Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Luxus krizím čelí. Prodej zboží je lepší než před pandemií, říká studie

  17:00
Trhu s luxusním zboží se ekonomicky daří natolik, že již dosahuje předpandemických hodnot. Odvětví sází nejen na osobní přístup, ale více se věnuje digitalizaci. Do hry vstupují také moderní technologie. Vyplývá to z nového reportu poradenské a technologické společnosti Deloitte.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ve fiskálním roce 2022 dosáhlo sto největších světových společností zabývajících se výrobou a prodejem luxusního zboží celkových tržeb ve výši 347 miliard dolarů (7,8 bilionů korun), tedy o 42 miliard dolarů (940 miliard korun) více než v předchozím roce, čímž tak pokořilo hodnoty před pandemií.

Český trh loni posílil o 39 nových značek, nejvíce za uplynulých 10 let

Tento prudký nárůst signalizuje, že celý sektor s luxusním zbožím stále posiluje. Minimální hranice tržeb pro vstup na žebříček TOP 100 byly příjmy ve výši 284 milionů dolarů (6,3 miliard korun).

Význam největších společností obchodujících s luxusními produkty je zjevný, na celkových tržbách TOP 100 těchto firem se s tržbami přesahujícími pět miliard dolarů (112 miliard) podílelo pouhých sedmnáct z nich, a to téměř ze 70 procent.

Francouzi vedou žebříček

Nejúspěšnější firmou byl opět francouzský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SE, který je majitelem více než 60 značek luxusního zboží v čele s Louis Vuitton, Dior, Sephora, Tiffany & Co., Fendi nebo Bulgari. Druhou příčku obsadila rovněž francouzská firma, konkrétně koncern Kering pod nějž spadají značky jako Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent nebo Bottega Veneta. Na třetí místo se vyhoupl švýcarský koncern Compagnie Financière Richemont SA, který má pod svými křídly značky Cartier, Montblanc, Chloé nebo Piaget SA.

Poptávka po luxusu stoupá, ale nemá ho kdo vyrábět. LVMH hledá učedníky

„Souhrnné výsledky stovky nejúspěšnějších firem z oblasti luxusního zboží jsou odrazem pokračujícího trendu zotavení z dopadů pandemie, která na celý sektor významně dopadla. V drtivé většině zemí už ale došlo ke znovuotevření obchodů, obnovil se cestovní ruch i spotřebitelská poptávka, a to zejména v odvětvích jako je kosmetika,“ říká Michal Černý, ředitel auditu zaměřeného na retail v poradenské a technologické společnosti Deloitte.

Podle letošní zprávy společnosti Deloitte u osmdesáti společností z TOP 100, které za rok 2022 vykázaly zisk, byla souhrnná čistá zisková marže o 1,2procentního bodu vyšší než v předchozím roku – konkrétně 13,4 procenta – přičemž překonala i hodnoty před pandemií.

Centrem luxusu pražská Pařížská

Stejně jako v předchozích letech je v tuzemsku největší koncentrace luxusních světových značek zastoupená v Pařížské ulici v Praze 1. Ta se opakovaně umisťuje mezi nejdražšími nákupními ulicemi ve střední a východní Evropě a ve světovém srovnání patří do prvních dvou desítek, kde se navíc umísťuje jako jediná země střední Evropy.

Pařížské třídě v minulosti dominoval miliardář Zdeněk Bakala. Dnes je situace odlišná, protože společnost Luxury Brand Management ovládl fond S.E.H. Private Equity zastupující bratry Hesovy.

Král luxusu přišel za den o 246 miliard. I tak je Arnault nejbohatším člověkem

„Bez ohledu na vlastnictví a směr udávaný novým managementem je v tuzemském odvětví luxusního zboží jasně patrná obměna zákazníků z Ruska a Číny ve prospěch klientů z Evropy či Blízkého východu, jejichž nárokům je nyní třeba se přizpůsobit prioritně,“ říká Michal Černý z Deloitte.

Umělá inteligence i cirkulární ekonomika

Spojení luxusního sortimentu a technologií otevírá dveře mnoha dalším možnostem, kam se celý sektor může posunout. Tyto směry mohou luxusní průmysl od základu změnit. Probíhající transformace tohoto trhu totiž slibuje nejen jeho nový kabát a pozitivnější zkušenosti zákazníků, ale rovněž větší důraz na udržitelnost.

Tržby na trhu s luxusním zbožím budou letos rekordní, jistým odbytištěm je Čína

„Odvětví luxusního zboží využívá nejmodernější digitální technologie již nyní, a to například umělou inteligenci, strojové učení nebo internet věcí. Podobné inovace zlepšují zákaznickou zkušenost, posilují dodavatelské řetězce nebo chrání pravost výrobků,“ říká expert Deloitte Černý.

Podle něj luxusní značky dosud využívají AI k poskytování personalizovaných doporučení produktů, stylistických rad a zákaznické podpory v reálném čase prostřednictvím chatbotů nebo virtuálních nákupních asistentů poháněných GenAI. „Jedním z cílů této technologické transformace je vytvořit z nakupování jedinečný a co nejpříjemnější zážitek,“ uzavírá Černý.

Autor:

Ekonom Kohout: EU potřebuje Muska, na kabelkách a luxusu se stavět nedá

Nejčtenější

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium

„Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že na tom nejde prodělat,“ říká generální ředitel společnosti Ekonomické stavby...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická prezidentka Claudia Sheinbaumová, kanadský premiér Justin Trudeau a americký prezident...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští výrobci. Podle nich by návrh vyřadil až 90 procent produktů na současném trhu, další...

Cla přicházejí, pykat bude i Evropa, řekl Trump. Kanada zkoumá, jak se pomstít

USA uvalí od 1. února cla na dovoz z Kanady, Mexika a Číny, odmítl Bílý dům jakékoliv spekulace o odkladu avizovaných obchodních přirážek. Americký prezident Donald Trump navíc chystá brzy uvalit cla...

Slepá ulička energetiky. Nad americkou elektrárnou definitivně zapadlo slunce

Kdysi největší solárně-termální elektrárna na světě Ivanpah se chystá na uzavření pouhých jedenáct let po svém spuštění. Provoz totiž nedokáže konkurovat levnějším fotovoltaickým technologiím....

Nedejte na vnější vměšování, ohradila se Čína proti panamskému ústupku vůči USA

Čína lituje, že s ní středoamerická Panama neobnoví memorandum o spolupráci v rámci iniciativy Hedvábná stezka, v němž se v roce 2017 Peking a Panama dohodly na spolupráci v obchodě či na...

8. února 2025  10:23

Nemocenské pojištění je opět v přebytku, pomohly nové odvody i víc pracovních míst

Systém nemocenského pojištění se loni po letech dostal z propadu a skončil v přebytku 10,2 miliardy korun. Na pojistném zaměstnanci, zaměstnavatelé a někteří živnostníci odvedli v minulém roce přes...

8. února 2025  9:51

Američané přišli na chuť českému „mlíku“, pomáhají jim v tom pípy z Plzně

Stále více amerických hospod objevuje staletou českou techniku čepování piva a spolu s ní i výčepní kohouty umožňující načepovat tento styl správně a jednoduše. Na čepu tak i za Atlantikem získává...

8. února 2025

Jeho šaty nosí Lopezová i Beyoncé. Kosovan přepisuje módní mapu

Z Kosova, které je pro řadu lidí synonymem války, až na červený koberec. To je příběh kosovského módního návrháře Valdrina Sahitiho. Jeho róby s propracovanou siluetou a často i blyštivými prvky...

8. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...