Středa 29. března 2023, svátek má Taťána
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. března 2023 Taťána

Povinné ručení pro veterána je levné, havarijní se prodraží

Povinné ručení nebude pro veterána problém sjednat. U havarijního pojištění je možností podstatně méně a cena dost vysoká, úměrná vzácnosti vozu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Má ve vaší rodinné flotile své místo automobil, kterému táhne na třicítku? Pak možná přemýšlíte o tom, že z něj uděláte veterána. Není to tak jednoduché, jak by se zdálo, protože samotný veteránský věk nestačí.

Vůz totiž musí být technicky schopný jízdy po silnici – žádný pojízdný vrak tedy status historického vozidla nezíská, i když patřičného stáří dosáhne. Druhou podmínkou je, aby auto bylo v co nejvíc původním stavu. Takže borec, který si koupí stařičkého favorita, dá ho do kupy, nalakuje, naleští a pro parádu přidá spoilery, křídla a koncovky výfuku, neuspěje. Prostě tuning a veteráni, to k sobě nejde.

Jestliže tedy splňujete tři základní podmínky – stáří, technický stav a původnost, můžete se pustit do administrativního procesu a auto udělat veteránem. Jak na to, čtěte v boxu.

Za více aut jedno povinné ručení

Povinné ručení je v běžné nabídce pojišťoven i pro veterány. Jejich majitele pak může těšit, že finančně vyjde velmi výhodně. Počítá se totiž s tím, že majitelé veteránů vyjíždějí na silnice jen občas, jejich rychlost je omezená a nemají důvod k riskantní jízdě.

Většina pojišťoven cenu povinného ručení u veteránů určuje podle obdobných pravidel jako u běžných vozů – počítá se segmentací podle typu vozu, místa bydliště, věku řidiče... (oněch kritérií je třeba u Uniqy až dvacet pět). Jen výsledná cena je pak nižší, u veteránů třeba jedna dvanáctina běžného pojistného.

Jediná Slavia u veteránů segmentaci neřeší – mladý řidič z Prahy tak u této pojišťovny zaplatí stejně drahé povinné ručení jako zkušený řidič z Horní Dolní. I u Slavie ale činí pojistné zlomek toho, co je běžnou cenou povinného ručení za neveteránské auto.

Na kolik vyjde veteránisty ročně povinné ručení

Pojištění funguje přitom standardně včetně poskytování asistenčních služeb. „Klient má nárok i na náhradní vozidlo, jen neumíme přistavit podobně starý exemplář, ale třeba dnes běžnou škodovku,“ říká Eva Svobodová z Uniqy.

Pokud má majitel víc vozidel stejného typu a má je přihlášena na jednu registrační značku, bude dokonce platit povinné ručení jen jednou, a to na vozidlo, které má největší objem motoru. „Mám jen dvě tabulky značek (u motocyklů jednu), takže je přehazuje z vozu na vůz, na silnici tedy může vyrazit vždy jen s jedním,“ popisuje Jiří Patočka z Federace klubů historických vozidel.

Havarijko s omezeními

Komplikovanější je to s havarijním pojištěním. „Běžně havarijní pojištění nenabízíme, protože veterány mají blíže k pojištění uměleckých předmětů než běžných vozidel,“ vysvětluje Karel Přibyl z Pojišťovny VZP. Prostě oprava veterána se nedá realizovat v každém servisu a náhradní díly se nevyrábějí sériově. Cena opravy po bouračce je naprosto neodhadnutelná.

„Někdy se náhradní díly shánějí po celém světě a jindy se musí nechat vyrobit na míru, “ dodává Renata Čapková z ČPP. Proto většina pojišťoven havarijní pojištění pro veterány vůbec nenabízí, a když už ano, je jejich nabídka velmi limitovaná.

Veterány by měli nově prověřovat na STK, navrhují poslanci

Konkrétně například Česká podnikatelská pojišťovna stará auta standardně nepojišťuje, výjimečně je možná individuální smlouva.

U Directu lze veterány pojistit na rizika, jako je střet a poškození zvířaty a přírodní nebezpečí, limit plnění je dvacet tisíc korun. Pro dvě modelová vozidla z našeho příkladu by takové pojištění vyšlo na 868 Kč (Žiguli) a 490 Kč (Ford) ročně.

