Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mekka evropské módy je v ohrožení, nejen na Itálii dopadá energetická krize

  9:00
Energetická krize postihla další odvětví, tentokrát sčítá ztráty oděvní průmysl. Tisíce malých továren a dílen, které zásobují značky jako Gucci a H&M, sledují, jak se jejich byznys rozpadá kvůli prudkému růstu cen zemního plynu a elektřiny po ruské invazi na Ukrajinu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Podle údajů evropské obchodní skupiny Euratex u mnoha výrobců textilu náklady na energii tvoří kolem 25 procent výrobních nákladů, zatímco dříve to bylo pět procent. To jim snižuje ziskové marže.

Ceny energií už vzrostly natolik, že jejich dodavatelé v obavě, že nedostanou zaplaceno, požadují po textilních společnostech, aby si zajistily bankovní záruky nebo poskytly zálohy předem. V Itálii, která je největším producentem textilu v Evropě, mnoho výrobců uvádí, že nemohou uzavírat smlouvy o nákupu energií, které je dříve chránily před krátkodobými výkyvy cen, upozornil ekonomický list The Wall Street Journal.

Problémy zasahují celý dodavatelský řetězec, od přadláků a tkalců, kteří potřebují velké množství elektřiny k přeměně vlny na přízi, až po barvírny, které používají plyn na ohřev vody a pro velké sušičky. Pro výrobce látek je obtížné jednoduše přenést tyto vyšší náklady na odběratele. Mnoho z nich má povinnost dodat zboží za ceny dohodnuté před několika měsíci.

Vyšší ceny by také zřejmě přiměly mnoho oděvních společností a maloobchodníků přesunout své aktivity mimo Evropu, kde jsou ceny energií nižší. Ohroženo by tak v celé EU mohlo být asi 1,3 milionu pracovních míst v textilním průmyslu.

Inflace zasáhla i módu, lidé na oblečení šetří. Nalákat je mají další slevy

Majitel textilky v severní Itálii Alberto Paccanelli upozornil, že jeho firmě vzrostl v červenci účet za plyn na 660 tisíc eur (16,2 milionu korun) z 90 tisíc eur před rokem. „To, co se děje teď, představuje riziko, že celý evropský průmysl zkrachuje,“ řekl Paccanelli.

Podle textilek už některé značky raději přesouvají výrobu do jiných zemí, včetně Turecka, kde jsou náklady nižší, než aby přistoupily na dodatečné náklady v zemích, jako je Itálie. Enrico Gatti, který je majitelem firmy na výrobu vlny a dodává mimo jiné prodejcům oděvů Zara a H&M, řekl, že jemu a dalším textilkám v okolí města Prato letos klesl objem zakázek o polovinu. Prato je významným centrem výroby textilu.

Problémy také odhalují vznikající propast mezi evropskými zeměmi, které se snaží ochránit národní průmysl před prudkým růstem cen plynu, a zeměmi, které si to nemohou dovolit. Výrazná opatření na zmírnění dopadu vysokých cen energií oznámilo Německo, vlastní protikrizová opatření má v plánu Francie. Itálie ale nemá na podobná opatření dostatečnou finanční sílu.

Rozdíly podkopávají jednotný trh

Předseda představenstva textilní společnosti Utexbel Jean-François Pierre Gribomont říká, že tyto rozdíly podkopávají jednotný trh EU se zbožím. Jeho tkalcovský závod v Belgii platí za megawatthodinu 193 eur, dvojnásobek toho co před rokem. Ve Francii, která poskytuje dotace, platí 123 eur za megawatthodinu, což je meziročně o 50 procent více.

„Proč bychom měli mít Evropu, když si každá země může dělat, co chce?“ dodává.

Vedoucí oddělení energetické politiky německého obchodního svazu Textil+Mode Michael Engelhard uvádí, že německé textilní a oděvní společnosti by mohly mít ze státní podpory větší prospěch než jejich kolegové v některých dalších evropských zemích.

Tyto firmy se také musejí ve své zemi přetahovat o veřejné prostředky s ostatními průmyslovými odvětvími. Engelhard ale přiznává, že Německo je na tom ve srovnání s ostatními celkem dobře.

Výrobci tkanin se také obávají, že až v zimě budou muset evropské země omezit dodávky plynu, budou tito výrobci na konci seznamu, protože jejich výrobky jsou považovány za méně důležité než výrobky jiných energeticky náročných odvětví, jako je sklářství či kovoprůmysl.

Generální ředitel obchodní skupiny Euratex Dirk Vantyghem a další zástupci textilního průmyslu však upozorňují, že to není jen o oblečení. Oděvní průmysl je úzce provázán s širší výrobou technických a zdravotnických textilií, které se používají například ve vzduchových filtrech, lopatkách větrných turbín, umělých lidských kloubech či pneumatikách.

