Prakticky každý pracovní den poslední dekády jel podle stejného scénáře: ještě za tmy čtyřicátnice Simona vstala, nachystala dětem svačiny a už se hnala autobusem na směnu do továrny. Odpoledne sotva stihla s rodinou prohodit pár slov, obstarat domácnost a byl večer.
Zato když mohla o víkendu péct nadýchané kremrole, to bylo něco jiného. „Sousedi si je pochvalovali, chodili k nám a objednávali si jich pořád víc,“ líčí Simona z jižní Moravy, proč se rozhodla radikálně změnit svůj život a začít podnikat.
Na zahradě rodinného domku roste malá pekárna podle norem Evropské unie a v ní se už brzy budou péct křehké trubičky ve velkém. Mimochodem, nepřipomíná vám tento příběh někoho? Třeba vaši sousedku, příbuznou či kamarádku? Podle statistik z loňského roku totiž přibylo v Česku dalších 7 223 podnikajících žen, zatímco nových mužů se mezi podnikateli objevilo jen 609, tedy dvanáctkrát méně.
Víc nezávislosti a času na děti
Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, jež si u agentury Ipsos zadala také srovnávací analýzu podnikatelů a podnikatelek, má pro tento trend jasné vysvětlení. „Hlavní motivací žen není úspěch a společenské postavení, ale rodina a vyšší stupeň nezávislosti,“ vysvětluje předseda asociace.
V jakých oborech ženy podnikají?
Zdroj: průzkum Podnikavé ženy a ženy podnikatelky |
Řečí přesných čísel: 78 % z oslovených 278 žen se do podnikání pustilo právě kvůli možnosti uspořádat si pracovní dobu podle svého, 66 % chtělo být nezávislých na rozhodování ostatních.
Aktuální průzkum tak potvrdil to, k čemu se před časem dopracovala ve studii Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí Alena Křížková. „U žen-podnikatelek hrály velmi významnou roli vztahy. Naproti tomu u mužů byla nejsilnějším impulzem vůle něco dokázat nebo se jim podařilo objevit díru na trhu,“ píše se v recenzi práce.
Ženy dávají více na intuici
Ženský smysl pro rodinu je sice chvályhodný, má však ve srovnání s mužským přístupem jistá rizika. „Jen každá sedmá žena chce podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou více za intuicí, což může skončit podnikatelským nezdarem,“ uvědomuje si Karel Havlíček.
Že za novými živnostenskými oprávněními, které patří dívkám, ženám i dámám, nemusí nutně být převratný podnikatelský nápad, dokazují i oblasti, v nichž se snaží uspět. Polovina z nich proto míří do služeb, pak následuje drobný obchod. Jen naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobu, tedy s výjimkou té drobné ruční, jako je třeba pečení kremrolí.
„Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky,“ rekapituluje výsledky Karel Havlíček.
Spokojenější než „v práci“
Ať už podnikavé ženy nalévají hostům kávu, prodávají přes internet látkové pleny, nebo vaří domácí marmelády, v průzkumu se nakonec ukázaly jako významně spokojenější než ženy-zaměstnankyně.
Zatímco držitelkám živnostenského oprávnění jejich způsob práce v 76 procentech případů zcela nebo spíš vyhovuje, u zaměstnankyň je tento podíl významně nižší, je jich jenom 38 procent. Naopak nespokojených je celá třetina žen, které chodí „do práce“, u podnikatelek jich není ani 15 procent.
„Trend potvrzuje i to, že pouze jediné procento oslovených žen-podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly,“ připomínají autoři průzkumu.
A znatelně spokojenější jsou živnostnice a podnikatelky také s penězi. Jen posuďte, 43 procent podnikajících žen považuje své příjmy za uspokojivé, kdežto 57 procent zaměstnankyň je se svou mzdou spíš nebo úplně nespokojeno. „To je také další důvod, proč se zvyšuje počet podnikatelek,“ dodává předseda Asociace živnostníků.