Nejslavnější kluby v zemi, nejvýraznější sportovní značky v Česku. Mají nejvíc fanoušků, vzbuzují největší emoce.
Fotbal až osmý mezi sporty? Malík a Svoboda se diví, šéf výzkumu říká: Nežijme z mýtů |
Jejich představitele nadzvedl výzkum Národní sportovní agentury, který porovnával popularitu sportovních odvětví. Vyšlo z toho, že fotbal se umístil až na osmém místě.
„AC Sparta Praha a SK Slavia Praha se společně důrazně ohrazují proti tomu, aby byl sportovní výzkum, provedený Ondřejem Špačkem a prezentovaný Národní sportovní agenturou v úterý 12. ledna 2021, použit jako podkladový materiál pro stanovení klíče pro rozdělování miliard korun ze státních dotací pro sport,“ uvedly Sparta a Slavie ve společném prohlášení.
Před nimi podobně reagovali šéfové fotbalové asociace i profesionálních soutěží.
Podle hlavního koordinátora výzkumu Ondřeje Špačka pět tisíc respondentů v hlavní fázi odpovídalo na dva dotazy:
- Do jaké míry jsou podle vás osobně atraktivní následující sporty z pohledu diváka?
- Do jaké míry jsou atraktivní tyto sporty z pohledu aktivního sportování v Česku (organizovaně či rekreačně)? Ve výběru bylo 105 různých sportů.
„Respondenti je hodnotili na škále 1 (nejméně atraktivní) do 10 (nejvíce atraktivní),“ píše se v dokumentu s podrobnými výsledky. „Na základě těchto hodnocení byl následně pro jednotlivé sporty vypočítán průměr.“
Z výzkumu vzešly překvapivé výsledky. Před fotbalem byly lyžování, biatlon, krasobruslení či auto moto sport... Těsně za ním rychlobruslení, taneční sport, sportovní gymnastika, moderní gymnastika...
Češi nejraději sledují hokej, fotbal hlavně u žen propadl, zjistil průzkum NSA |
Pořadí elitní desítky z hlediska aktivního provozování bylo následující: bowling a kuželky, tenis, cyklistika, lyžování, stolní tenis, plavání, volejbal, badminton, šipky, atletika... Fotbal se umístil hodně vzadu.
„Renomované průzkumné agentury výzkum označily za velmi problematický a neodborně zpracovaný, počínaje dotazníkem a konče jeho interpretací,“ upozornily Sparta se Slavií.
„Takto neprofesionálně provedený průzkum nelze jako kritérium dotace v žádném případě akceptovat. Pokud NSA chce marketingové průzkumy veřejného mínění při rozdělování státních dotací zohledňovat, což považujeme za velmi diskutabilní, navrhujeme, aby nový průzkum oblíbenosti a atraktivity sportů v ČR zpracovala minimálně jedna renomovaná mezinárodní agentura. Navíc s podmínkou, že o účelnosti a zaměření takového výzkumu bude vedena diskuze se zástupci sportovních svazů,“ navrhují pražská S.
„Jsme připraveni se na nákladech profesionálně provedeného výzkumu finančně podílet.“