Podle obchodní platformy LiveTrade zaznamenaly letos nejvyšší nárůsty cen láhve šampaňského. V žebříčků top dvaceti se šampaňské objevilo hned patnáctkrát.
Cena láhve šampaňského Salon le Mesnil 2002, který výrobce popsal jako „čarovný jako samurajský meč“, na platformě LiveTrade vzrostla o více než 80 procent. Podobně to vypadalo i na online platformě pro obchodování s vínem Liv-ex. V současné době se jedna láhev prodává za zhruba 11 700 liber (348 812 korun).
Takový nárůst překonává 75procentní cenový vzestup bitcoinu. Jde také o pětkrát vyšší růst než 18procentní růst indexu NYFANG, který reprezentuje velké technologické společnosti, jako je Facebook, Amazon, Netflix, Google, Tesla či Microsoft.
Úspěch mělo letos také šampaňské Taittinger Comtes de Champagne 2006 společně se šampaňskými víny Krug 2002 a 1996, jejichž cena vzrostla o více než 70 procent. Ceny láhví Krug 2000, Bollinger La Grande Année 2007 a Dom Pérignon P2 2002 narostly až o 55 procent.
„Faktorů, které podpořily obchodování s vínem v letošním roce, je hned několik,“ uvádí šéf platformy LiveTrade Matthew O’Connell. Od nízkých úrokových sazeb a vysoké úrovně úspor nahromaděných bohatými během početných globálních karanténních opatření až po rostoucí pozornost na hmotná aktiva v souvislosti se zvyšujícími se inflačními tlaky.
Podle údajů platformy LiveTrade lidé nejčastěji obchodovali s láhvemi šampaňského Cristal z let 2012 a 2013. Druhou nejobchodovanější položkou bylo červené víno Lafite Rothschild z roku 2014.
Platforma LiveTrade eviduje rekordních 220 000 prodaných láhví v letošním roce, průměrná cena jedné byla asi 230 liber (6 857 korun).