Ve fiskálním roce 2022 dosáhlo sto největších světových společností zabývajících se výrobou a prodejem luxusního zboží celkových tržeb ve výši 347 miliard dolarů (7,8 bilionů korun), tedy o 42 miliard dolarů (940 miliard korun) více než v předchozím roce, čímž tak pokořilo hodnoty před pandemií.
Český trh loni posílil o 39 nových značek, nejvíce za uplynulých 10 let![]() |
Tento prudký nárůst signalizuje, že celý sektor s luxusním zbožím stále posiluje. Minimální hranice tržeb pro vstup na žebříček TOP 100 byly příjmy ve výši 284 milionů dolarů (6,3 miliard korun).
Význam největších společností obchodujících s luxusními produkty je zjevný, na celkových tržbách TOP 100 těchto firem se s tržbami přesahujícími pět miliard dolarů (112 miliard) podílelo pouhých sedmnáct z nich, a to téměř ze 70 procent.
Francouzi vedou žebříček
Nejúspěšnější firmou byl opět francouzský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SE, který je majitelem více než 60 značek luxusního zboží v čele s Louis Vuitton, Dior, Sephora, Tiffany & Co., Fendi nebo Bulgari. Druhou příčku obsadila rovněž francouzská firma, konkrétně koncern Kering pod nějž spadají značky jako Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent nebo Bottega Veneta. Na třetí místo se vyhoupl švýcarský koncern Compagnie Financière Richemont SA, který má pod svými křídly značky Cartier, Montblanc, Chloé nebo Piaget SA.
Poptávka po luxusu stoupá, ale nemá ho kdo vyrábět. LVMH hledá učedníky![]() |
„Souhrnné výsledky stovky nejúspěšnějších firem z oblasti luxusního zboží jsou odrazem pokračujícího trendu zotavení z dopadů pandemie, která na celý sektor významně dopadla. V drtivé většině zemí už ale došlo ke znovuotevření obchodů, obnovil se cestovní ruch i spotřebitelská poptávka, a to zejména v odvětvích jako je kosmetika,“ říká Michal Černý, ředitel auditu zaměřeného na retail v poradenské a technologické společnosti Deloitte.
Podle letošní zprávy společnosti Deloitte u osmdesáti společností z TOP 100, které za rok 2022 vykázaly zisk, byla souhrnná čistá zisková marže o 1,2procentního bodu vyšší než v předchozím roku – konkrétně 13,4 procenta – přičemž překonala i hodnoty před pandemií.
Centrem luxusu pražská Pařížská
Stejně jako v předchozích letech je v tuzemsku největší koncentrace luxusních světových značek zastoupená v Pařížské ulici v Praze 1. Ta se opakovaně umisťuje mezi nejdražšími nákupními ulicemi ve střední a východní Evropě a ve světovém srovnání patří do prvních dvou desítek, kde se navíc umísťuje jako jediná země střední Evropy.
Pařížské třídě v minulosti dominoval miliardář Zdeněk Bakala. Dnes je situace odlišná, protože společnost Luxury Brand Management ovládl fond S.E.H. Private Equity zastupující bratry Hesovy.
Král luxusu přišel za den o 246 miliard. I tak je Arnault nejbohatším člověkem![]() |
„Bez ohledu na vlastnictví a směr udávaný novým managementem je v tuzemském odvětví luxusního zboží jasně patrná obměna zákazníků z Ruska a Číny ve prospěch klientů z Evropy či Blízkého východu, jejichž nárokům je nyní třeba se přizpůsobit prioritně,“ říká Michal Černý z Deloitte.
Umělá inteligence i cirkulární ekonomika
Spojení luxusního sortimentu a technologií otevírá dveře mnoha dalším možnostem, kam se celý sektor může posunout. Tyto směry mohou luxusní průmysl od základu změnit. Probíhající transformace tohoto trhu totiž slibuje nejen jeho nový kabát a pozitivnější zkušenosti zákazníků, ale rovněž větší důraz na udržitelnost.
Tržby na trhu s luxusním zbožím budou letos rekordní, jistým odbytištěm je Čína![]() |
„Odvětví luxusního zboží využívá nejmodernější digitální technologie již nyní, a to například umělou inteligenci, strojové učení nebo internet věcí. Podobné inovace zlepšují zákaznickou zkušenost, posilují dodavatelské řetězce nebo chrání pravost výrobků,“ říká expert Deloitte Černý.
Podle něj luxusní značky dosud využívají AI k poskytování personalizovaných doporučení produktů, stylistických rad a zákaznické podpory v reálném čase prostřednictvím chatbotů nebo virtuálních nákupních asistentů poháněných GenAI. „Jedním z cílů této technologické transformace je vytvořit z nakupování jedinečný a co nejpříjemnější zážitek,“ uzavírá Černý.