Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

  14:10
Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky postupně ztrácejí své postavení na trhu a nahrazují je konkurenti, hlavně z Asie. Zároveň německým podnikům padají marže a počet subdodavatelských firem první úrovně za poslední tři roky poklesl o dvanáct procent.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Před pěti lety se Andreas Wolf snažil přesvědčit investory o svých plánech na přeměnu společnosti Vitesco Technologies. Tehdy se bavorská firma řadila k důležitým výrobcům klíčových komponentů do vozů se spalovacími motory. Wolf ale tušil, že už brzy automobilový sektor čeká zásadní revoluce v podobě přesunu k elektromobilitě. O své vizi ale investory nedokázal přesvědčit. Informoval o tom deník Financial Times.

„Tehdy tomu ještě nikdo nevěřil. Zaznívaly tisíce argumentů, proč éra elektromobility ve větším měřítku nenastane. Změnilo se to teprve před dvěma lety,“ říká dnes Andreas Wolf jako generální ředitel Vitesco Technologies s tím, že na proměnu automobilového sektoru zareagovala naprostá většina německých firem příliš pozdě.

Éra spalovacích motorů končí

Dlouhou dobu si podniky v Německu neuvědomovaly, že spalovací motory vývoj odsune na vedlejší kolej. Teď ale odborníci varují, že přechod k elektromobilitě může tamní ekonomice způsobit citelné problémy. Německý automobilový sektor totiž v současnosti zaměstnává okolo 800 tisíc lidí, nejvíc v Evropě.

Čínský gigant smartphonů Xiaomi představil svůj první elektromobil SU7

Klíčové německé automobilky jako BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen se sice snaží prodej elektromobilů maximálně zvýšit. Řada z nich se ale podle Financial Times obává rostoucího počtu čínských startupů, které se v posledních měsících snaží prosadit na evropském trhu. Evropské automobilky tak v příštích měsících až letech čekají boje s úplně novými konkurenty, z nichž mnozí dokážou nabídnout i velmi příznivou konečnou cenou.

Příkladem agresivního vstupu na trh může být například čínská značka BYD, která loni v létě oslavila pět milionů vyrobených elektromobilů a průnik do Evropy hodlá stvrdit oznámeným otevřením továrny v Maďarsku.

Obavy o budoucí odbyt elektrických vozů jsou dalším problémem, se kterým se německé automobilky v posledních měsících potýkají. Ty další souvisí s inflací, vysokými úrokovými sazbami nebo propadem německé hospodářské výkonnosti. Řada evropských států zároveň i kvůli rozpočtovým opatřením výrazně omezuje dotační programy na nákup elektrických vozů. Někteří spotřebitelé i firmy postupně své plány na nákup elektrických aut odsouvají.

Počet německých firem první úrovně klesá

Nepříliš příznivé období má v Německu už i první viditelné dopady. Ukazuje to například úbytek firem i lidí v takzvané dodavatelské kategorii Tier 1 – tedy těch, které díly dodávají přímo automobilkám. Počet velkých firem zaměstnávajících více než 700 lidí klesl v tomto sektoru za poslední roky ze sedmi set na 615 a s tímto úbytkem se vypařilo i 30 tisíc pracovních míst. Další podniky navíc s podobnou redukcí pracovních pozic počítají i v dalších měsících.

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

„To se v Německu nutně podepsalo také na zaměstnanosti, která u subdodavatelů poklesla o více než 30 tisíc a v celém automotivu v Německu o více než 60 tisíc pracovníků,“ komentuje situaci v Německu také český ekonom ČSOB Jan Bureš.

Společnost Bosch minulý týden oznámila, že zruší zhruba 1 200 pozic. Firma ZF Friedrichshafen momentálně svou budoucí strategii ladí, její vedení ale už s předstihem oznámilo, že v příštích šesti letech by mohlo dojít ke zrušení až 12 tisíc pracovních míst. Podniky se redukcí pracovní síly budou snažit bojovat s rostoucími náklady, které s přechodem na elektromobilitu nutně souvisí.

Němci přicházejí o postavení na trhu

Data poradenské společnosti Strategy ukazují, že německé firmy v loňském roce utratily za oblast výzkumu a vývoje rekordních 16 miliard euro, což je v přepočtu zhruba 390 miliard korun. Ve stejnou chvíli automobilky ale kalkulují s předpokládaným poklesem hrubé marže. Už za poslední tři roky se v průměru snížila asi o tři procentní body, v dalších letech by ale tento pokles mohl pokračovat.

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Firma Strategy každopádně poukázala i na to, že tržní podíl německých automobilek na trhu s auty se od roku 2019 snížil o tři procentní body, na 25 procent. Data potvrzují, že na tomto propadu nejvíce vydělali právě asijští konkurenti, více se začíná dařit i Tesle.

A co Česko?

Otázkou je, jak na negativní situaci v Německu bude reagovat tuzemský průmysl. Aktuální statistiky ukazují, že do Česka automotive krize ještě nepřišla. Otázkou podle ekonomů ovšem je, jak dlouho tento trend vydrží.

