Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic

  6:00
Desetitisícový bavorský Waldkirchen, ležící třicet kilometrů od českých hranic, by bylo běžné, příjemné provinční turistické město. Kdyby tu nestál Garhammer – obchodní dům s módou, který ve své kategorii patří k šesti nejlepším na světě.

Recept na úspěch vypadá na první pohled jednoduše: naservírovat zákazníkům pod jednou střechou výběr z více než 400 značek z celého světa, doplnit to perfektně vyškolenou obsluhou a přidat jídlo ověnčené michelinskou hvězdou.

Móda a lidé

Filozofii podnikání má firma zakotvenu ve svém logu – Mode und Menschen (Móda a lidé). „To jsou pro nás dva nejdůležitější pojmy při podnikání. Móda znamená, že potřebujeme mít nejlepší sortiment pro naše zákazníky. Od dětské přes mladou módu až po módu pro dospělé. Od textilu přes boty po kabelky. Pojem lidé pro nás znamená především naše spolupracovníky. Chceme mít nadšené spolupracovníky, kteří jsou motivovaní a mají radost ze své práce,“ vysvětluje Christoph Huber, jeden z majitelů. „Jedině pokud máme nadšené spolupracovníky, můžeme nadchnout i zákazníky,“ dodává.

Od jiných podnikatelů v branži vlastníky, bratry Christopha a Johannese Huberovy, odlišuje to, že o svých zhruba pěti stovkách zaměstnanců mluví výhradně jako o spolupracovnících.

„Všichni společně v tomto domě pracujeme na úspěchu firmy. Tak, aby zákazníci byli více než spokojení,“ objasňuje Christoph Huber.

Zákazník vidí pouze prodejní plochu, ale i v zázemí musí všechno perfektně fungovat – od příjmu zboží přes logistiku, organizaci, vedení až po úklidový personál.

„Všechna kolečka do sebe musí zapadat. Jen tak bude mít na konci zákazník zážitek, který očekáváme. A na to potřebujeme dobré spolupracovníky,“ doplňuje.

Sourozenecká dvojice si práci jasně rozdělila. Starší Christoph se stará o dámské oddělení a mladou módu, mladší Johannes o pánskou a dětskou módu, boty a oddělení s prádlem. Důležité strategické otázky rozvoje, personální problematiku a marketing řeší společně. „U nás nikdo nemá rozhodující slovo. V případě velkých rozhodnutí se prostě vždycky musíme potkat někde v prostředku,“ tvrdí Johannes Huber.

Lahůdky na střeše

I když mají spolumajitelé rozdílné názory na další řízení podniku, uvědomují si odpovědnost vůči firmě i zaměstnancům a společné řešení pokaždé najdou. Jedním ze strategických rozhodnutí byla přestavba, která započala v roce 2012 a byla největší v historii firmy. Zvýšila prodejní plochu téměř o polovinu na současných devět tisíc metrů čtverečních a přinesla nových padesát pracovních míst. Navíc se díky tomu v prostoru podniku ocitla restaurace.

„O gastronomii se v Garhammeru hovořilo již od 70. let. V roce 2000 jsme uprostřed módního domu otevřeli malou kavárnu. V posledních deseti letech jsme ale zaregistrovali, že požadavky zákazníků rostou, zůstávají u nás déle a bylo nutné jim nabídnout i stravovací služby,“ objasňuje úvahy vedení Christoph Huber.

Restauraci bratři rozjeli v roce 2013, protože chtěli, aby se z obchodního domu stalo místo, kam lidé zajdou ne proto, že něco potřebují, ale protože se s někým chtějí potkat. Nese jméno Restaurant Johanns po zakladateli firmy a návštěvníci musí až na střechu obchodního domu.

Reklamní slogan restaurace tvrdí, že „to dobré je úplně nahoře“, což podnik splňuje. Jako šéfkuchař do týmu nastoupil rodák z Waldkirchenu Michael Simon Reis, který předtím prošel nejlepšími restauracemi a hotely na světě.

Huberovi chtěli poskytovat gastronomické služby na vysoké úrovni z lokálních zdrojů tak, aby to ladilo s filozofií firmy. Během roku přišlo velké překvapení – Restaurant Johanns obdržel michelinskou hvězdu, jedno z nejvyšších gastronomických ocenění.

„Michelinská hvězda nebyla naším cílem. Chtěli jsme nabídku značky Garhammer pouze zakulatit, udělat ji objemnější,“ vysvětluje Christoph Huber. „Že se to takhle dobře rozjede, jsme si vůbec nepředstavovali,“ dodává.

Módní přehlídky i pití zdarma

Klíčem k úspěchu firmy Garhammer v dlouhodobém měřítku může být právě její velmi nezvyklý servis. Módní branži v Německu i v Česku zahltila uniformní produkce pro velké řetězce, kde se zákazníkům rady nebo pomoci nedostane. Ať klienti rychle nakoupí a na shledanou někdy jindy.

V Garhammeru se snaží o pravý opak. Čím déle se zákazník zdrží, tím lépe.

V tomto ohledu se vyplatí zaměřit se na rodiny s dětmi. „Máme dětskou hernu, přebalovací a kojicí místnost, zdarma půjčujeme dětské golfky. Nabízíme zábavné programy pro děti a hlídání dětí, zatímco rodiče nakupují,“ vypočítává Johannes Huber.

Tím ovšem vstřícný přístup nekončí. V dosahu každého stojanu se nakupující může zeptat prodavače. Když někomu při nakupování vyschne v krku, může se osvěžit alkoholickými i nealkoholickými nápoji zdarma. Komu konfekce nepadne, dočká se bleskurychlé úpravy na míru...

A pak majitelé lákají na módní přehlídky, několikrát za rok megadlouhé nákupní soboty, koncerty a vystoupení přímo v módním domě. To už je nabídka, které neodolají ani Mnichované, pro něž cesta autem do Waldkirchenu představuje dvě hodiny tam a dvě hodiny zpátky. (Z Prahy trvá přes tři hodiny.)

Garhammer umožňuje zákazníkům, kteří vlastní zákaznickou kartu, využívat pro český trh kamenných prodejen zcela neobvyklé služby – zboží půjčí na vyzkoušení domů a teprve pak případně vystaví účet. Také reklamace probíhají hladce a bez potíží. V případě, že se zákazníkovi po příchodu domů zboží přestane líbit, může ho bez udání důvodu přinést zpět a dostane zpátky přesně tolik, kolik zaplatil.

Podle údajů firmy zákazníci tento přístup oceňují a jejich počty rostou. Pozoruhodné je, že v polovině 70. let vznikla studie, která nedoporučovala v tomto regionu žádné další investice. Od té doby se plocha Garhammeru zvětšila téměř pětkrát, stejně jako počet zaměstnanců. Dokonce i v obdobích, kdy výsledky firmy nevypadaly přesvědčivě, zaměstnávala nové lidi a zlepšovala servis.

„Musíme si najít vždycky svoji cestu, nejlépe jinou, než kterou určuje trh,“ říká mladší ze spolumajitelů Johannes Huber. A Christoph Huber doplňuje: „Musíme pořád zkoušet nové přístupy, vyhledávat nové druhy služeb. Prostě dělat věci, které jsou na první pohled nekonvenční, ale na ten druhý vedou velmi často k úspěchu. Jen tak budeme mít náskok.“

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...