Nápad inspirovaný ložnicí i přírodou u zákazníků uspěl, objednávky rostou

Už jako malá se zamilovala do lesa. Jak sama říká, český les je krásný a voňavý. Dědeček ji naučil znát každou houbu, každou květinu, každý strom. Tyto motivy dnes zdobí její autorské povlečení, které tvoří způsobem, jež chrání místní přírodu i lidi. Kateřina Kapustová se svou značkou Lesen uspěla i u zákazníků.
Kateřina Kapustová

Kateřina Kapustová | foto: Lesen

Měla jste dobré místo, vypracovala jste se až na pozici vedoucí týmu. Proč jste se rozhodla pro vlastní podnikání?
Marně jsem na českém trhu hledala povlečení z kvalitní látky s nadčasovým a vkusným designem. Začala jsem hledat způsoby, jak je vytvořit do vlastní ložnice. Chtěla jsem usínat se vzpomínkami na sbírání borůvek v lese a pozorování čápů v letu. Z procházek na Vysočině jsem si přinesla inspirace pro první náměty. A když se to povedlo, odtud už byl jen krůček k založení vlastní značky. Vzniklo povlečení, které odlišují především kvalitní autorské látky s ručně kreslenými motivy připomínající krásu české přírody.

Jak vzpomínáte na své začátky?
Vlastně velmi ráda, i když vzhledem k tomu, že jsem tehdy měla roční Marianku, stálo to hodně úsilí. Po večerech jsem chodila na kurzy softwaru, abych dokázala sama připravit motivy pro tisk, přes den jsem objížděla švadleny a jiné dodavatele a ve zbývajících chvílích balila objednávky pro zákazníky.

Kdy jste si byla jistá, že svůj byznys můžete rozjet?
Zhruba po půl roce. O značku byl velký zájem, a tak jsem se do jejího rozvoje rozhodla zainvestovat. Investice okolo 200 000 Kč šla především do fotografií, brandové strategie, copywritingu, právníka i kodéra. E-shop na platformě Shoptet jsem si zvládla díky zkušenosti z digitální agentury postavit sama a grafiku má na starosti můj bratr.

Vrátila se už investice? Jaký je váš obrat a meziroční růst?
Ano, vrátila, ale největší investice jsou pravidelné nákupy látek a než jsem se dostala do bodu zvratu, trvalo to téměř dva roky. Magickou hranici obratu 1 milion Kč jsme překročili hned po prvním roce podnikání. S každoročním meziročním nárůstem objednávek o více než 50 procent jsme velmi spokojeni.

Co bylo na vaší podnikatelské cestě nejtěžší?
Určitě není jednoduché skloubit rodinu a podnikání. Ale jsem ráda, že jsem se pro tuto cestu rozhodla, protože tak dávám vzor mým dětem. Ať už jako pracující máma a žena, která si plní své sny, člověk, který miluje přírodu a dělá něco pro její ochranu. Učím je také poznávat kvalitu, žít minimalisticky a udržitelně.

Je něco, co vás během podnikání překvapilo, s čím jste nepočítala?
Překvapilo mě, jak těžké je najít dodavatele, kteří splní moje představy o kvalitě materiálu a podobném pohledu na udržitelnost. Začínám hledat vždy u nás a až když neuspěji, dívám se u sousedů.

Kde jste nakonec dodavatele našla?
Hledali jsme především dodavatele s velmi kvalitní bavlnou a možností tisku. Bavlna se dováží z Pákistánu ještě v surovém stavu, upravuje se a tiskne až u nás. Kupodivu tohoto dodavatele jsme našli velmi rychle a spolupracujeme s ním již od začátku. Jde o velkou českou firmu, která jako jedna z mála přestála uzavírání textilních továren. Látky na francouzské peřiny máme z Itálie, vzhledem k tomu, že tento rozměr nemá ve střední Evropě tradici a takto široké látky u nás nevyrábí.

Je něco, co vás naopak překvapilo mile?
Velmi mile mě překvapuje, jak u zákazníků stále vede jeden z našich prvních motivů Borůvky. Obecně motivy z přírody v zákaznících vzbuzují stejně jako ve mně pocity štěstí a příjemné vzpomínky.

