Vývoz stále výrazněji převažoval nad prodejem ve Francii. O výsledcích informovala organizace Comité Champagne, napsala o nich agentura AFP.
Vývoz do zahraničí loni představoval 57 procent všech prodejů a podíl nadále stoupá, nejčastější destinací jsou Spojené státy. Před deseti lety se přitom vyváželo jen 45 procent šampaňského. Obtíže sektoru nezpůsobila ani válka na Ukrajině, protože Rusko patří s několika miliony lahví k malým exportním destinacím, uvádějí autoři zprávy.
Austrálie může přijít o prosecco. Italové chtějí název vína jen pro sebe |
Prodeje v roce 2020 velmi negativně ovlivnila pandemie covidu-19, která stála za propadem prodejů na 244 milionů lahví. Lidé se teď podle Davida Chatillona z Comité Champagne „radují z konce omezení a opět přicházejí na chuť večírkům, společenské zábavě a cestování“, což podle něj přirozeně provází i větší poptávka po šampaňském.
Podle jeho kolegy Maxima Toubarta je francouzský trh saturovaný a „nemůže se dále zvětšovat“. Lze proto očekávat další rozvoj vývozu šampaňského.
V Česku je jedničkou sekt
Na tuzemský trh bylo v roce 2021 dodáno, podle statistiky odvedené spotřební daně Celní správy ČR, rekordních 27,7 milionu lahví všech druhů šumivých vín, což mimo jiné znamená, že na každého obyvatele Česka vyšlo v průměru 2,5 lahve ročně.
Podle výsledků výzkumné společnosti Nielsen, která monitoruje český maloobchodní trh, rostou prodeje šumivých vín nepřetržitě od roku 2013 a tento trend pokračoval i v roce 2022, kdy se prodeje meziročně zvýšily o jedno procento.
„Sekt zůstává jedničkou mezi šumivými víny, v posledních letech ale pozorujeme poměrně významnou změnu v jeho vnímání. Spotřebitelé si ho rádi dopřávají kdykoliv během roku, na party, doma po práci i po skleničkách k jídlu v restauraci, už zdaleka není jen nápoj na oslavu,“ vysvětluje Ondřej Beránek, ředitel společnosti Bohemia Sekt, která je leaderem trhu šumivých vín.
21. ledna 2023 |