Kdo si hraje, nezlobí. Seznamte své děti s klasickými deskovými hrami

  • 7
V každém z nás je kus dítěte. Tak se za to své nestyďte a hrajte si. Následující hry jsou ideální inspirací třeba na dlouhé deštivé dny či milé společné večery pro malé i velké.

O víkendu má pršet a vy máte na hlídání vnoučata? Nevadí, využijte toho a naučte je třeba starou dobrou dámu.

Deskové hry provázejí člověka už více než 5 000 let. O tom, že existovaly i ve starých civilizacích, svědčí archeologické nálezy a obrázky na zdech. 

RECENZE: 51 Worldwide Games je úžasná kolekce společenských her

Nejstarší deskové hry, které objevili v Egyptě, pocházejí z období asi 3 500 let před naším letopočtem. Trochu mladší jsou nálezy z Číny či starověkého Řecka a Říma. Do Evropy se dostaly někdy ve středověku a hrály se především na šlechtických sídlech, ale pak se rozšířily i na venkov. O deskových hrách se zmiňuje i Jan Ámos Komenský ve svém díle Svět v obrazech, kde popisuje vrhcáby nebo šachy.

Z jakých her můžete vybírat?

Dáma

Dáma

Tuto deskovou hru pro dva hráče, která se vyvinula nejpravděpodobněji ze hry zvané senet, známe všichni. Podle legend ji vymyslel egyptský bůh Thovt. Znali ji i Řekové, ač ji nazývali různě, třeba petteja, pessoi nebo polis. Hráli ji černými a bílými kameny a symbolizovala boj dvou armád. 

Zachovala se i jména nejlepších hráčů, jako např. Diador z Megapolisu, Leon z Mitilénu nebo Theodor z Mitilénu. V Evropě vydal první knihu o dámě Antonio Torquemanda v roce 1547. K nám do Čech se dostala s Habsburky v 16. století ze Španělska a Německa. Název hry je z německého der Damm: hráz, přehrazení.

Základní pravidla:
1. Hraje se na desce o 8 x 8 polích bílými a černými kameny.
2. Každý hráč má 12 kamenů, hru začíná bílý.
3. Cílem této hry je zničit nebo zajmout všechny figury soupeře (nemůže se s nimi táhnout).
4. Kameny chodí pouze vpřed po diagonále na volné sousední pole.
5. Braní neboli skákání: Kámen bere nepřátelskou figuru, jestliže se nachází před ním na sousedním poli diagonály a hned za ní se nachází další volné pole.
6. Jestliže je za volným polem další nepřátelská figura a za ní znova volné pole, hráč musí pokračovat v braní a je to jeden tah. 

7. Dojde-li kámen na poslední řadu, stává se dámou, která se pohybuje po diagonále libovolným směrem libovolně daleko.
8. Pokud hráč může brát figury kamenem a taky dámou, je vždy povinen hrát dámou (dáma má přednost).
9. Braní je povinné! Nebere-li soupeř figuru ani po upozornění, prohrává kontumačně.

Mlýn

Mlýn

Hra pro dva hráče pochází z období kolem roku 1400 před naším letopočtem. Hrací deska z těchto dob byla nalezena vyrytá na střešních taškách chrámu Kurna v Egyptě. Další nálezy pocházejí ze starověkého Řecka a Irska. V Anglii objevili herní desky vyřezané do sedadel v katedrálách, například v Canterbury, v Salisbury nebo Westminster Abbey.
Místo pro kameny bylo vyznačeno dírami (místo čar), nejspíš proto dostala hra jméno nine holes (devět děr). Pro Kelty byla herní deska posvátná, neboť v jejím středu byl znak posvátného mlýna nebo kostela a z něj vystupovaly čtyři směry – čtyři živly. 

Pravidla hry: 
1. Na začátku hry je deska prázdná.
2. Oba hráči postupně pokládají své kameny (každý jich má 18) na herní desku.
3. Podaří-li se hráči umístit trojici kamenů vedle sebe v jedné řadě, má „mlýn“ a může odebrat jeden ze soupeřových kamenů.
4. S odebranými kameny se už nehraje.
5. Hráči musí nejdřív odebírat ze soupeřových kamenů ty, které nejsou součástí „mlýnu“.
6. Když jsou všechny kameny umístěny, začne přesouvání, a to po přímkách na vedlejší volnou pozici.
7. Pokud hráč nemá kam svůj kámen přesunout, prohrává.
8. Jestliže hráč přesune svůj kámen tak, že vytvoří novou řadu tří kamenů, může odebrat protihráči jeden z kamenů, ale ne ty, které jsou součástí „mlýnu“.
9. Pokud hráči zbývají pouze dva kameny, nemůže již soupeři odebrat kámen a končí.
10. Některá pravidla povolují hráči i skákání, když mu zbývají poslední tři kameny.

Halma

Halma

Deskovou hru pro dva nebo čtyři hráče vymyslel v roce 1880 americký chirurg George Howard Monks.

Pravidla hry:
1. Hraje se na čtvercové síti 16 x 16 polí. Cílem hry je převést všechny své figurky z jednoho rohu do rohu protilehlého.
2. Pokud hrají čtyři hráči, každý má 13 figurek jedné barvy (při dvou hráčích má každý 19 figurek).
3. Hráči střídavě posunují svými kameny na sousední volné pole libovolným směrem rovně i úhlopříčně, ale jen dopředu.
4. Protihráčovy herní kameny se nevyhazují ani nijak nezatýkají.
5. Hráči mohou přeskakovat své i cizí kameny, pokud je další pole volné.
6. Skok může být i vícenásobný, pak se mu říká žebřík. Nesmí se přeskakovat přes dvě a více figurek stojících na sousedních polích.

Čínská halma

Čínská Halma

Existuje trojúhelníková nebo také hvězdicová varianta hry se šesti cípy, kdy hrají dva až šest hráčů. Pokud hrají dva hráči, mají každý 15 figurek, hraje-li tři až šest hráčů, má každý 10 figurek různé barvy. Hráči se na tahu střídají ve směru hodinových ručiček. Můžou hrát i dva hráči, každý se třemi barvami figurek. Pořadí barev se pevně dodržuje.

Senet

Senet

Hra nalezená v egyptských hrobkách, pochází z doby 3500 let př. n. l. Hraje se na plánu o rozměrech 3 x 10 polí, místo kostek se hází čtyřmi klacíky. Jejich poloha ukáže, o kolik polí figurka postoupí.

Mehen

Mehen

Pochází z Egypta z doby asi 3000 let př. n. l. Herní deska má tvar stočeného hada, jehož tělo je rozděleno na obdélníky. Hraje se s barevnými figurkami ve tvaru lvů a s kuličkami.

Královská hra UR

Královská hra UR

Je původem z Mezopotámie z období 2500 let př. n. l. Jde o hru pro dva hráče na 20 čtvercích, objevena byla také ve vykopávkách na Krétě nebo Srí Lance.

Hra GO

Go

Patrně nejstarší dosud hraná hra z doby 2000 let př. n. l. Pochází z Číny, kde se jí říká Wej-čchi. Hraje se obvykle na desce 19 x 19 průsečíků s černými a bílými kameny. V Japonsku a Koreji se hraje dodnes, a to i profesionálně, pořádají se v ní mistrovství, dokonce je možné ji hrát s počítačem.