolaborativním robotem. Je přesnější a spolehlivější a na rozdíl od lidí nedělá chyby. V závodě navíc mizí i práce logistiků, materiál po továrně rozváží samořiditelné vozíky. Vedení už proto zvažuje další automatizaci.

Na první pohled je to klasická výrobní linka, kde dělníci montují do automatické převodovky jednotlivé součásti. Na jednom místě ale lidé chybějí. Zastupuje je stroj, který části do převodovky vkládá sám. Jeden z prvních robotů v Česku, který nemusí být „za klecí“. Když do něj omylem vrazíte silou do 30 newtonů, zastaví se a opakuje svoji činnost znovu. Při větší síle stačí jeden povel od lidského kolegy a robot pracuje dál.

I díky tomu nemusí být robot v izolaci. Jde totiž o takzvaného kolaborativního robota, který reaguje na to, co se kolem něj děje. Nehrozí tak, že by lidem na lince škodil.

Robot KUKA, který pro Škodu integrovala firma Matador, montuje píst řazení. Do loňského roku tyto díly kompletovaly místní zaměstnankyně, jenže když s nimi při nepříliš ergonomicky pohodlné montáži ťukly do části převodovky, mohla na nich vzniknout miniaturní oděrka, která v budoucnu mohla působit potíže s řazením. Robot chyby nedělá.

Zkušenosti po pár měsících provozu jsou zatím dobré: je přesnější a spolehlivější než zaměstnanci. „Budeme pořizovat další, tento se osvědčil,“ říká Ivan Slimák, šéf závodu ve Vrchlabí. Právě on je pod obří proměnou vrchlabského závodu podepsaný.

Lidé se přesouvají

Kdysi se ve Vrchlabí montovaly roomstery či octavie, dnes je jednou ze tří továren koncernu Volkswagen, kde se vyrábějí automatické převodovky DSG. Závod je zároveň ochutnávkou toho, jak mohou tuzemské továrny vypadat za pár let.

Slimák se netají tím, že inovace vedoucí ke snižování nákladů ho velmi zajímají, zvláště když kvalita zůstává zachována. Chce proto podíl automatizace ještě zvýšit.

Škoda Auto rozšíří svůj byznys v Číně, investuje tam 60 miliard korun

Stroje zdaleka nenahrazují jen montážní dělníky. Ve Vrchlabí postupně mizí třeba i práce logistiků.

Na několika úsecích tu mají samořiditelné vozíky, které materiál po továrně vozí bez lidské obsluhy.

Přesto firma dál lidi přijímá. I proto Škoda zatím ve Vrchlabí nemusí lidem vysvětlovat, proč jim roboti berou práci: továrna roste tak rychle, že se lidé z postů obsazených roboty posouvají na jiná místa. Navíc se vytvářejí úplně nové pracovní pozice přímo související s nasazováním nových technologií.

Inspirace pro celý koncern

Slimák se jako šéf kvality podílel na vybudování podobného závodu v Číně, když ho v roce 2011 pověřil tehdejší šéf Škody Auto Winfried Vahland netradičním úkolem: stihnout během roku a půl postavit ve Vrchlabí místo klasické montáže aut závod na výrobu převodovek. Běžně to přitom trvá dva až tři roky.

Výroba aut se tehdy ve Vrchlabí příliš nevyplácela. Škoda ale nechtěla továrnu pro zhruba tisícovku lidí zavřít. Proto když porazila německý Kassel i slovenský Martin v koncernovém výběrovém řízení na výrobu převodovek, mohl se Slimák pustit do práce.

Pět let poté získal závod cenu Továrna roku v soutěži, kterou pořádá odborný časopis Produktion a poradenská společnost A. T. Kearney. Porotci ocenili jak rychlost proměny montážního závodu, tak rozsah inovací.

Novinkou byl ostatně i způsob, jak se závod stavěl. Do splnění harmonogramu náběhu výroby chybělo šest měsíců. Vedení se proto rozhodlo získat čas na životnostní zkoušky převodovek tím, že díly ve Vrchlabí vyrobili, ale smontovali je v závodě Volkswagenu ve východočínském Ta-lienu. Tam stojí velmi podobná továrna, díky čemuž mohly začít zkoušky v předstihu. Souběžně tak chvíli běžela ve Vrchlabí výroba aut i převodovek.