Zdražuje i oblečení. Obchodníci lákají na udržitelnou módu, lidé chtějí levnou

Stabilní dodávky levného ruského plynu umožňovaly výrobcům v Evropě desítky let prosperovat, i když konkurence v zámoří narůstala. Podle údajů Světové obchodní organizace se podíl Evropy na globálním vývozu textilu za posledních dvacet let snížil, zatímco podíl Číny čtyřnásobně vzrostl a od roku 2020 přesahuje 40 procent. To je více než dvojnásobek podílu EU.

Textilnímu odvětví v Evropě dominují malé a střední podniky, kterým pomáhá úzká spolupráce s návrhářskými domy a generace trvající prohlubování jejich specializace. Malé specializované firmy také vyvinuly vysoce kvalitní povrchové úpravy, které vyžadují kvalifikovanou pracovní sílu a mají vyšší ziskové marže.

Tyto malé firmy se soustředily v různých centrech, kde spolupracují, což i menším firmám umožnilo při výrobě látek pro globální značky vyniknout a konkurovat cenou i kvalitou Číně a Turecku. Růst cen energií však mnoha malým firmám způsobil problémy. Malé firmy nedokážou absorbovat dodatečné náklady, zatímco velké značky, které jejich produkci odebírají, nejsou ochotny část těchto nákladů převzít.

„Důležité značky o tom nechtějí ani slyšet. Chtějí si udržet své marže,“ říká Gatti.

Autoři: ,

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní

Americký prezident Donald Trump oznámil uvalení cla ve výši 25 procent na všechny automobily, které nebyly vyrobeny v USA a podepsal v tomto směru příslušný exekutivní výnos. V platnost vstoupí 2....

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025

Rusku chybí pracovní síla. Firmy v hledání zaměstnanců pokukují po Asii

Rusko od vypuknutí války na Ukrajině bojuje s obrovským nedostatkem pracovní síly. Nezaměstnanost mezi lety 2021 a 2024 v zemi klesla z 4,3 na 2,3 procenta, tamější firmy marně shánějí nové...

27. března 2025

Airbusy se sprostými jmény zatím nebudou. Lotyšský dopravce je nestihl polepit

Nová letecká linka do Vilniusu s airBaltic začne přepravovat cestující již od nadcházející letní sezony, která začíná 30. března. Plánem bylo pojmenovat letadla na této lince podle vítězných názvů...

27. března 2025

Česko poprvé využije rozšířený ropovod TAL, zvýšené dodávky dorazí v dubnu

Česko poprvé v praxi využije nově rozšířený ropovod TAL. První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v italském Terstu ve druhé polovině dubna. Země tak bude...

27. března 2025  17:03

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Milion ve zlatě jsme uložili, říká vítěz megahry. Hraje i v nové soutěži o auto

Soutěž o automobil Hyundai i30 kombi od Louda Auto v ceně půl milionu korun a peněžní prémie je v plném proudu. Na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz probíhá až do neděle 4. května. V podzimní megahře...

27. března 2025  16:29

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

27. března 2025  15:42

Coca-Cola dál zahlcuje oceány plasty. Závazek udržitelnosti firma revidovala

V oceánech nadále přibývá plastového odpadu a viníkem číslo jedna je s ohledem na produkci nápojářský gigant Coca-Cola. Obaly z jejích výrobků by do roku 2030 měly být zdrojem až 602 milionů...

27. března 2025  14:41

Slintavka cenu vepřového paradoxně snížila, říká svaz. Může zdražit hovězí

Situace kolem extrémně nakažlivé slintavky a kulhavky může zdražit hovězí maso, zní od odborníků. Je ale třeba ještě počkat, jak se situace vyvine. „U vepřového naopak už výskyt nemoci způsobil...

27. března 2025  12:57

Americká autocla zasáhnou české dodavatele. Vliv nebude velký, míní analytici

Nová americká cla na dovoz automobilů zasáhnou podle analytiků zejména tuzemské dodavatele autodílů, samotné automobilky v Česku jej naopak příliš nepocítí. Celkový efekt cel na český i evropský...

27. března 2025  12:32

Provoz na D35 zkomplikuje nutná oprava. Potrvá měsíce, silničáři plánují objížďky

Řidičům na Olomoucku výrazně zkomplikuje provoz plánovaná oprava dálnice D35 v úseku od Křelova po Litovel. Rekonstrukce dlouhá skoro 12,5 kilometru zabere celý levý pás čili směr z Olomouce do...

27. března 2025  11:57