Diskuze
KOMENTÁŘ: Kudy ven z klimatické pasti? Tři cesty „návratu k rozumu“
Děkujeme za pochopení.
M40i94c16h32a45e91l 42P60r60i75n98c
Co je konkrétně špatně jsem se nedozvěděl. Jaké jiné řešení e správné jsem se také nedozvěděl. Kteří vědci zpochybňují vliv člověka na klima, jsem také v článku nenašel.
J30o87s38e63f 75T33r71ö31g37l
Nevyčerpávající přehled toho, v čem se pan senátor mýlí:
1. Klimatická změna je skutečná a podíl člověka na ní je významný. Data jsou přímá i nepřímá.
2. Předpovědi jsou založené na modelech, které umíme (=věda) dělat čím dál přesněji. Kalibrují se na historických datech, aby se ověřila jejich predikční schopnost.
3. Ano, klimatická změna se zkoumá hlavně z dotací na výzkum, stejně jako rakovina, teoretická fyzika nebo filozofie umění. Věda je takto nastavená, to, co není přímo výdělečné, je sponzorováno z veřejných zdrojů.
4. Zrovna pan senátor ukazuje, proč věda stojí nad politikou - protože se opírá o objektivní fakta, zatímco část politiků jen o domněnky, tradice nebo dokonce náboženská témata a nezřídkakdy i o populismus, tedy "říkám, co chtějí voliči slyšet, i když to není pravda".
5. Příroda se moc nebrání, takže ji bráníme my, ekologové. V jakž takž původním stavu, s minimálním zásahem člověka, je u nás jen pár procent krajiny, zbytek je více či méně ovlivněn.
6. Bourání kapitalismu jistě někteří chtějí, ale rozhodně ne vědci.
7. Zákaz prodeje aut se spalovacím motorem není zdaleka absolutní a neznamená ani prosazování elektromobility, je technologicky neutrální. Objektivně je třeba dodat, že elektromobily jsou technologicky nejdál, takže štafetu přebírají logicky nejvíc.
8. Vypínání jaderných zdrojů nijak nesouvisí s dekarbonizací, je to čistě německo-rakouská cesta. Většina ostatních států naopak spoléhá na jádro jako na stabilní nízkouhlíkovou náhradu za uhlí. Jaderná energetika ale není tak levná jako OZE natož jako špinavé uhlí, takže výstavba JE poněkud drhne.
9. Vysoké ceny energií mají za hlavní příčinu hrozící nedostatek fosilních zdrojů, které (kromě velmi špinavého uhlí) dovážíme ze zemí pochybných, včetně nepřátelského Ruska. OZE jsou naopak cesta k nezávislosti.
J18o37s21e53f 20T68r76ö42g43l
Pokračování:
10. Udržet síť je každodenní boj energetiků. Bylo tomu tak i dříve a naopak před propojením evropských sítí bylo udržení horší. Větší systémy jsou stabilnější. Pan senátor má pravdu, že je potřeba udržet rovnováhu mezi spotřebou a produkcí. Právě fakt, že elektrická energie je pokaždé, když otočíme vypínačem, je veliký luxus, kvůli kterému je v síti řadu špičkových zdrojů včetně akumulačních. Ano, OZE jsou z hlediska produkce méně stabilní, ale jsou velice dobře predikovatelné. To umožňuje i přizpůsobení spotřeby podle toho, zda je v síti spíše přebytek (a nižší cena) nebo nedostatek (který vyžaduje aktivaci nějaké záložního zdroje, typicky plynového). Ve výsledku ušetříme za energii všichni.
11. Ano, je pravda, že systémy akumulace nejsou tak technologicky rozvinuté a intenzivně se na nich pracuje. Vodní elektrárny (včetně přečerpávajících) se takto používaly i před OZE.
12. Investice do sítí jsou potřeba tak jako tak. Elektrifikace je mj. i cesta k energetickým úsporám, protože elektřinu lze rozvádět velmi efektivně. Efektivní jsou i motory, takže elektromobil má spotřebu cca třetinovou ve srovnání se spalovacím autem. V celkové bilanci je to méně, neboť výroba elektromobilu spotřebuje více energie a ne všechnu elektřinu vyrábíme efektivně. Ale i při dominanci uhelné energie je pořád elektromobil energeticky efektivnější a s tím i cena za provoz. Zatímco běžné spalovací auto má náklady na palivo kolem 2,50 Kč/km, elektromobil i při zastropované ceně max. 1 Kč/km. Takže i když časem vyměníte baterii (a nové baterie vydrží déle, pokrok je znatelný), ušetřili jste si na ní provozem.
