ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Schaeffler propustí víc než tisíc zaměstnanců, firma působí i v Česku

  • 35
Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler plánuje propustit 1300 zaměstnanců. Důvodem je rychlejší přechod automobilového průmyslu od spalovacích motorů k elektrickým. Firma působí v i Česku.

Schaeffler uvedl, že přechod k elektromobilům způsobil nadbytečnou kapacitu ve výrobě součástek pro vozidla se spalovacím motorem. „Tento krok je nezbytný k tomu, aby se firma přizpůsobila budoucnosti,“ prohlásil generální ředitel Klaus Rosenfeld. Dodal, že propuštění není důsledkem zvýšených nákladů na energie ani geopolitické situace, nýbrž transformace odvětví.

Přibližně tři čtvrtiny propuštěných budou z pozic v administrativě a centrálních funkcí ve výzkumu a vývoji spalovacích motorů. Zbytek bude z výroby. Zhruba tisíc pracovních míst má zaniknout v Německu. Uzavírání závodů ale firma neplánuje.

Propouštění si vyžádá jednorázové náklady 130 milionů eur (3,2 miliardy korun). Má ale přinést roční úspory zhruba 100 milionů eur.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Schaeffler také oznámil, že výnosy ve třetím čtvrtletí zvýšil o 27 procent na 4,24 miliardy eur (přes 103 miliard korun ). Firmě se dařilo díky obchodů v průmyslovém sektoru. Schaeffler mimo jiné vyrábí také pohony pro větrné turbíny. Za celý letošní rok firma čeká růst tržeb o šest až osm procent.

Dodavatelé pro automobilový průmysl se stali jedním z nejvýznamnějších příkladů převratných změn v tomto odvětví. Pro firmu je to už druhý transformační program v posledních letech. V roce 2020 firma oznámila zrušení 4400 pracovních míst.

Rosenfeld agentuře DPA řekl, že přechod na elektrický pohon je mnohem rychlejší, než se donedávna předpokládalo. Hnací sílou však podle něj není politika v Evropě nebo v Německu, ale vývoj na velkých trzích v Číně a ve Spojených státech. Obě země patří k největším prodejním trhům německých automobilek.

„Elektromobilita je trendem současné doby, který je v rámci EU podpořen silným legislativním rámcem. Jakkoli se může zdát zpráva o hromadném propouštění v Schaeffleru negativní, pro českou ekonomiku, která je do značné míry závislá na oboru automotive, může přechod ze spalovacích motorů na elektrické představovat velkou výzvu. V souvislosti s přechodem na elektrický pohon vyvstává celá řada problémů, které bude třeba řešit. V tom je třeba spatřovat příležitost do budoucna a zůstává jen na nás, zda se této příležitosti chopíme či ji přenecháme jiným“, uvedl Jan Frey, advokát a odborník na fúze a akvizice ROWAN LEGAL.

V České republice provozuje společnost Schaeffler závody v Lanškrounu a ve Svitavách.

,