Francouzi jsou zdaleka největšími konzumenty domácího šumivého vína, připadá na ně více než 40 procent dodávek. Podle Comité Champagne zatížila loni rozpočty Francouzů stoupající inflace. Poptávka po značkách Veuve Clicquot, Bollinger, Lanson nebo dalších prudce vzrostla po zmírnění pandemických omezení, od té doby však neustále klesá.
Poradenská společnost Bain odhaduje, že celý sektor luxusního zboží letos pravděpodobně vzroste až o 4 procenta, ovšem v roce 2023 to bylo 8 procent. To jen podtrhuje problémy, jimž dodavatelé luxusního zboží momentálně čelí. Informaci přinesla agentura Bloomberg.
Celkový objem dodávek šampaňského v loňském roce klesl na 299 milionů láhví. Pěstitelé vína však nižší objemy vykompenzovali prodejem dražších značek, zejména pak v zahraničí. Udrželi tak tržby nad rekordní hodnotou ve výši 6 miliard eur (145 miliard Kč) dosaženou v roce 2022, uvádí Comité.
Poptávka po luxusu stoupá, ale nemá ho kdo vyrábět. LVMH hledá učedníky |
„Po bouřlivých letech 2021 a 2022, kdy spotřeba převyšovala nabídku, je u šampaňských značek větší rovnováha mezi nabídkou a poptávkou,“ uvedl Philippe Schaus, generální ředitel divize vín a lihovin společnosti LVMH, během nedělního panelu pořádaného francouzskou národní maloobchodní federací. Rok 2024 bude podle něj pravděpodobně ve znamení mírnějšího růstu cen, neboť producenti zdražili již loni.
Největší výrobce šampaňského, společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, vlastní značky jako Moët & Chandon a Dom Pérignon. Vinařská a lihovarnická divize skupiny, do níž patří také koňak Hennessy, zaznamenala v prvních devíti měsících loňského roku sedmiprocentní pokles tržeb. Je to ovšem jediná odnož konglomerátu, která v tomto období zaznamenala pokles, píše Bloomberg.