Prodeje módy online příští rok posílí, nákupům přes mobil vévodí tenisky

V následujících dvou letech se bude nakupovat zhruba třetina veškerého oblečení a obuvi online. Až k padesáti procentům všech nákupů v e-shopech využívají zákazníci mobilní telefon nebo tablet, například tenisky se takto prodávají už ze tří čtvrtin. To vše ukazuje analýza globálních módních trendů, kterou zpracovala Boston Consulting Group (BCG) s českým startupem FlexDog.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Podle studie se mění i role kamenných obchodů, z nichž se často stávají výdejní místa pro online objednávky. Po pandemii pokračuje také zvýšená poptávka po neformálním oblečení. Rostou rovněž požadavky zákazníků a jejich zájem o udržitelné zboží, kvalitu i autenticitu značky.

V nejvyspělejších zemích světa se očekává, že online nákupy v roce 2023 pokryjí 30 až 40 procent trhu, v Číně dokonce až 55 procent.

„Populární e-commerce platformy typu Farfetch a Zalando nadále posilují svoji pozici a tržní podíl, a to zejména díky akvizicím. Začínají však čelit novým konkurentům v podobě značek, které se zrodily už v digitálním světě. Často se prodávají přímo přes sociální sítě a platformy, jež se zaměřují na půjčování, second hand prodej oblečení a doplňků v segmentu luxusní módy,“ přibližuje detaily z průzkumu Nadia Hauryliuk, konzultantka pražské kanceláře BCG.

Trendem je neformální oblečení a tenisky

Konkrétně nákupy tenisek se odehrávají přes mobily a tablety až ze tří čtvrtin všech online prodejů a oblíbené jsou také „teniskové“ globální mobilní aplikace, jako SNKRS (Nike), CONFIRMED (Adidas), GOAT nebo StockX. Tito čtyři lídři si dokonce drží až 78procentní podíl na trhu mezi mobilními aplikacemi, které se prodejem tenisek zabývají.

V Česku a dalších sedmi evropských zemích funguje tuzemský srovnávač tenisek startup FlexDog, který má ambici se stát globální platformou pro hledání tenisek a oblečení.

Aplikace pro nákup tenisek

  • SNKRS (Nike) – prostřednictvím aplikaci lidé nakupují limitované a luxusní tenisky Nike a Jordan. Podíl na trhu má 24 %.
  • CONFIRMED (Adidas) – byl spuštěn až v průběhu roku 2020. Prodává se zde Adidas Yeezy, Adidas x Gucci, Adidas x Balenciaga a další. Podíl na trhu 9 %.
  • GOAT – platforma pro přeprodej prémiových a sběratelských tenisek a oblečení za ceny vyšší, než byly původní maloobchodní ceny. Podíl na trhu 22 %.
  • StockX – online tržiště pro přeprodej prémiových a sběratelských tenisek, oblečení či doplňků za ceny vyšší, než byly původní maloobchodní ceny. Podíl na trhu 23 %.

S rostoucím podílem online nákupů zároveň ve vyspělých zemích klesá počet kamenných obchodů, a to o 15 až 30 procent. A souvisí s tím i jejich proměna. Poskytují více digitálních prvků, jako jsou obří displeje a možnosti, jak procházet a nakupovat v online katalogu zboží přímo na místě, nebo nabízejí zákazníkům interaktivní prostor pro neformální setkávání.

Zara jde do second handu. Nošené kousky z šatníku opraví nebo přeprodá

Zákazníci stále upřednostňují ležérní módu pro volný čas před formálním oblečením a obleky. Vznikají nové značky zaměřené na módní sportovní oblečení pro každodenní život (Outdoor Voices) nebo se přizpůsobují poptávce (Supreme).

„Nižší kupní síla se zároveň orientuje na diskontní značky nebo nákup ve smyslu „méně, ale „lépe“, proto rostou i luxusní a prémiové značky,“ upozorňuje Daniel Klíma, kurátor a šéf komunikace startupu FlexDog.

Neobvyklá spojení

Fenoménem se stává spolupráce dvou typově odlišných značek, běžně dostupných a luxusních. Obě skupiny firem se tak snaží oslovit nové zákazníky a zajistit si růst na trhu. „Už letos jsme mohli vidět spolupráce globálních značek, jako jsou Nike a Louis Vuitton nebo Adidasu s Gucci, která vzbudila velkou pozornost po únorovém milánském fashion weeku. Za zmínku ve výrobě tenisek rozhodně stojí i spolupráce Nike a Supreme,“ doplňuje Daniel Klíma z FlexDog.

Tenisky s luxusním rodokmenem

Pokud zákazníci nakupují kvalitnější módní zboží, vybírají si značky, které jsou šetrné k přírodě. Až 75 procent z nich uvedlo udržitelnost jako velmi nebo extrémně důležitý faktor při koupi módních produktů. Téměř 40 procent jich kvůli udržitelnosti zvolilo jinou než svou preferovanou značku. Díky tomu roste i trh se secondhandovým zbožím, jehož tempo se celosvětově odhaduje na 16 procent ročně. Nejvíce nakupování „z druhé ruky“ je přitom patrné u generace Z a mileniálů.

Autor:
  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...