Generali Česká pojišťovna kryje riziko odcizení celého vozidla, podmínkou je doložení znaleckého posudku na určení hodnoty vozidla. Modelová vozidla by vyšla na 3 300 (Žiguli) a 11 970 (Ford) korun ročně. Když je potřeba odhad, je lepší se obrátit na některý z klubů veteránů – mají kontakty na experty, kteří věci skutečně rozumějí.

Ačkoli pojišťovny obvykle upřednostňují sjednání smluv online a dokonce za ně klientům nabízejí slevy, u pojištění veteránů je to jinak. Online sjednání sice není vyloučeno, doporučují však klientům návštěvu pobočky. Pojišťovna ČSOB dokonce osobní jednání přímo vyžaduje – klient může zajít do pobočky, nebo si může sjednat návštěvu obchodního zástupce.

Jak z vozu udělat veterána

K získání zelených značek s písmenem V je potřeba:

  • platná klubová testace vozu na historickou původnost a krajská testace na technickou způsobilost. Náklady jsou 4 000 až 5 000 Kč.
  • 2x foto vozidla o rozměrech 6 x 9 cm
  • doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
  • původní registrační doklad k vozidlu – technický průkaz nebo jiný věrohodný doklad k vozidlu.

Když má majitel více historických vozů, může získat jedny značky ke všem najednou. V provozu pak smí být vždy z celé flotily jen jeden veterán, opatřený značkami.

Veteránským autem se jezdí jen výjimečně – podle regulí nesmí být používáno například k podnikání či každodenní přepravě.

S vydáním značek je spojen poplatek, který je maximálně 800 korun – dostanete za něj osvědčení o registraci vozidla, tabulky RZ a průkaz historického vozidla. Veterán může jezdit i s běžnými bílými značkami.

Pojišťovny uznají jeho veteránský status, pokud podstoupí klubovou testaci, kterou je třeba pravidelně opakovat (prodlužovací testace stojí obvykle od 800 do 1 200 korun).

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Důchody štěpí společnost. Jak to vidí mladí, starší generace a experti

Valorizace penzí a neodvratnost změny v důchodovém systému štěpí společnost. Mladí lidé se obávají, že na ně žádná...

KOMENTÁŘ: Lze vydělat na inflaci? Ano, ale musíte si pospíšit

Premium Češi se stále více učí investovat, a to zejména prostřednictvím podílových fondů. Jak ale investovat správně a vydělat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daně 2022: Zmapovali jsme nejčastější chyby ve zdanění příjmu

Blíží se základní termín pro přiznání daní z příjmu. Pokud jste růžový formulář ještě neodevzdali a podáváte ho v...

Začínali s Esmeraldou v bývalém kravíně. Dnes mají 65 zaměstnanců a daří se jim

Miroslav Ponec začal podnikat krátce po revoluci. Pak ale úplně změnil obor a v roce 1993 založil se svým bratrem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chalup a chat na prodej přibývá. Srazí to ceny nemovitostí dolů?

V období covidu trhala poptávka po chatách a chalupách jeden rekord za druhým. Stejně tak jejich ceny. Loni ale přišla...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

KOMENTÁŘ: Co je horší než nárůst výdajů? Pokles příjmů

Existuje vůbec něco, co v tomto roce nezdražilo? Vyšší cena energií se promítá prakticky do všeho. Popasovat se s...

Životní pojištění ochrání rodinu, přesto si spíše pojistíme auto

Riziko ztráty nebo snížení příjmů kvůli závažné nemoci nebo invaliditě si při volbě pojištění lidé v Česku příliš...

Pojistné perličky roku 2022: Pes přidal plyn i na vině byl páv v říji

Pojišťovny rok co rok zaznamenávají nejrůznější pojistné události. Jejich aktéři popisují své životní karamboly a...

Češka podcenila sílu hor i pojistku. Újma na zdraví byla velká, účet vysoký

Premium Záchrana mladé Češky v rakouských Alpách po pádu na ledu stála statisíce korun. Následovala půlroční léčba a úraz se...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Paltrowová si po srážce na lyžích myslela, že jde o sexuální útok

Herečka Gwyneth Paltrowová (50) v pátek opět vypovídala před soudem v případu údajného neposkytnutí první pomoci...