Podle šéfů Eurostaru zůstává po spojích mezi Londýnem, Paříží a Bruselem obrovský hlad, neboť vlak je daleko nejekologičtější způsob mezinárodního cestování. Britské pasy musí od brexitu ale úředníci razítkovat zvlášť, a to dokonce i těm cestujícím, kteří procházejí elektronickými branami. Informaci přinesl britský portál The Guardian.
Dopravce nyní upozornil, že cestující se musí na nádraží dostavit až 90 minut před některými odjezdy eurostarů. „Zájem o vlaky je enormní, ale všechny cestující nedokážeme odbavit včas,“ přiznala výkonná ředitelka společnosti Gwendoline Cazenaveová. Dodala, že za současnou situaci do určité míry může covid, neboť ten mezinárodní cestování omezil. „Museli jsme tehdy drasticky snížit počet pracovníků pohraniční policie na nádražích Paříž Nord a St Pancras a bohužel v rámci platných pravidel musíme nyní razítkovat všechny britské pasy,“ dodala.
Po brexitu jezdí eurotunelem jeden vlak z osmnácti. A ještě prázdný |
Nové regule nyní vyžadují po úřednících, aby se cestujících, podobně jako při odbavení na letišti, také ptali, co například budou dělat ve Spojeném království. „Zabere to téměř o třetinu více času,“ přiznává manažerka. Za největší slabinu tohoto způsobu dopravy označila Cazenaveová kapacitních problémy na nádražích. Vlaky Eurostar jsou nyní schopny nabídnout pouze 70procentní kapacitu ve srovnání s dobou před brexitem i covidem.
Celníci potřebují víc místa
Při odjezdu vlaku z Amsterdamu lze obsadit pouze 250 míst, neboť kontroly potřebují pro svou práci prostor. „Cesta z Londýna do nizozemské metropole je přitom jednou z nejvytíženějších tras v Evropě,“ uvedla Cazenaveová.
Poptávka po cestování vlakem je nyní ve Spojeném království na vrcholu. V porovnání s rokem 2019 se do vlaků nyní vrátili i obchodní cestující. „Je škoda, že kvůli nedostatku prostoru v odbavovacích bodech nemůžeme nabídnout více jízdenek,“ dodala.
Největší problémy se podle dopravce týkají především ranních spojů Eurostaru. Aby dopravce zabránil navazujícím zpožděním, počet míst omezil na linkách i po zbytek dne. „Nechtěně jsme se stali experty na omezování počtu míst ve vlacích,“ přiznává obchodní ředitel společnosti François Le Doze. Připustil také, že cestujícím, kteří chtějí cestovat ekologičtěji, se výrazně zdraží jízdné. „Je to jako s biopotravinami,“ dodává.
Z Londýna do Berlína, později až do Prahy. Evropa chystá nové železniční spoje |
Situace s vlaky pod Kanálem se do budoucna pravděpodobně ještě zhorší, jakmile vstoupí v platnost chystaný systém vstupu a výstupu pro cestující z EU a zahraniční pasažéry, mezi něž se počítají i občané Spojeného království. Ten byl nyní odložen nejméně do konce roku 2023. „Odklad tohoto systému vítáme, ale je nám jasné, že způsobí další komplikace,“ uvedla uvedla Cazenaveová z Eurostaru.
Společnost Eurostar nedávno představila po loňském sloučení s francouzsko-belgickým provozovatelem vysokorychlostní dopravy Thalys nové logo. Potvrdila také svou ambici zvýšit do roku 2030 roční počet odbavených cestujících ve svých vlacích na 30 milionů. V roce 2019 jich obě firmy dohromady přepravily 19 milionů.
Od října 2023 se Eurostar chystá zjednodušit také rezervační systém, což umožní snadnější nákup online přímých a návazných cest mezi Londýnem a kontinentem. Cestující ve Spojeném království si budou moci koupit jízdenky Eurostar do německých destinací včetně Kolína nad Rýnem a Dortmundu s přestupem v Bruselu, uzavírá The Guardian.