Úterý 14. července 2020, svátek má Karolína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 14. července 2020 Karolína

Velký bratr Amazon vydělává na zákaznících, prodává jejich data v reklamě

  11:38aktualizováno  11:38
Internetový gigant Amazon sbírá o svých zákaznících ohromné množství dat. Ví, co nakupujete, kde bydlíte, jak staré máte děti a jestli zrovna nejste nemocní. Obratně toho následně využívá ve svém reklamním byznysu. A firmy tak mohou lépe zacílit své reklamní kampaně.

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu. | foto: AP

Jedno fyzioterapeutické centrum hledalo nové klienty. Nebylo nic jednoduššího, než on-line reklamu zacílit na lidi z okolí, kteří si v poslední době koupili v internetovém obchodě Amazon kolenní ortézu.

Když poskytovatel finančních služeb chtěl promovat své poradenství v oblasti penzí, svou reklamu přesně zacílil na lidi mezi čtyřicítkou a šedesátkou, kteří si nedávno na Amazonu objednali knihu o osobních financích. A reklama velké karetní společnosti se zase zobrazila těm, kdo v online obchodě používají karty vydané jinými bankami. 

To jsou jen některé z příkladů, jak Amazon prodává znalost nákupního chování svých zákazníků. Tu pak různé firmy využívají ke zvýšení efektivity svých kampaní.

„Amazon má přesné povědomí o tom, co lidi kupují,“ říká Daniel Knijnik z reklamní agentury Quartile Digital, která databázi internetového gigantu využívá pro své zákazníky. „Pro zadavatele reklamy to je splněný sen,“ citují muže New York Times.

Prodej reklamy je dnes třetím nejdůležitějším pilířem podnikání společnosti Amazon, vedle internetového obchodu a cloudových služeb přes internet. Její reklamní byznys má podle odhadu banky Morgan Stanley hodnotu kolem 125 miliard dolarů (2,8 bilionu korun), víc než Nike nebo IBM. Jádrem jsou reklamy na obdobné produkty, které uživatel hledá na stránce Amazon.com. 

Ví, co nakupujete, ale i kde bydlíte a co trápí vaše děti

Kromě toho, že Amazon ví, co lidé nakupují, ví také, kde bydlí (protože jim tam doručuje) a jaké platební karty využívají. Zná věk dětí svých zákazníků, díky doručování sirupů na kašel do dvou hodin také ví, kdo je zrovna nachlazený. Firma toho obratně využívá a rozšiřuje své reklamní služby založené na datech o zákaznících pro různé zadavatele.

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Online reklama má různé nástroje, jak se dostat k zákazníkům. Například výrobce běžeckých triček pro ženy se může obrátit na Google, aby vytipoval lidi, o kterých si na základě jejich dřívějšího vyhledávání a surfování myslí, že jsou ženského pohlaví a zajímají se o běhání. Nebo může oslovit Facebook, aby reklamu zobrazoval členům ženských běžeckých skupin.

Reklama na Amazonu se v mnohém podobá Googlu nebo Facebooku - cílí na uživatele na základě jejich zájmů, vyhledávání a demografických charakteristik. Amazon ale umí odstínit odhadování tím, že reklamu prostě zobrazí lidem.

Samoobslužná reklamní platforma dává na výběr mezi stovkami segmentů zákazníků. Některé nástroje cílení reklamy jsou založené na nákupním chování, vznikají pak skupiny jako „nakupuje potraviny v zahraničí“ nebo „v minulém měsíci koupil mast na akné“. 

Znalost demografického složení domácností pak umožňuje vznik skupin zákazníků typu „Má děti mezi 4 a 6 lety“. Jiné těží ze znalosti toho, jaká videa a média lidé na Amazonu využívají. Že si například nedávno pustili video s fitness nebo cvičením či konkrétním hercem.

VIDEO: Semafory k WC, pohyby robota. Jak to chodí v českém Amazonu

Kromě svých nákupních zvyklostí dávají zákazníci Amazonu o sobě i další informace, které pak jdou využít při plánování reklamy. Například v sekci Garáž si může zákazník zadat parametry svého auta, aby si mohl být jistý, že díly, které tu nakupuje, do něj budou pasovat. V roce 2015 Amazon data z této sekce poskytl prodejci autopojištění, který pak mohl cílit na konkrétní skupiny lidí. Zadavatelé reklamy si mohou nyní vybírat řidiče aut s konkrétními parametry a těm pak svou nabídku zobrazovat. 

Amazon také firmám nabízí, že porovná svou zákaznickou databázi s jejich. Reklama se pak zobrazuje těm, kdo jsou na obou seznamech. 

14. ledna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Maďarsku si došlápli na Alzu. Za falešné slevy zaplatí pokutu

Maďarský úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) vyměřil pokutu 892 milionů forintů (67,3 milionu Kč) internetovému prodejci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Uber chce být novým Amazonem. Kromě jídel chce doručovat i všechno ostatní

Zájem o hlavní službu americké společnosti Uber, alternativní taxi, kvůli koronavirové krizi výrazně klesl. Firma nyní...

Vládu nad euroskupinou přebírají Irové. Blok čeká schválení rekordní pomoci

Nově zvoleným předsedou euroskupiny je irský ministr financí Paschal Donohoe. Nahradí končícího portugalského ministra...

Šéf Tesly Elon Musk významně zbohatl. Jměním přeskočil i Buffetta

Musk předběhl v žebříčku nejbohatších lidí světa Bloomberg Billionaires Index miliardáře a filantropa Warrena Buffetta...

Nejstarší americké obleky končí. Firma Brooks Brothers vyhlásila bankrot

Oděvní firma Brooks Brothers požádala o ochranu před věřiteli. Americká společnost s téměř dvěma sty let tradice po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Depp a Heardová u soudu perou špinavé prádlo. Kromě drog došlo i na výkaly

Johnny Depp popřel, že by během pobytu na svém soukromém ostrově na Bahamách zaútočil na exmanželku Amber Heardovou....

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...