Sdílené koloběžky v Hradci Králové (15. 7. 2021)

Sdílené koloběžky v Hradci Králové (15. 7. 2021) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Za parkování koloběžek budou firmy platit, vnitro posvětilo průlomovou vyhlášku

  • 75
Provozovatelé elektrokoloběžek v Hradci Králové musejí platit radnici poplatek za parkování. Vyhlášku města, která jim to nařizuje, nyní posvětilo ministerstvo vnitra. V Česku je to první případ.

Koloběžky teď ve městě nejsou, firmy je před koncem roku stáhly. Pokud  je tam však s teplým počasím budou chtít vrátit, bude je to stát statisíce ročně.

Královéhradecká radnice se rozhodla zpřísnit pravidla poté, co město loni v červenci zaplavily stovky sdílených elektrických koloběžek firem Bolt a Li.me.

V září pak město upravilo vyhlášku o místním poplatku a zavedlo, že firmy musejí za parkování svých koloběžek či kol na veřejných prostranství platit tři koruny za metr čtvereční a den.

Úředníci z ministerstva vnitra tuto možnost nyní uznali. Výhrady měli podle hradecké radnice pouze k výši poplatku za umístění jiných zařízení k poskytování služeb než jsou elektrokoloběžky.

„Město proto nyní v intencích stanoviska ministerstva vnitra vyhlášku upraví,“ uvedla mluvčí magistrátu Hradce Králové Kateřina Šmídová. Společnosti provozující koloběžky se tak poplatkům nevyhnou.

Primátor města Alexandr Hrabálek (ODS) říká, že kvůli tomu, že na elektrokoloběžky v Hradci zaznívaly pochvalné i kritické názory, se radnice snažila podniknout kroky, které vyhoví všem.

„Provoz těchto zařízení nelze zakázat, ale museli jsme nastavit jasná pravidla. Je dobře, že postup, který jsme zvolili, podpořilo i ministerstvo,“ prohlásil primátor.

Poplatek za koloběžky radnice měnit nebude

Poplatek by mohl zůstat na třech korunách za metr čtvereční. „Výši tohoto poplatku ministerstvo nerozporovalo,“ podotkl náměstek primátora pro oblast správy majetku města Pavel Marek (ANO).

Vedení města nyní pouze upraví výši poplatku za umístění jiných zařízení k poskytování služeb.

„Za zábor veřejného prostranství v ostatních výslovně nevyjmenovaných případech vyhláška stanovila poplatek třicet korun za metr čtvereční. Podle zákona o místních poplatcích je však možné poplatek nastavit do výše pouze deseti korun za metr čtvereční,“ upozornil Marek. 

Poplatek provozovatelé elektrokoloběžek do konce roku platit nemuseli, protože v Hradci stále platila pravidla programu Antivirus II, díky nimž se dočasně odpouštěl poplatek za zábor veřejného prostranství.

„Poplatek začnou hradit až v momentě, kdy budou vytyčena parkovací místa, aby bylo zřejmé, o jak velké plochy jde a v jakých lokalitách jsou. O tom s nimi zatím stále jednáme,“ sdělil Marek.

Provozovatelé doufají v dohodu

Zastupitelé loni v srpnu schválili na druhý pokus memorandum, jež má řešit zábor veřejného prostranství. Obě společnosti Bolt a Li.me jej však dosud nepodepsaly. Firmy navíc koncem roku své stroje odvezly a vyčkávají.

„Před koncem roku jsme z Hradce Králové stáhli všechny koloběžky a od té doby vedeme jednání, jakým způsobem parkovací místa vytyčit tak, aby městu nevznikala časově a finančně náročná administrativní zátěž. Ve všech ostatních českých městech je nastavená spolupráce rychlá, pro město levná a efektivní. Obyvatelé těchto měst tak nadále mohou používat alternativní způsob přepravy, který je v této nelehké době bezpečný, rychlý a dostupný. Věřím, že se nám to v příštích měsících podaří i v Hradci Králové,“ uvedl v lednu Václav Petr ze společnosti Li.me.

Vstup koloběžkového byznysu do Hradce byl hektický. Kvůli špatně parkujícím koloběžkám měli v Hradci více práce strážníci a pracovníci technických služeb při úklidu chodníků nebo při sečení trávy. Objevovali se také koloběžkáři, kteří ohrožovali chodce.

Špatné parkování sdílených elektrokoloběžek by měla částečně vyřešit novela silničního zákona, kterou v září schválila Poslanecká sněmovna. Ta umožňuje odtah nesprávně odstavené koloběžky.

20. července 2021

,