Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákazník má na své straně reklamační desatero

- Téměř denně se na spotřebitelskou přílohu TEST DNES obracejí čtenáři, kteří si nevědí rady s reklamací výrobku a žádají o radu. Pro ně, ale i pro všechny ostatní, jsme proto shrnuli do deseti bodů základní práva spotřebitele. Jejich přesné znění najde zákazník především v zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a v občanském zákoníku (paragraf 612 - 627).

1. Reklamujte jen skutečně vadný výrobek
Zákazník může reklamovat zboží, které je vadné, v okamžiku, kdy si je kupuje, nebo u kterého se vada objeví v záruční době. Platí to i pro nové, zlevněné, ale dosud nepoužité výrobky.
Reklamovat lze i zboží z bazarů, ovšem na to se pak vztahují trochu jiné podmínky.
Důvodem k reklamaci jsou vady vzniklé především vinou výrobce, který buď použil špatný materiál, nebo věc špatně vyrobil. Nelze však reklamovat vady, které vznikly opotřebením nebo nešetrným zacházením ze strany zákazníka. Vadou není ani vlastnost určitého materiálu, ze kterého je výrobek zhotovený. Například přírodní materiály, ze kterých se vyrábějí boty, jsou promokavé, a proto je zbytečné snažit se je reklamovat právě proto, že v prvním jarním dešti promokly. Ani vada, na kterou prodavač zákazníka při nákupu výslovně upozornil a poskytl na ni slevu, není důvodem k reklamování výrobku.
Kdo prodává zboží, ten se však rozhodně nemůže zbavit své odpovědnosti prohlášením, že vadu výrobku způsobil její výrobce, přepravce nebo že vznikla náhodou nebo skladováním.

2. Reklamujte na správném místě
Při nákupu musí prodavač zákazníka informovat o tom, kde může zboží reklamovat a kde se provádějí záruční opravy.
S reklamací musí jít zákazník za tím, kdo mu vadný výrobek prodal, ne za výrobcem. Má-li prodejce více různých prodejen, ve kterých prodává stejný sortiment, může zákazník reklamovat zboží v kterékoli z těchto prodejen. Další alternativou je místo, kde sídlí firma prodávajícího, což nemusí být vždy přímo v prodejně. Adresu lze najít v obchodním rejstříku.
Jestliže je v záručním listě uvedený záruční servis, do kterého to má zákazník blíže než do prodejny, musí reklamovat v tomto servisu. Zde však může žádat jen opravu. Se žádostí o vrácení peněz nebo výměnu výrobku musí zajít do prodejny.

3. Reklamujte včas
Zákazník může podle zákona v naprosté většině případů reklamovat zboží do šesti měsíců od nákupu. U některých výrobků je však tato lhůta jiná. Například u prodeje potravinářského zboží je záruční doba kratší - osm dní. Zboží, které se rychle kazí, například majonézové saláty, je nutné reklamovat hned následující den po jejich nákupu. U věcí, které se používají déle, například automobily, televizory nebo pračky, může poskytnout prodávající záruční dobu delší, i několik let, musí to ale vyznačit v záručním listě.

4. Prokažte nákup výrobku
Nejjednodušším způsobem, kterým zákazník dokáže nákup určitého výrobku, je doklad o zaplacení, paragon. Není to ale jeho povinnost, chce-li zboží reklamovat. Stejně tak může nákup prokázat například pomocí svědka, který s ním zboží nakupoval.

5. Uvědomte si, co můžete žádat
Občanský zákoník rozlišuje dva typy vad - odstranitelné a neodstranitelné. Každá z nich dává zákazníkovi jiná práva. V prvním případě má zákazník právo na včasnou, řádnou a bezplatnou opravu. Jestliže koupenou věc ještě nepoužil, může požadovat také výměnu zboží.
Jde-li o vadu, která nebrání použití výrobku, ale kterou nelze opravit, je možné žádat slevu. Pokud ale zákazník nemůže kvůli vadě výrobek používat a nelze jej ani opravit, má právo na výměnu. Také může odstoupit od smlouvy, což, jednoduše řečeno, znamená, že vrátí prodávajícímu koupený výrobek výměnou za zaplacené peníze. Odstoupení od smlouvy je zákazníkovým právem a nezáleží na tom, zda s ním prodejce souhlasí nebo ne.
Právo na odstoupení od smlouvy nebo výměnu má zákazník i v dalších čtyřech případech: 1) prodávající vadný výrobek neopravil ani do 30 dnů od jeho reklamace; 2) prodávající zákazníkovi řekl, že výrobek má určité vlastnosti, a není to pravda; 3) stejná vada se objevila i po druhé opravě; 4) výrobek má současně nejméně tři vady.

6. Dbejte na řádné sepsání reklamace
Povinností prodejce je sepsat takzvaný reklamační protokol, který pak odevzdá zákazníkovi. V něm musí především uvést, kdy reklamaci přijal a o jakou vadu jde.

7. Hlídejte si čas
Podle zákona má prodávající rozhodnout o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Maximálně může trvat vyřízení reklamace 30 dní. Jestliže tuto lhůtu prodávající nedodrží, má zákazník právo na výměnu zboží nebo vrácení peněz.

8. Neplaťte, když nemusíte
Oprava vad, na které se vztahuje záruka, je bezplatná. Zákazník může od prodejce žádat zaplacení všech výdajů, které měl v souvislosti s oprávněnou reklamací výrobku, například poštovné nebo platbu za odborný posudek. Prodejce platí i cestovné, které si naúčtuje, jestliže přijede opravit výrobek k zákazníkovi domů.

9. Nevíte-li si rady, poraďte se s odborníky
Zdarma mohou poradit zákazníkovi například na České obchodní inspekci nebo v některém ze spotřebitelských sdružení. Vadu výrobku posoudí zkušebna nebo soudní znalec. Cena odborného posudku se pohybuje okolo 700 korun. Přehled nejdůležitějších zkušeben a poraden naleznete na našich stránkách (viz články k tématu na konci tohoto textu). Adresy vybraných poraden vyšly též v příloze TEST DNES 20.1.1999.

10. Nezoufejte, když reklamaci zamítnou
Prodejci někdy využívají neznalosti spotřebitelů a reklamaci jednoduše smetou ze stolu, přestože vědí, že na ni má zákazník nárok. Jeden příklad za všechny - důvodem k zamítnutí reklamace není argument, že zákazník nepřinesl výrobek v původním obalu. Nepomůže-li stížnost u instituce, která vykonává nad obchodníky dozor (například ČOI nebo u prodeje potravin ČZPI), nezbývá než obrátit se na soud v místě, kde má obchodník své sídlo. U soudu může zákazník uplatnit veškeré náklady spojené s reklamací a soudním řízením.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...