Kdo je autorem vzorů na povlečení? A jak je hledáte?
Vzory na povlečení vznikají nejprve v mojí hlavě. Vidím barevnou paletu a někdy i konkrétní vzor, jak by měl vypadat. Podle mé vize vybírám vhodného výtvarníka, který svou tvorbou zapadá do mé představy o finálním designu. Následně jde o společnou práci, kde nechávám volnou ruku v provedení motivu na konkrétním výtvarníkovi, aby na látku přenesl jak mou vizi, tak i svůj rukopis.

Autory hledám podle jejich portfolia, ale po první schůzce se často rozhoduji i na základě společně sdílených hodnot a přístupu. Zatím jsem se všemi byla naprosto spokojená, ať už šlo o nadšené amatéry či profesionální výtvarníky s dlouholetou praxí.

Kateřina Kapustová (36 let)

  • Absolvovala VŠE v Praze s vedlejší specializací marketing.
  • Po studiích pracovala v online mediálním startupu Adexpres jako account manager, vypracovala se na pozici Group Team Leader. Ve firmě působila až do svého odchodu na mateřskou.
  • V roce 2008 založila značku Muhehe, designové punčocháče s potiskem, které se stále prodávají.
  • V roce 2020 založila značku Lesen, autorské povlečení s ručně kreslenými motivy přírody.
  • Je vdaná, má dceru Marianu a syna Kryštofa.
  • Miluje cestování, procházky v přírodě a ráda fotí.

Kde se povlečení šije?
Povlečení šijeme v české šicí dílně v Mladé Boleslavi. Fungují jako sociální firma, tedy zaměstnávají osoby, které mají problém si ze zdravotních důvodů najít a dlouhodobě udržet práci.

Co vás na podnikání těší a co trápí?
Nejvíce mě těší spokojený a vracející se zákazník, kterému se po osahání látek rozzáří oči a libuje si, jak je povlečení příjemné a krásné. To je pro mě potvrzení toho, že naše povlečení je materiálově i esteticky kvalitní.

Každá pozitivní recenze či milý vzkaz je pro mě důkazem, že značka má své místo v srdcích zákazníků. Trápí mě především, že je český trh ještě trochu pozadu ve výběru kvalitních a lokálních materiálů pro naši výrobu.

Co považujete v podnikání za nejdůležitější a co byste doporučila nově začínajícím podnikatelům?
Najít si schopné lidi pro oblasti, ve kterých sami nevynikáte. U nás to je určitě textilní technolog, grafik, fotografka, reklamní specialisté, stratég a obrovskou oporou je mi také moje kolegyně Petra, která se stará o zákaznický servis a běh e-shopu. Celkový tým složený z expertů na různé oblasti je určitě větší přínos než jedna přetížená podnikatelka. (smích)

Je aktuálně váš byznys to, co si umíte představit dělat i za mnoho let? Máte v hlavě nějaký nový koncept?
Určitě si to velmi ráda představuji. Motivy z naší přírody jsou takřka nevyčerpatelné a ráda bych se věnovala i expanzi na zahraniční trhy. Kromě rozšíření portfolia o nové produkty do domácnosti a kvalitní prostěradla mě to táhne především k prozkoumání nových materiálů a technologií a do budoucna i k výrobě vlastních látek.

Vstoupit do diskuse (24 příspěvků)

Nejčtenější

AI mění školy. Učitel musí úkol zadat úplně jiným způsobem, říká odbornice

Ivana Böhmová

Umělá inteligence začíná kosit v řadě oborů. Podle nedávné studie Microsoftu patří mezi nejohroženější profese překladatelé, průvodčí, programátoři CNC strojů nebo i řadoví novináři. Co ale učitelé?...

Arogantní narcisti, manipulátoři i lenoši. Jak se musí na kolegy, kteří nám vadí a škodí

Premium
ilustrační snímek

Každý zná nepochybně aspoň jednoho z nich. Nejsou nutně zlí ani agresívní, ale vyvolávají v nás zvláštní druh pocitů: směs podráždění, únavy a tichého přání být kdekoliv jinde. Pokud jsme nuceni být...

Řídit cestovku a zároveň být mámou tří dětí? Jde to, říká Nicole Etemike

Nicole Etemice, provozní ředitelka Blue Style

Dá se zvládnout náročná manažerská pozice a současně péče o tři děti, z nichž nejmladšímu je teprve pár měsíců? „Dá, ale snadné to samozřejmě není. Člověk musí překonat dost překážek, ze začátku...

