Před pěti lety se Andreas Wolf snažil přesvědčit investory o svých plánech na přeměnu společnosti Vitesco Technologies. Tehdy se bavorská firma řadila k důležitým výrobcům klíčových komponentů do vozů se spalovacími motory. Wolf ale tušil, že už brzy automobilový sektor čeká zásadní revoluce v podobě přesunu k elektromobilitě. O své vizi ale investory nedokázal přesvědčit. Informoval o tom deník Financial Times.
„Tehdy tomu ještě nikdo nevěřil. Zaznívaly tisíce argumentů, proč éra elektromobility ve větším měřítku nenastane. Změnilo se to teprve před dvěma lety,“ říká dnes Andreas Wolf jako generální ředitel Vitesco Technologies s tím, že na proměnu automobilového sektoru zareagovala naprostá většina německých firem příliš pozdě.
Éra spalovacích motorů končí
Dlouhou dobu si podniky v Německu neuvědomovaly, že spalovací motory vývoj odsune na vedlejší kolej. Teď ale odborníci varují, že přechod k elektromobilitě může tamní ekonomice způsobit citelné problémy. Německý automobilový sektor totiž v současnosti zaměstnává okolo 800 tisíc lidí, nejvíc v Evropě.
Čínský gigant smartphonů Xiaomi představil svůj první elektromobil SU7![]() |
Klíčové německé automobilky jako BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen se sice snaží prodej elektromobilů maximálně zvýšit. Řada z nich se ale podle Financial Times obává rostoucího počtu čínských startupů, které se v posledních měsících snaží prosadit na evropském trhu. Evropské automobilky tak v příštích měsících až letech čekají boje s úplně novými konkurenty, z nichž mnozí dokážou nabídnout i velmi příznivou konečnou cenou.
Příkladem agresivního vstupu na trh může být například čínská značka BYD, která loni v létě oslavila pět milionů vyrobených elektromobilů a průnik do Evropy hodlá stvrdit oznámeným otevřením továrny v Maďarsku.
Obavy o budoucí odbyt elektrických vozů jsou dalším problémem, se kterým se německé automobilky v posledních měsících potýkají. Ty další souvisí s inflací, vysokými úrokovými sazbami nebo propadem německé hospodářské výkonnosti. Řada evropských států zároveň i kvůli rozpočtovým opatřením výrazně omezuje dotační programy na nákup elektrických vozů. Někteří spotřebitelé i firmy postupně své plány na nákup elektrických aut odsouvají.
Počet německých firem první úrovně klesá
Nepříliš příznivé období má v Německu už i první viditelné dopady. Ukazuje to například úbytek firem i lidí v takzvané dodavatelské kategorii Tier 1 – tedy těch, které díly dodávají přímo automobilkám. Počet velkých firem zaměstnávajících více než 700 lidí klesl v tomto sektoru za poslední roky ze sedmi set na 615 a s tímto úbytkem se vypařilo i 30 tisíc pracovních míst. Další podniky navíc s podobnou redukcí pracovních pozic počítají i v dalších měsících.
Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně![]() |
„To se v Německu nutně podepsalo také na zaměstnanosti, která u subdodavatelů poklesla o více než 30 tisíc a v celém automotivu v Německu o více než 60 tisíc pracovníků,“ komentuje situaci v Německu také český ekonom ČSOB Jan Bureš.
Společnost Bosch minulý týden oznámila, že zruší zhruba 1 200 pozic. Firma ZF Friedrichshafen momentálně svou budoucí strategii ladí, její vedení ale už s předstihem oznámilo, že v příštích šesti letech by mohlo dojít ke zrušení až 12 tisíc pracovních míst. Podniky se redukcí pracovní síly budou snažit bojovat s rostoucími náklady, které s přechodem na elektromobilitu nutně souvisí.
Němci přicházejí o postavení na trhu
Data poradenské společnosti Strategy ukazují, že německé firmy v loňském roce utratily za oblast výzkumu a vývoje rekordních 16 miliard euro, což je v přepočtu zhruba 390 miliard korun. Ve stejnou chvíli automobilky ale kalkulují s předpokládaným poklesem hrubé marže. Už za poslední tři roky se v průměru snížila asi o tři procentní body, v dalších letech by ale tento pokles mohl pokračovat.
Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci![]() |
Firma Strategy každopádně poukázala i na to, že tržní podíl německých automobilek na trhu s auty se od roku 2019 snížil o tři procentní body, na 25 procent. Data potvrzují, že na tomto propadu nejvíce vydělali právě asijští konkurenti, více se začíná dařit i Tesle.
A co Česko?
Otázkou je, jak na negativní situaci v Německu bude reagovat tuzemský průmysl. Aktuální statistiky ukazují, že do Česka automotive krize ještě nepřišla. Otázkou podle ekonomů ovšem je, jak dlouho tento trend vydrží.
Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku![]() |
„Česká produkce je při porovnání s rokem 2017 o necelých 20 procent vyšší. V postcovidové době je comeback českého automotivu o poznání impozantnější než v případě Německa a relativně slušné nové objednávky ukazují zatím na dobrý rok 2024. Problém je, že tato radost se může ukázat jako krátkozraká.,“ míní Jan Bureš.
Český automotive totiž v posledních dvou letech ožívá zejména díky automobilům se spalovacím motorem. „Jejich útlum v následující dekádě je ale prakticky hotovou věcí. I čeští subdodavatelé tak musí bojovat o své místo na slunci v nových výrobních řetězcích a v tomto boji jsou s Německem na globálním hřišti na jedné lodi,“ uzavírá ekonom ČSOB.