Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy odcházejí, průmysl strádá. Německo je v recesi a vyhlíží temné zítřky

Dlouhé dekády Německo táhlo celou evropskou ekonomiku dopředu. Pomyslný motor Evropy ale slábne. Aktuálně mu hrozí, že zůstane i v druhém pololetí tohoto roku v recesi. Německé firmy se stoletou historii odcházejí pryč a výkladní skříň země – automobilový průmysl – už nedokáže konkurovat čínským a americkým výrobcům.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Podnikatelská aktivita v Německu na začátku třetího čtvrtletí tohoto roku poklesla a do velké míry s sebou stáhla celou Evropskou unii. Vyplývá to z indexu nákupních manažerů (PMI) od společnosti S&P Global zveřejněného v pondělí.

Za pokles může hlavně výsledek německého zpracovatelského průmyslu, jenže negativní trend se začíná přelévat i do služeb. „Je čím dál tím pravděpodobnější, že ekonomika bude ve druhé polovině roku v recesi,“ uvádí Cyrus de la Rubia, hlavní ekonom banky Hamburg Commercial Bank pro agenturu Bloomberg.

„V posledních několika měsících jsme byli svědky poklesu nových zakázek i počtu nevyřízených zakázek, které nyní padají nejrychleji od počáteční vlny koronaviru na začátku roku 2020. To nevěstí nic dobrého pro zbytek roku,“ dodává ekonom.

Němci prosebně vzhlížejí i k Čechům. Po konci jádra jim chybí elektřina

Německo je v recesi od čtvrtého kvartálu loňského roku. To by samo o sobě nemuselo znamenat nic tak hrozného. Každá ekonomika si jednou za čas musí projít poklesem, je to součástí hospodářského cyklu, stejně jako konjunktura.

Jenže podle některých pozorovatelů je aktuální stav symbolem dlouhodobého trendu, tedy toho, že Německo ztrácí svou ekonomickou sílu. Renomovaný zpravodajský web Politico před pár dny vydal analýzu, v níž stěžejní neduhy tamní ekonomiky popisuje.

Zašlá sláva v novém světě

Ze země odcházejí významné společnosti. Například chemička BASF, se 150letou historií a obratem ve výši 20 miliard eur, v únoru oznámila uzavření závodu na výrobu hnojiv ve městě Ludwigshafen. Místo toho mohutně investuje v Číně, za deset miliard dolarů tam chce postavit komplex na udržitelnou výrobu hnojiv.

Vlastník největší německé hliníkárny Uedesheimer Rheinwerk v březnu oznámil, že ji do konce roku roku zavře kvůli vysokým nákladům na energii. Chemická společnost Linde založená v Německu před více než sto lety má od roku 2018 sídlo v Irsku a v lednu tohoto roku se rozhodla přesunout i své akcie, a to z frankfurtské burzy na newyorskou.

Problém Německa je podle listu Politico tak trochu v tom, že usnulo na vavřínech. Nejdůležitější průmyslové segmenty Německa od chemikálií přes automobily až po stroje jsou zakořeněny v technologiích 19. století. Německý průmysl je zastaralý a těžkopádný. V současné době jsou přitom nejvýkonnější byznysy ve světě založené na sofistikovaných softwarech, umělé inteligenci, robotizaci a nových technologiích.

V Německu to vře. Ministr chce dotovat elektřinu firmám dalších sedm let

Nelze říct, že by se Německo vůbec nesnažilo. V mnoha ohledech si ale nechalo vzít vítr z plachet. Dříve například platilo za průkopníka v oblasti solárních panelů. Na počátku nového tisíciletí se stalo dokonce jejich největším světovým výrobcem.

Teď ale hraje prim Čína – pokrývá více než 75 procent světového trhu. Německo v žebříčcích producentů solárních panelů vůbec nefiguruje. Celá Evropa stojí jen za necelým jedním procentem světového trhu.

Čínská auta vítězí

To, že spolková republika v oblasti inovací zaspala, je vidět i na jejím „rodinném stříbře“ – automobilovém průmyslu. Produkci elektromobilů mají nyní pod palcem čínští výrobci a společnost Tesla vizionáře Elona Muska. Německé automobilky Volkswagen, BMW a Mercedes se je marně snaží dohnat.

Například právě Volkswagen po desetiletí dominoval čínskému automobilovému trhu. V prvním čtvrtletí tohoto roku ale svou pozici hlavního prodejce ztratil ve prospěch místní společnosti BYD, a to právě kvůli nárůstu poptávky po elektromobilech. Čína je přitom největším automobilovým trhem na světě a stojí za téměř 40 procenty tržeb Volkswagenu.

Výroba v Asii se víc vyplatí. Evropský trh je přeregulovaný, zoufají chemičky

„Tradiční německé automobilky evidentně nestíhají a to proto, že jsou nastaveny na starý typ výroby. Dělají kvalitní motory, karoserie, podvozky, ale jsou slabé v tom, co je nyní extrémně důležité – v softwaru,“ komentuje to hlavní analytik společnosti Patria Finance Tomáš Vlk. „Levné čínské vozy představují obrovskou hrozbu. Cenou ale i kvalitou dokážou německým výrobcům pěkně zatopit,“ míní Vlk.

Strádání německého průmyslu bude mít podstatný dopad na zbytek Evropské unie a pro Česko to platí dvojnásob. Téměř 40 procent tuzemského exportu míří právě na německý trh.

Z nedávné studie pojišťovny Allianz vyplývá, že pokud bude současný trend pokračovat, poklesnou evropským výrobcům aut do roku 2030 zisky o desítky miliard eur, přičemž nejvíce se to dotkne právě německých společností.

Podle odborníků ale nejde o nezvratný trend, a pokud se Německo, ale i celá Evropa, včas probudí a začnou konat, mohly by se nepříznivému osudu v podobě deindustrializace a zchudnutí celé společnosti vyhnout.

„Šance tu pořád jsou“

„Nikdy není pozdě. Evropa už nějakou dobu zaostává a je otázka, jestli se s tím spokojíme, jestli si necháme utéct americkou i asijskou ekonomiku, nebo ne,“ myslí si Vlk. „Momentálně jsme nastavení na to, že jsme silní a bohatí a takhle to vždy zůstane. Ale to samozřejmě není pravda. Pokud zdroje nebudeme alokovat víc do inovací a do svobody podnikání, tak to holt lepší nebude,“ dodává ekonom.

„Z dlouhodobého hlediska prochází celá Evropa, ale i celý svět obrovskou transformací. Spojené státy uzavírají svůj trh řadou protekcionistických opatření, snaží se být daleko více nezávislé na dodavatelských řetězcích. Evropa o tom taky diskutuje a Německo, které mělo významné investice v Číně, bude čelit velkým výzvám,“ uvádí prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.

„Pokud zůstane evropská ekonomika dále velmi otevřená a nebude se bránit třeba vůči dovozu levné oceli, tak to může vést k určité deindustrializaci Evropy. Ale já jsem optimista. Vidíme první kroky EU v podobě zavádění uhlíkových cel, něco podobného časem přijde i pro automobilový průmysl,“ věří Rafaj. „Šance tu pořád jsou. Doufejme, že je nepromeškáme,“ dodává.

Hledáte práci v Německu? Vyberte si z nabídky dobře placených míst na portálu jobDNES.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let

27. dubna 2024

Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

27. dubna 2024

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Češi mění Bangkok za Japonsko a New York. Letenky jsou levnější

27. dubna 2024  8:34

Díky klesajícím cenám Češi podle prodejců letenek na jaře kupují letenky do vzdálenějších destinací...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...