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

„Česká produkce je při porovnání s rokem 2017 o necelých 20 procent vyšší. V postcovidové době je comeback českého automotivu o poznání impozantnější než v případě Německa a relativně slušné nové objednávky ukazují zatím na dobrý rok 2024. Problém je, že tato radost se může ukázat jako krátkozraká.,“ míní Jan Bureš.

Český automotive totiž v posledních dvou letech ožívá zejména díky automobilům se spalovacím motorem. „Jejich útlum v následující dekádě je ale prakticky hotovou věcí. I čeští subdodavatelé tak musí bojovat o své místo na slunci v nových výrobních řetězcích a v tomto boji jsou s Německem na globálním hřišti na jedné lodi,“ uzavírá ekonom ČSOB.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pečovatelé využijí dva elektromobily, nákupu Velkému Meziříčí pomohla dotace

Zpráva z vašeho okresu

Pracovníci terénní pečovatelské služby, která funguje na Velkomeziříčsku již od ledna 2024, se nyní...

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

Cupra Tavascan

VIDEO „Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce...

Projeli jsme cupru z Číny. Uvedení na trh je nejisté, o ceně rozhodne Brusel

Cupra Tavascan

VIDEO Elektrická paryba ambiciózní značky Cupra možná jednou bude v učebnicích autoprůmyslu. Jako symbol...

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Slintavka škodí, i když tu není. Decimuje český agroturismus

Strach ze slintavky a kulhavky nezkomplikoval jenom chod zemědělských podniků, ale zkazil mnoha rodinám i klidné strávení velikonočních svátků na farmách. Některé podniky, zvlášť které mají silnější...

19. dubna 2025

Ropovod TAL posílil, Česko už ruské dodávky nepotřebuje. Družba však zůstává

Premium

Česká republika je od třetího dubnového týdne výhradně zásobována neruskou ropou, a to západní cestou přes Transalpinský ropovod TAL a na něj navazující ropovod IKL. První navýšené dodávky neruské...

19. dubna 2025

Od královského fondu ke kryptoměně: dvě kauzy, které spojují stejní lidé

Jsou to dva na první pohled odlišné projekty – investiční skupina s údajným napojením na malajskou královskou rodinu a technologický startup v oblasti kryptoměn. Přesto je spojuje podobná struktura,...

18. dubna 2025  18:18

Návrat západních firem do Ruska je na stole. O zakázky se bojí IT společnosti

Ruský IT sektor se obává o svou budoucnost. Na trhu se totiž hlasitěji začíná hovořit o návratu firem ze Západu. Takové vyhlídky vyvolávají vlnu nejistoty a obav. Opětovný vstup zahraničních firem by...

18. dubna 2025

Destinace Hello Kitty. Japonské letiště se přejmenovalo, aby přilákalo návštěvníky

Neobvyklý zážitek si mohou odnést cestující na japonské letiště Oita po dobu příštích šesti měsíců. Bude totiž přejmenováno na počest fiktivní postavičky původem z Japonska Hello Kitty. Akce se koná...

18. dubna 2025  16:31

Nasaďte armádu! žádá vládu Ryanair kvůli frontám na letišti v belgickém Charleroi

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vyzvala vládu v belgickém Valonsku, aby urychleně přijala kroky, které vyřeší nedostatek bezpečnostních pracovníků na letišti Charleroi nedaleko...

18. dubna 2025  16:10

Peking hledá nová odbytiště. Levné zboží z Číny může zahltit Evropu

Na obchodní válku mezi Spojenými státy americkými a Čínou mohou doplatit firmy v Evropě. Právě do evropských států totiž podle odborníků zamíří hromady levného a často dotovaného zboží z Číny, které...

18. dubna 2025

Vypěstujte si vlastní toaletní papír. V Africe znají alternativu již dávno

V době zdražování toaletního papíru v Africe přichází inspirace z východní části kontinentu na jeho levnější alternativu. Rostlinu Plectranthus barbatus zvanou též někdy africká kopřiva tam někteří...

18. dubna 2025

Notino rozšiřuje kamennou síť po Evropě. Strategické investice míří do Česka

Notino, největší evropský prodejce produktů pro krásu a zdraví, pokračuje ve své expanzi v oblasti retailu a letos rozšiřuje evropskou síť kamenných prodejen o čtyři nové pobočky. Celkový počet...

18. dubna 2025  11:41

Přesun do Států nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Rozstřel

Trump hraje na voliče, kteří se cítí globalizací zrazeni, ale realita amerického průmyslu je komplikovanější. V pořadu Rozstřel na iDNES.cz to řekl Martin Těšitel, provozní ředitel české společnosti...

18. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Česká firma 2N vstupuje na japonský trh. Zabezpečila náš pavilon na Expo v Ósace

Český technologický lídr 2N Telekomunikace zahajuje oficiální vstup na japonský trh. Společnost, která patří mezi světové průkopníky v oblasti IP přístupových systémů, rozšiřuje své globální působení...

18. dubna 2025  10:51

Indie větří svoji ekonomickou šanci. Otázka však je, zda ji dokáže využít

Z Trumpovy obchodní války s Čínou by mohla vítězně vyjít Indie. Zatímco tato země sní o tom, že se stane novou továrnou světa, její výrobci se zoufale snaží najít kvalifikované pracovníky, zajistit...

18. dubna 2025