Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy chtějí kvalitní zaměstnance, ale neumějí je hledat

Řada firem si stěžuje, že nabídka trhu práce neodpovídá jejich požadavkům a že nemohou najít schopné zaměstnance. Do jejich hledání ale mnoho peněz a úsilí neinvestují. Ukázal to průzkum právní kanceláře Vilímková Dudák & Partners a společnosti Mazars.

Většina personalistů hledá vhodné kandidáty na volné pozice na běžných inzertních serverech. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Většina firem využívá k hledání nových kandidátů na volné pozice jen běžné inzertní servery a do náborové kampaně je ochotna investovat jen pár desítek tisíc korun za rok.

„Přitom výběr vhodného zaměstnance prostřednictvím efektivní nástrojů je jedním ze základních předpokladů úspěchu každé firmy. Správně nastavená marketingová kampaň může výrazně pomoci ve zviditelnění firmy jako dobrého zaměstnavatele. A tím pádem i v konkurenčním boji o získávání kvalitních lidí,“ říká Ivana Folwarczná Martínková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners. Podle ní ovšem jen polovina personalistů si s takovou marketingovou strategií dává práci.

Může se hodit

Hledáte novou nebo lepší práci? Aktuální pracovní nabídky najdete na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti a nestůjte v koutě. Vytvořte si profesionální životopis.

Potřebujete radu. Ptejte se v poradně jobDNES.cz.

„Personální manažeři mají v současnosti problém s obsazováním volných pozic, zejména v oblasti technických profesí. Budování povědomí o firmě je tak více než žádoucí. Navíc tím, že o sobě dáváme vědět, apelujeme již na školáky, studenty a hlavně jejich rodiče, kteří mohou ovlivnit výběr studijních oborů,“ doplňuje Ivana Folwarczná Martínková.

Jenže podle průzkumu většina oslovených personalistů, a bylo jich více než stovka, se efektivnímu hledání nových kandidátů nevěnuje. Přesně 77 procent využívá specializované internetové servery. Na doporučení stávajících zaměstnanců pak dá 75 procent z nich. A více než polovina, přesně 54 procent, se při výběru obrací do vlastních zdrojů (interní recruitment). Na aktivní vyhledávání, například přes sociální sítě, sází 40 procent dotázaných odborníků.

V přibližně jedné třetině případů spolupracují personalisté se školami, využívají agentury specializující se na přímé vyhledávání manažerů a specialistů, tzv. „headhunters“, případně spoléhají na to, že si je kandidáti vyhledají sami.

Pětina HR odborníků, tedy personalistů, inzeruje v médiích a 15 procent využívá k oslovení zaměstnanců pracovní veletrhy. Vůbec nejméně, pouze v jediném procentu, se využívají úřady práce a personální agentury.

Podle Jany Boštíkové, vedoucí oddělení HR&Payroll Services společnosti Mazars, která se na průzkumu podílela, jsou jedním z nejspolehlivějších zdrojů zajímavých tipů na nové pracovníky stávající zaměstnanci firmy. „Společnosti by je měly do přípravy náborové kampaně zapojit. A to tak, že je budou dostatečně a včas o jejím průběhu a výsledku informovat. Ovšem ze zkušenosti víme, že atmosféru ve firmě častokrát narušuje právě špatná komunikace směrem dovnitř,“ tvrdí Jana Boštíková.

Pár tisíc korun měsíčně a dost

Do propagace v oblasti náboru nových kolegů investuje 58 procent společností sumu do 100 tisíc korun ročně, což je jen necelých 8 500 korun za měsíc. Přibližně třetina společností podporuje budování své značky dobrého zaměstnavatele částkou mezi 100 a 250 tisíci ročně a pouhých 13 procent dává do propagace více jak 250 tisíc za rok.

“Tento výsledek je překvapivý vzhledem k faktu, že třetina sledovaných firem jsou velké společnosti s více než pěti stovkami zaměstnanců. Stále je patrný trend, že i velké společnosti nejsou zatím příliš ochotny investovat do HR marketingu vyšší částky odpovídající jejich velikosti. Je to škoda, protože špatně provedený nábor často znamená dodatečné náklady, které mnohdy převýší původní investici do správně nastaveného marketingového mixu,“ uzavírá Jana Boštíková.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...