O této nepříjemné zkušenosti napsal do redakce iDNES.cz německý turista K.W., který nechtěl být jmenován. Během pobytu v České republice si vybral z bankomatu GE Money Bank 10 tisíc českých korun.
„Po zdařilém zadání PINu a určení částky se mi na stránce objevila služba DCC (Dynamic Currency Conversion), která zákazníkům nabízí službu, jež žádnou službou není, nýbrž zákazníky pouze o peníze obírá. Nabízí totiž výměnu hotovosti v kurzu 24,23 korun za euro, když skutečný kurz byl 27,06 korun za euro,“ napsal turista.
Po skončení transakce mu došlo, jak drahou zkušenost si odnesl, a že služba DCC je služba s „dobře cílenou cenou“. Výběr 10 tisíc korun ho totiž přišel na více než 1 100 korun a zrušit transakci již možné nebylo. „Německý zákazník je zvyklý po celém světě, že výběr tímto způsobem, tedy při kurzu dne výběru, je pro něj bezpoplatkový. Myslím, že by v Česku prospělo tuto službu zrušit. Tato služba nemá na úrovni seriózního bankovnictví co dělat. V zahraničí se rozmnožují články, které na tento velký nešvar upozorňují,“ napsal rozhořčený turista (více například v článku Spiegelu).
Banka: Kurz zohledňuje tržní podmínky a náklady
GE Money Bank se ale brání. „Držitelé zahraničních karet si mohou na bankomatech GE Money Bank při výběru hotovosti zvolit, zda chtějí vybrat standardně, to je bez přepočtu částky výběru na domácí měnu, nebo v režimu Dynamic Currency Converssion, kdy je částka výběru na domácí měnu vypočtena. Při výběru hotovosti se klientovi zobrazí obrazovka, která obsahuje srozumitelné informace o tom, co která možnost znamená. Je na každém klientovi, aby si vybral možnost, která mu vyhovuje. V případě, že má klient výhrady ke konkrétní funkčnosti bankomatu, má možnost podat reklamaci,“ říká Lucie Policarová z tiskového oddělení GE Money Bank.
Nepřehlédněte |
A proč je služba DCC tak drahá? „Kurz zohledňuje tržní podmínky a náklady spojené s touto službou. Před dokončením transakce klienti vědí, jaká částka jim bude stržena. Mají o službě transparentní informace a je pouze na nich, zda se službu rozhodnou využít,“ míní Lucie Policarová z GE Money Bank.
Že je využití služby DCC ze strany klientů dobrovolné, zdůrazňují i další velké banky, které tuto službu v bankomatech nabízejí. Zároveň se hájí, že DCC je služba, se kterou běžně setkávají v zahraničí i čeští turisté, a to nejen při výběru peněz z bankomatu, ale i při bezhotovostních platbách u obchodníků.
Služba DCC funguje v Česku i ve světě
Tato praxe je běžná všude ve světě,“ říká Klára Pačesová, mluvčí České spořitelny. Zároveň dodává, že o poplatku za výběr v bankomatech rozhoduje banka, která platební kartu vydala, a ta ho také klientovi účtuje. V tomto případě tedy o poplatku rozhodla německá banka. To potvrzuje i mluvčí Komerční banky Michal Teubner a mluvčí ČSOB Pavla Hávová: „Poplatky jsou vždy účtovány ze strany banky vydavatele karty.“
Nicméně mluvčí Komerční banky zároveň přiznává, že na této službě vydělá i banka, která provozuje daný bankomat. „Poplatek za výběr z bankomatu držitelem karty jiného peněžního ústavu podléhá režimu mezibankovních poplatků, kdy banka, která vydala platební kartu, hradí poplatek bance provozující daný bankomat,“ říká Michal Teubner. Jinými slovy – služba DCC je obchod jako každý jiný. Klient, který na takovou transakci kývne, si za službu zaplatí. A ne málo.
Některé tuzemské banky službu DCC neposkytují
V bankomatech některých tuzemských bank se ale s touto službou nesetkáte, nemá ji například UniCredit Bank a Fio banka.
Poplatek za nic |
„Podle našeho názoru se nesmí jednat o vynucenou transakci. Držitel karty musí mít možnost volby a k dispozici všechny informace o kurzu a případných dalších poplatcích. I samotné karetní asociace v současné době zpřísňují pravidla pro poskytování této služby. Každá banka musí držiteli karty nabídnout dvě měny, určit směnný kurz a klient musí mít právo si vybrat,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. „Služba DCC by neměla být automatická, ale pouze dobrovolná, tedy čistě na vůli konkrétního klienta, který z bankomatu vybírá,“ dodává mluvčí Fio banky Zdeněk Kovář.
Ke službě DCC jsou kritické i tuzemské banky, které nemají vlastní síť bankomatů. „Jedná se o obvyklý způsob, jak navýšit profitabilitu bankomatové sítě. Klienti Equa bank se setkávají s DCC při cestách do zahraničí. Vždy jim doporučujeme službu DCC nevyužít,“ poznamenává Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa Bank. „Vnímáme to jako další absurdní poplatek za zcela běžnou službu. Zuno nemá vlastní bankomaty, přesto umožňujeme výběry zdarma po celém světě. Zneužívat neznalost kurzu u turistů nám rozhodně nepřijde fér,“ dodává Vladimír Michna, mluvčí Zuno Bank.
Čtěte také |
„Ani nám nepřišla taková služba pro klienty moc výhodná, proto se s ní lidé u našich bankomatů nesetkají. Tento problém se ale netýká jen Česka, s nepříjemnou nástrahou se mohou lidé setkat i v řadě jiných zemí. Proto jsme všechny naše klienty na konci června právě před obdobím dovolených varovali, aby této nevýhodně směny při výběrech z bankomatů nevyužívali a vždy si zvolili druhou variantu, tedy výběr bez směny,“ uzavírá Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank.
Zapamatujte si:
- DCC je služba, která je schválená karetními asociacemi a banky ji tak mohou nabízet u platebních terminálů nebo bankomatů, které provozují. Nesmí jít o vynucenou službu.
- Poplatek účtuje zákazníkovi jeho vlastní banka, která vydala platební kartu. Poplatek podléhá režimu mezibankovních poplatků, kdy banka, která vydala platební kartu, hradí poplatek bance provozující daný bankomat.
- Se službou DCC se můžete běžně setkat i v zahraničí a to nejen u bankomatů, ale i u obchodníků. Při placení dostanete na výběr, zda chcete částku například 100 euro zaplatit s daným kurzem na koruny, nebo jen potvrdíte 100 euro a banka vám později částku odečte podle aktuálního kurzu.
- „Při platbách u některých obchodníků je možné se setkat s nešvarem, že volbu měny nenechají na zákazníkovi, ale svévolně sami vyberou domácí měnu držitele karty. „To je samozřejmě v rozporu s pravidly karetních asociací a zákazník by v takovém případě měl ohradit, nepotvrzovat částku, nezadávat PIN a požadovat stornování platby a její nové zadání v místní měně. Bohužel se setkáváme s tím, že hodně lidí neví, že existuje více způsobů, jak zúčtovat zahraniční transakci a tak často nevědomky platí více, než je potřeba,“ upozorňuje Pavel Vlček, mluvčí mBank.