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

Hypoteční sazby zamrzly, trhem hýbe refinancování. Zahýbe nová vláda hypotékami?

ilustrační snímek

Listopad nepřinesl na hypoteční trh žádné zlevnění. Průměrná nabídková sazba podle Swiss Life Hypoindexu zůstala na 4,91 procenta. Sto tisíc domácností přitom čeká refinancování. Nejvíce se zvýšení...

Využijte šikovný manuál, abyste udrželi pojištění majetku v dobré kondici

Ilustrační snímek

Opakovaně jsme svědky nešťastných lidí, kteří po některé z živelných událostí přišli o svůj majetek a zůstali zcela bez prostředků. Předejít tomu, že nám voda podemele dům nebo vítr odnese střechu,...

11. listopadu 2025

Arogantní narcisti, manipulátoři i lenoši. Jak se musí na kolegy, kteří nám vadí a škodí

Premium
ilustrační snímek

Každý zná nepochybně aspoň jednoho z nich. Nejsou nutně zlí ani agresívní, ale vyvolávají v nás zvláštní druh pocitů: směs podráždění, únavy a tichého přání být kdekoliv jinde. Pokud jsme nuceni být...

10. listopadu 2025

AI mění školy. Učitel musí úkol zadat úplně jiným způsobem, říká odbornice

Ivana Böhmová

Umělá inteligence začíná kosit v řadě oborů. Podle nedávné studie Microsoftu patří mezi nejohroženější profese překladatelé, průvodčí, programátoři CNC strojů nebo i řadoví novináři. Co ale učitelé?...

9. listopadu 2025

Řídit cestovku a zároveň být mámou tří dětí? Jde to, říká Nicole Etemike

Nicole Etemice, provozní ředitelka Blue Style

Dá se zvládnout náročná manažerská pozice a současně péče o tři děti, z nichž nejmladšímu je teprve pár měsíců? „Dá, ale snadné to samozřejmě není. Člověk musí překonat dost překážek, ze začátku...

8. listopadu 2025

Rozdělit hypotékou zatíženou parcelu stojí čas i peníze

Rozdělení parcely zatížené hypotékou

Velký pozemek u rodinného domu nemusí být pro každého splněným snem. Někdo by se raději staral jen o malou zahradu, jiný v něm může vidět peníze, které jsou tam zbytečně vázané. A třeba je lze...

7. listopadu 2025

Dlouhodobé cestovní pojištění má mnohá plus. Produkt ale vybírejte pečlivě

dlouhodobé cestovní pojištění

Pohodlí a jednoduchost, finanční výhodnost při komplexním krytí rizik, pro vás nebo rovnou pro celou rodinu, to vše na dobu neurčitou – tak by se dalo charakterizovat dlouhodobé cestovní pojištění....

7. listopadu 2025

Hypoteční sazby zamrzly, trhem hýbe refinancování. Zahýbe nová vláda hypotékami?

ilustrační snímek

Listopad nepřinesl na hypoteční trh žádné zlevnění. Průměrná nabídková sazba podle Swiss Life Hypoindexu zůstala na 4,91 procenta. Sto tisíc domácností přitom čeká refinancování. Nejvíce se zvýšení...

6. listopadu 2025

Pojištění soběstačnosti chrání i rodinu. Jak funguje a na kolik přijde

ilustrační snímek

Zajištění proti ztrátě soběstačnosti dává oporu nejen tomu, kdo uzavře toto pojištění, ale také celé rodině. Pokud totiž dojde k tomu, že se některý z členů rodiny o sebe sám plně nepostará, typicky...

5. listopadu 2025

Schopnosti jednat s lidmi, číst situace a udržet klid. Co obnáší práce v ostraze

Práce v ostraze

Doba, kdy ostrahu vykonávali lidé bez zkušeností nebo „na okraji“, je už pryč. Situace se totiž hodně proměnila. Bezpečnostní práce je zodpovědná, často v náročném prostředí, a navíc na směny. Kdo ji...

5. listopadu 2025

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

5. listopadu 2025

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

4. listopadu 2025

Poradna: Jak dosáhnout u pojišťovny na vyšší odškodnění po autonehodě

ilustrační snímek

Každý, kdo někdy řešil odškodnění po dopravní nehodě, se setkal s formuláři. Pojišťovny je používají k usnadnění práce svých likvidátorů. Co je dobré vědět o odškodnění po dopravní nehodě, jak...

4. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.