14. Premiérka Meloniová není první, kdo tyto záměry zpochybnil. Debata o Green Dealu a obecně o některých opatřeních na ochranu ŽP se vede pořád a podobných konzervativních článků a výroků už bylo hafo.
15. Vyšší podíl využití VHD by byl ještě udržitelnější, to je pravda. Současná intenzita individuální dopravy je neudržitelná. Pokud bude nabídka VHD dobrá, lidi to ocení.
B49o18h15u15s59l74a16v 49N96o45v76á45k
Ničím jste mně nepřekvapil. To, co říkáte, vím už dávno. Nemůžete to spíš vykládat v té Vaší ODS? Třeba Váš pan předseda čeká na nějaké signály z vlastních řad.
P62a44v20e95l 21V41a42l60e76n51t30a
Článek naprosto opomíjí že ten problém je velmi pravděpodobně reálný, protože se mu nelíbí pokusy o jeho řešení. Sám žádné jiné řešení nenabízí a nazývá to rozumem přitom to jen znamená, že je ještě hloupější než ti kteří si alespoň dokážou přiznat že problém existuje i když.Zavřít před ním oči a doufat že sám zmizí rozhodně není hlas rozumu.
P64a32v67e94l 78V34a33l65e27n27t36a
* i když jejich řešení pokulhávají.
M59a22r82t32i14n 10V27a31v34r91a
Argumentace založená na logice a pragmatismu. Nechápu proč je takto normální člověk členem obskurní alpinistické party jménem ODS.
(To samé platilo na pana Kuberu a ted částečně i na A. Vondru.)
P63a71v73e75l 42V24a56l44e10n81t71a
Logika alá nelíbí se mi prosazované řešení problému, tak budu tvrdit že problém neexistuje.
M97i23r87e37k 41B42á54r26t38a
Něco se děje, když už se může mluvit v podobném stylu. Nejspíš se to nechalo dojít moc daleko a na obzoru je pořádný průšvih....
M10a59r92t28i45n 20Ž75i31l27k45a
Jsem energetik... Nákých pár let už to prušvih je.
V63á61c33l42a49v 21Š30p89i17č60k22a
Konečně další článek a autor s rozumem v hrsti.
M14a54r47t90i44n 11N67e16v67r49l26a
Kde je ten rozum? Já tam vidím jen kritiku čehokoli ekologického, protože to údajně vychází od "nepřátel kapitalismu".
J59i48ř33í 98N60o90v14á96k
Současná fialová ODS se za současného vedení stala tento německo-bruselský zlo čin extrémně spoluzodpovědná. A členové strany to fakticky neřeší.
T57o42m81á72š 32M73a79c48e25j20k51a
Však premiér Fiala je členem stejné strany jako auto článku a tomu nějaký Green Deal a ''zimobilnění'' snad poloviny obyvatel ČR a ekonomické problémy nijak nevadí.
Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky
Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...
Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi
Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř
Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...
Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí
Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval
Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...
Rohlík expandoval do dalších regionů. Obslouží již bezmála celé Česko
Největší český online prodejce potravin nadále rozšiřuje své služby do regionů. Nově obsluhuje...
Hodnota firmy Nvidia překročila tři biliony dolarů. Je z ní už světová dvojka
Tržní hodnota amerického výrobce čipů Nvidia poprvé překročila tři biliony dolarů, v přepočtu tedy...
Paliva dále zlevňují, cena benzinu i nafty za týden poklesla o 26 haléřů
Ceny pohonných hmot v Česku dál klesají, v uplynulém týdnu zlevnily benzin i nafta shodně v průměru...
Česko sází na biometan. Už brzy má nahradit velkou část zemního plynu
Premium Nejnovější zemědělská biometanová stanice zpracovávající odpad z rostlinné a živočišné výroby byla...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!