Pověst vrchlabského závodu od té doby roste v celém koncernu. Někdejší manažer logistiky vrchlabského závodu Petr Janeba pracuje již druhým rokem na postu šéfa logistiky závodu Volkswagen Martin, další manažer z výroby se přesunul do oddělení řízení kvality v centrále Volkswagenu.

Dva tisíce převodovek denně

Výroba aut ve Vrchlabí má více než stoletou tradici, pro řadu lidí byl proto konec montáže a nahrazení převodovkami krokem zpět. „Dali jsme práci všem, co měli zájem. Část lidí byla ze začátku skeptická, ale také bylo hodně lidí, kteří přesun výroby na jiný typ viděli jako velkou příležitost,“ říká Ivan Slimák. Sám pro koncern pracuje čtvrt století a prošel vysokými funkcemi i v jiných závodech po celém světě.

Automatické převodovky vyžadují mimořádnou přesnost, i proto má při cestě po areálu člověk pocit, že je spíše v potravinářské či farmaceutické firmě. Před vstupem do některých provozů je dokonce třeba projít speciální očistou a pohybovat se ve speciálních oblecích. Důvodem je především velký podíl mechatroniky, které by jakákoliv nečistota mohla způsobit velké potíže.

Rozjíždět továrnu v Česku je podle Slimáka jednodušší, než to bylo v Číně. „Je tu více technicky zdatných lidí, i když je cítit, že jich ubývá,“ poznamenává Slimák. „V Číně jsou naopak mnohem lépe jazykově vybaveni. Měl jsem k ruce 35 mladých inženýrů, kteří prošli německými školami. Tady žijeme bohužel z tradice, výhled dál beze změny ve vzdělávacím systému není tak optimistický,“ soudí. Výrobu v Česku ale považuje za produktivnější.

Automatické převodovky mají slibnou budoucnost. Po Americe a Asii roste poptávka po jednodušším řazení i v Evropě. Jsou považovány za ideální pro auta s hybridním pohonem i pro elektromobily, dokonce i více než polovina všech vyrobených superbů už má automat. Ve Vrchlabí proto vyrábějí 2 000 převodovek denně, přestože začínali na polovičním počtu.

Škoda do rozvoje továrny ve Vrchlabí dala téměř 250 milionů eur, hlavně do technologií. Stát výměnou za to postavil do Vrchlabí lepší silnice. Výroba tak může dál růst.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

Petr Konvalinka

Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě...

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Budoucnost aut v Evropě neurčí výrobci, ale politici a regulátoři

Svařovna v nošovické továrně Hyundai

Podíl výroby automobilek ze západní Evropy na celosvětové produkci aut se do roku 2030 sníží ze...

Elektroauta nemají ráda horko ani zimu. Mráz zkrátí dojezd skoro o polovinu

Závod elektromobilů Wave 2017

Většina uživatelů elektromobilů již nejspíše zjistila, že při nízkých teplotách jim mizí kapacita...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Další z rubriky

Škodovce se kvůli zeleným investicím ztenčil zisk o devět procent

Předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier hovoří na tiskové konferenci...

Výrobci automobilů Škoda Auto vloni klesl čistý zisk o devět procent na 28,89 miliardy korun. Snížení ziskovosti podle...

Konec plýtvání. Hotely Hilton chtějí zrecyklovat milion kusů mýdla

Správné mytí rukou. Redaktorka MF DNES, která na absolvovala minikurz v...

Hotely společnosti Hilton v pondělí ohlásily, že chtějí začít ve velkém recyklovat mýdlo, které po odjezdu hostů zbývá...

S daty klientů nebudeme nikdy šmelit, říká šéf Komerční banky

Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky

Většina českých bank se pustila do velkých změn uvnitř své struktury, aby dokázaly pružněji reagovat na to, co se kolem...

Najdete na iDNES.cz