Američan Daniel Vogel-Essex, který se do Berlína přistěhoval v roce 2007, a Stefan Bruning se rozhodli stavět bambusová kola na zakázku. Založili firmičku Ozon Cyclery a ve své malé dílně v berlínské módní čtvrti Friedrichshain jich za poslední tři roky postavili kolem sedmdesáti.
Jednou z největších výhod bambusu je relativně nízká hmotnost, rám z něho vyrobený díky tomu váží obvykle kolem dvou kilogramů. "U trekkingového kola, nebo kola stavěného pro opravdového dlouhána, je to asi dvě půl kila. Nejtěžší rám, jaký jsme vyrobili, měl tři kila," popsal Daniel Vogel-Essex agentuře AP.
Galerie bambusových kol |
Nečekejte ovšem levnou alternativu drahých rámů z moderních lehkých materiálů. Cena bambusového rámu na zakázku začíná na tisíci eur, tedy na nějakých 25 tisících korun.
Ozon Cyclery také vede workshopy, na kterých můžete trávit víkendy budováním svého vlastního bambusového kola.
Zvolíte-li variantu semináře, kde se tato kola naučíte stavět, můžete ušetřit 450 až 800 eur v závislosti na tom, kolik pomoci a času budete potřebovat na jeho dokončení. Podle Daniela jsou to však velmi dobře investované peníze i čas.
Podstatnou část práce na výrobě rámu přitom tvoří ruční práce, takže postavení bambusového kola vyžaduje hodně času i trpělivosti. Například Robin Gobel, jeden z účastníků workshopu, už na svém bambusovém kole pracuje o víkendech po dobu několika měsíců. Ale je spokojený. Kromě toho, že si chtěl něco vytvořit vlastníma rukama, chtěl také vystoupit z cyklistického davu.
Jak se na bambusovém kole jezdí?
Někomu může bambusový rám připadat hodně tuhý, ale podle nadšených výrobců je také výrazně pohodlný. "Můžete začít jezdit na kole s hliníkovým rámem, který je opravdu super tuhý a pro jízdu nepříjemný. Pak ho vyměníte za kolo s ocelovým rámem a říkáte si, jak se na něm jezdí opravdu skvěle a pohodlně. Ale s bambusem získáte ještě tužší rám, který tlumí vibrace dokonce lépe než ocel," tvrdí Daniel, že bambus v těchto vlastnostech ocel překonává.
Bambus z východní Asie, ze kterého rámy staví, berou výrobci od z místního dodavatele. Do dílny jim dodává série bambusových "trubek" různých průměrů i tloušťky stěn, což ovlivňuje jejich vlastnosti. Podle Daniela je to výhoda, která dovoluje, aby byl každý rám naprostým originálem podobou i vlastnostmi.
Daniel se Stefanem jsou přesvědčeni, že už dovedli provedení i vlastnosti bambusových rámů kol k technické dokonalosti. Testovali je pro ně kurýři, kteří na nich najeli tisíce kilometrů, takže by tato kola měla vydržet každodenní ježdění po řadu let. "Myslím, že bychom na rám klidně mohli dávat desetiletou záruku. Pokud by ho někdo do dvou let zlomil, rád mu ho sponzorsky zaplatím, protože by to znamenalo, že toho najezdí hodně," směje se Daniel.
Další drobné výrobce bambusových rámů kol najdete například v USA, Británii či Austrálii. Daniel Vogel-Essex je přesvědčen, že produkce těchto originálních kol poroste, takže je zřejmě jen otázkou času, kdy se kolem vás na cyklostezce prožene závodník na kole z bambusu.