Za normálních okolností měla být šestadvacet let stará loď už dávno sešrotována, nyní si ale pod kamerunskou vlajkou vesele plaví dál. Jde ale o velkou ekologickou hrozbou pro celý svět.
Tanker Turba nyní přitahuje pozornost celého světa. Jde o velmi starý tanker, který nesplňuje potřebné bezpečností ani pojistné požadavky. Nyní se nachází asi 300 kilometrů západně od Indonésie a zdá se, že kvůli technickým problémům se nemůže jednoduše vyhýbat ostatním plavidlům. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Ruská stínová flotila přepravuje ropu do celého světa. Snaží se takto obcházet uvalené sankce, ke kterým se západní státy uchýlily kvůli válce na Ukrajině. Rizika související s tankerem Turba ale nejsou pouze teoretická. Už během letošního května došlo v Jihočínském moři k nehodě 26 let starého tankeru Pablo a podobné potíže se mohou vzhledem k technickému stavu řady tankerů ruské stínové flotily snadno opakovat.
Ze dvou tankerů je za rok šedesát. Záhadní Indové čarují s ruskou ropou |
Podobně jako tanker Pablo má totiž i Turba nedostačující výsledky potřebných kontrol i záhadného vlastníka. Tanker se plaví pod vlajkou Kamerunu, který je na černé listině Mezinárodní organizace pro bezpečnou námořní přepravu. Odborníci navíc upozorňují, že takto stará plavidla jsou velkým rizikem pro životní prostředí. Jejich často velmi zrezivělé trupy jsou snadno náchylné k únikům paliva do oceánských vod.
Řada odborníků se tak obává, aby se neopakovaly katastrofální nehody z konce minulého století. Mezi nimi dominovala kupříkladu nehoda tankeru Exxon Valdez na Aljašce v roce 1989, která způsobila ničivé škody. „Jsou ekologickou hrozbou. Je to čekání na katastrofu,“ řekl agentuře Bloomberg Lars Barstad, výkonný ředitel Frontline Plc., jednoho z největších vlastníků supertankerů.
Stínová flotila má pro Rusko obrovský význam. Lodě stínové flotily se plaví pod vlajkami zemí s volnějšími námořními pravidly, jako jsou Panama, Libérie či Marshallovy ostrovy. Podle odhadů se takto momentálně přepravuje až polovina celkové ruské ropy, na otevřeném moři a na obrovské vzdálenosti.
Polský Orlen využívá tankery, které vozily ruskou ropu do asijských států |
Tankery stínové flotily se často snaží skrývat své skutečné aktivity. Vysílají falešné GPS signály, díky nimž mohou plavidla uvádět mylnou polohu. Tankery pro to mnohdy využívají i komerčně dostupné vojenské vybavení a software, uzavírá Bloomberg.