Vadná oprava

Nechal jsem si vyčistit zimní bundu. Po ne příliš kvalitním vyčištění jsem ji odmítl převzít. Majitelka čistírny mě však odkázala s reklamací na výrobce či prodejce bundy. Čistírna prý za znehodnocení bundy odpovědnost nenese. Jak mám nyní postupovat? ptá se Jiří Kotland z Liberce.

V případě čištění bundy nebo jiné části oděvu jde o smlouvu o opravě věci, která je upravena v § 652 občanského zákoníku. Opravou je činnost, kterou se odstraňují vady věci, následky jejího poškození nebo účinky jejího opotřebení.

Čistírna odpovídá za vady, které má provedená oprava v době, kdy objednatel vyčištěný oděv přebírá, jakož i za vady, které se vyskytnou v záruční době po převzetí věci, která činí tři měsíce, neposkytne-­li čistírna prohlášením v záručním listě delší záruční lhůtu.

Je-­li věc opravena - v tomto případě bunda vyčištěna - vadně, máte právo na bezplatné odstranění vady, pokud se jedná o vadu odstranitelnou. Zhotovitel (čistírna) je povinen vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě 30 dnů.

Nelze-­li vadu odstranit nebo neodstraní­-li ji zhotovitel v dohodnuté lhůtě anebo vyskytne-li se vada znovu, máte právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny opravy. Reklamaci však musíte uplatnit u zhotovitele v záruční době.

Také byste se mohl domáhat náhrady škody, neboť každý, kdo od jiného převzal věc, která má být předmětem jeho závazku, odpovídá za její poškození, ztrátu nebo zničení, ledaže by ke škodě došlo i jinak.