Počty podnikatelek v Česku radikálně rostou. Důvodů je několik

aktualizováno 
Bývají to „maminkatelky“, ženy na rodičovské, které začnou podnikat. Dámy s nápadem, jež zmohl zaměstnanecký stereotyp, i ty, jež jen těžko hledají práci. Co se týká nově založených živností, vedou podnikatelky nad muži 12 : 1.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prakticky každý pracovní den poslední dekády jel podle stejného scénáře: ještě za tmy čtyřicátnice Simona vstala, nachystala dětem svačiny a už se hnala autobusem na směnu do továrny. Odpoledne sotva stihla s rodinou prohodit pár slov, obstarat domácnost a byl večer.

Zato když mohla o víkendu péct nadýchané kremrole, to bylo něco jiného. „Sousedi si je pochvalovali, chodili k nám a objednávali si jich pořád víc,“ líčí Simona z jižní Moravy, proč se rozhodla radikálně změnit svůj život a začít podnikat.

Na zahradě rodinného domku roste malá pekárna podle norem Evropské unie a v ní se už brzy budou péct křehké trubičky ve velkém. Mimochodem, nepřipomíná vám tento příběh někoho? Třeba vaši sousedku, příbuznou či kamarádku? Podle statistik z loňského roku totiž přibylo v Česku dalších 7 223 podnikajících žen, zatímco nových mužů se mezi podnikateli objevilo jen 609, tedy dvanáctkrát méně.

Víc nezávislosti a času na děti

Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, jež si u agentury Ipsos zadala také srovnávací analýzu podnikatelů a podnikatelek, má pro tento trend jasné vysvětlení. „Hlavní motivací žen není úspěch a společenské postavení, ale rodina a vyšší stupeň nezávislosti,“ vysvětluje předseda asociace.

V jakých oborech ženy podnikají?

  • Poradenské služby 27 %
  • Administrativa 17 %
  • Oriflame, Avon atd. 13 %
  • Prodej vlastních produktů 11 %
  • Prodej výrobků přes internet 10 %
  • Info-podnikání (prodej know-how) 8 %
  • Umění 8 %
  • Kadeřnictví a kosmetika 6 %
  • Ekonomické činnosti (účetnictví, daně) 6 %
  • Stavebnictví, technická odvětví 4 %
  • Oděvnictví, móda 4 %
  • Ubytovací služby 4 %

Zdroj: průzkum Podnikavé ženy a ženy podnikatelky

Řečí přesných čísel: 78 % z oslovených 278 žen se do podnikání pustilo právě kvůli možnosti uspořádat si pracovní dobu podle svého, 66 % chtělo být nezávislých na rozhodování ostatních.

Aktuální průzkum tak potvrdil to, k čemu se před časem dopracovala ve studii Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí Alena Křížková. „U žen-podnikatelek hrály velmi významnou roli vztahy. Naproti tomu u mužů byla nejsilnějším impulzem vůle něco dokázat nebo se jim podařilo objevit díru na trhu,“ píše se v recenzi práce.

Ženy dávají více na intuici

Ženský smysl pro rodinu je sice chvályhodný, má však ve srovnání s mužským přístupem jistá rizika. „Jen každá sedmá žena chce podnikat, protože má podnikatelský nápad. Znamená to, že ženy jdou více za intuicí, což může skončit podnikatelským nezdarem,“ uvědomuje si Karel Havlíček.

Že za novými živnostenskými oprávněními, které patří dívkám, ženám i dámám, nemusí nutně být převratný podnikatelský nápad, dokazují i oblasti, v nichž se snaží uspět. Polovina z nich proto míří do služeb, pak následuje drobný obchod. Jen naprosté minimum žen se rozhodlo pro výrobu, tedy s výjimkou té drobné ruční, jako je třeba pečení kremrolí.

„Téměř třetina žen míří do oblasti poradenství, k čemuž využívá zejména práci z domova. Trendem jsou ale rovněž malé provozovny, jako jsou kavárny, čajovny nebo prodejny vlastních ručních výrobků, roste i zájem provozovat e-shopy. Mírný zájem je o provozování butiku s textilem, cukrárny nebo například školky,“ rekapituluje výsledky Karel Havlíček.

Spokojenější než „v práci“

Ať už podnikavé ženy nalévají hostům kávu, prodávají přes internet látkové pleny, nebo vaří domácí marmelády, v průzkumu se nakonec ukázaly jako významně spokojenější než ženy-zaměstnankyně.

Zatímco držitelkám živnostenského oprávnění jejich způsob práce v 76 procentech případů zcela nebo spíš vyhovuje, u zaměstnankyň je tento podíl významně nižší, je jich jenom 38 procent. Naopak nespokojených je celá třetina žen, které chodí „do práce“, u podnikatelek jich není ani 15 procent.

„Trend potvrzuje i to, že pouze jediné procento oslovených žen-podnikatelek nechce, aby jejich děti v budoucnu podnikaly,“ připomínají autoři průzkumu.

A znatelně spokojenější jsou živnostnice a podnikatelky také s penězi. Jen posuďte, 43 procent podnikajících žen považuje své příjmy za uspokojivé, kdežto 57 procent zaměstnankyň je se svou mzdou spíš nebo úplně nespokojeno. „To je také další důvod, proč se zvyšuje počet podnikatelek,“ dodává předseda Asociace živnostníků.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Jak je to s diskutovanou slevou na manželku? Její reálná hodnota klesá

Daňová sleva na manželku nebo manžela patří v Česku mezi významné daňové slevy podporující rodiny formou nižšího...

Sazby hypoték prudce padají. Hypoteční trh však příliš neožívá

Hypotéky zlevnily i v září a zdá se, že tento trend bude pokračovat. Zatímco v lednu průměrná úroková sazba vystoupla...

Vsadil na konopnou látku a jeho tenisky jsou dnes úspěšným hitem

Podnikatelský příběh Tomáše Rohala, který prorazil v Česku i ve světě s konopnými teniskami, není jen o úspěšné cestě...

Jakákoliv snaha zpřístupnit mladým hypotéky je vítaná, říká odbornice

Novela zákona o ČNB, kterou ještě musí projednat parlament, přinese několik změn na hypotečním trhu. Jednou z nich bude...

Obavy z propadu realitního trhu nemám, říká odborník

Investice do realitních fondů jsou stále častějším doplňkem investorských portfolií. Zda se vyplatí a jaká jsou jejich...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Dusí vás šéf mikromanagementem? Zkuste těchto pět kroků a braňte se

Máte pocit, že vám manažer nebo šéf týmu neustále „dýchá na záda“ a monitoruje každý váš pracovní krok? Chcete ho...

Delší oběd, jóga nebo psycholog? Firmy řeší, jak zaměstnance zbavit stresu

Začíná to plíživě. Sem tam si člověk přečte článek o „módním“ syndromu vyhoření nebo desatero, jak si rozvrhnout práci....

V jakých šatech do práce? Stylistka radí, jak vybírat a mít styl

Zdravotníci, policisté nebo průvodčí ve vlaku to mají jednodušší, v práci nosí uniformy. My ostatní se musíme každé...

Vsadil na konopnou látku a jeho tenisky jsou dnes úspěšným hitem

Podnikatelský příběh Tomáše Rohala, který prorazil v Česku i ve světě s konopnými teniskami, není jen o úspěšné cestě...

Najdete na iDNES.cz