Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vydělávám pár měsíců, v létě utrácím. Tak žije školitel jachtařů

Dvaašedesátiletý Pavel Kocfelda pracuje jen přes zimu, aby se mohl v létě věnovat svému koníčku, plavbám na lodích. Lodě ho však živí i přes zimu. Školí totiž zájemce, kteří chtějí získat "papíry" na jachty či motorové čluny.

Pavel Kocfelda | foto: Pavel KocfeldaMF DNES

Pavel Kocfelda je říční a jachetní námořní kapitán (zvaný skipper). Od loňského října je v důchodu, ale stále aktivně pracuje.

Jak je možné, že vás lodě neživí přes léto, ale přes zimu?
Nejprve to tak nebylo. Po revoluci jsem měl soukromou výletní loď, která přes léto vozila turisty po Vltavě. Bylo to fajn, ale po pár letech už to přestalo být zajímavé a začal jsem se věnovat jen školení a kurzům. Dělal jsem to už dřív, ale od roku 1990 se tomu věnuji naplno. Kurzy probíhají hlavně přes zimu, kdy vydělám na to, abych se mohl v podstatě celé léto plavit na lodích a nemusel shánět peníze.

Lodě jsou vaší celoživotní vášní. Jak to všechno začalo?
Být kapitánem na lodi byl můj klukovský sen. Tak jsem se přihlásil na Střední průmyslovou školu v Děčíně na obor zabývající se lodní dopravou. Poté jsem nastoupil k Československé plavbě labskooderské, pak jsem působil na Státní plavební správě, chvíli jsem dělal v přístavu. Nakonec jsem se vrátil k plavbě, několik let jsem velel hasičské lodi v Praze. Po revoluci jsem začal podnikat.

pavel kocfelda

Je mu 62 let.

Vystudoval obor provoz a ekonomika lodní dopravy na škole v Děčíně.

Je podruhé ženatý, má tři děti, dva dospělé syny a dceru. Synové žijí v Anglii, dcera v Praze. Všichni potomci mají lodi rádi, ale nezvolili si je za profesi.

Zájemce o získání lodních průkazů školí už pětadvacet let. Pořádá také kurzy pro hasiče a vojáky.

Má rád dobré víno, které si nejraději vychutnává na palubě o letních večerech.

A kdy jste začal jachtařit?
Když se firma rozjela a nemusel jsem tam být každý den. Do Chorvatska na jachtu jsem odjížděl pokaždé, kdy jsem vyšetřil trochu času. Tam jsem si udělal mezinárodní lodní papíry.

Máte svou loď?
Nemám. V době, kdy si můžete jakoukoliv loď za slušné peníze půjčit, je to zbytečné. To se týká jachet na českých přehradách či u moře i motorových lodí kdekoliv jinde. Vždyť pronájem jachty v Chorvatsku přijde na stejné peníze jako hezký hotel.

Máte radši jachty, nebo motorové lodě?
Dříve to asi byly spíše jachty, dnes motoráky.

Koho přes zimu školíte?
Můj obor se jmenuje školení a konzultace v oboru provoz a ekonomika lodní dopravy. To znamená zajišťování kurzů a výcvik posádek. Od října do května školím jachtaře všech kategorií a pořádám kurzy i mimo Prahu. Bývají většinou o víkendech. Zároveň učím zájemce o námořní doklady i různé profesní skupiny, například vojáky nebo hasiče, protože s přibývajícími povodněmi jsou stále častěji nasazováni na lodě. A přes týden si připravuji skripta. Vydávám svá vlastní.

Mají lidé zájem získat lodní "řidičák"?
Ano a poměrně velký. Pracuji bez reklamy a dnes školím už třetí generaci lidí. Ale jak vždy upozorňuji, papíry jsou jedna věc a praxe druhá. Naložit rodinu na loď, která má cenu šest či sedm milionů, a vyrazit na nevyzpytatelné moře, je riziko. Naštěstí má většina lidí při plavbě jisté zábrany. Získají papíry a na první dvě tři plavby si najmou kapitána. A když si jsou jisti, že už vše zvládnou, další rok jedou sami. Neznám dobrodruha, který by udělal papíry a jel rovnou s rodinou na moře.

Mohli by si najmout i vás?
Mohli, ale já to dělám jen pro známé nebo pro ty, kteří prošli mým školením a znám je. S cizími lidmi bych nejel.

Proč?
Nepotřebuju to a navíc, nikdy nevíte, s kým jedete. Nehodlám vyrazit na celý týden s partou, která bude jen popíjet a já je budu muset hlídat, aby nespadli do vody. Párkrát jsem to zažil a není to nic příjemného. Co s šesti opilci? Zodpovědnost má totiž vždycky kapitán. Když je posádka bezproblémová a chce něco poznat, něco se naučit, pak je to příjemný týden.

Jak často takhle jezdíte?
V podstatě celé léto. Střídám jachty v Chorvatsku a motorové lodě v Holandsku. Pro mě je to relax. Plavba mě sice nic nestojí, protože mi posádka platí jídlo a cestu na místo, ale také nic nevydělám. Nechci. Neberu to jako příjem, ale jako koníčka. Jsem rád za každý moment, který strávím na vodě. A složenky platím z toho, co našetřím v zimě.

A co manželka? Jezdí s vámi?
Dříve se mnou jezdila do Chorvatska i Holandska, dnes už méně.

Zažil jste na lodi i nějaké krušné chvíle?
Jednou jsme s manželkou ztroskotali s jachtou v Chorvatsku. Naštěstí všechno dobře dopadlo, loď, děti i psa jsme nakonec zachránili. Přišel totiž orkán, foukal vítr o rychlosti 170 kilometrů v hodině. Utrhlo nás to ze všech kotev, čtyřikrát jsme se převrátili na bok. Ale do vody naštěstí nikdo nespadl. Poslední poryv nás hodil na skálu. Tam jsme zůstali, dokud nepřijeli policisté a nestáhli nás zpátky do vody. Vybrali jsme z lodi vodu, utěsnili prasklý laminát a v noci jsme se za šílené bouřky vrátili zpátky.

Nebála se rodina s vámi jet na další plavbu?
Ne, za měsíc jsme byli na vodě znovu.

Dokážete si představit, že byste přes prázdniny zůstal doma?
Ne, to ani náhodou.
Autoři:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...