„Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ sdělilo v úterý tiskové oddělení ministerstva.
Podle něj z pohledu platných zákonů nejde prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové ceny, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní.
Kaufland prodával rohlíky za padesát haléřů. Nemravné, zlobí se pekaři |
„Stejně tak je diskutabilní otázka takového tržního chování dopadu na výběr DPH. S ohledem na všechny tyto skutečnosti pan ministr zmínil nezbytnost prošetření ze strany ÚOHS, případně i ze strany dalších institucí. Právě probíhá právnická analýza možností a příprava podnětu,“ dodalo ministerstvo, které v minulosti ještě žádný návrh k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže na šetření těchto praktik nepodalo.
„Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR,“ oponuje mluvčí řetězce Renata Maierl.
„Jenom u nás nám rozbourají náš trh“
Ministr Milek mluvil o této prodejní akci i před poslanci při sněmovních interpelacích. „To by si nedovolili podle mě v žádné staré evropské zemi. Jenom u nás nám rozbourají náš trh, vozí sem vykostěnou vepřovou kýtu za 60 korun, vozí sem přebytky. Dneska jsme bohužel svědci souboje národních rozpočtů,“ řekl podle sněmovního stenoprotokolu zákonodárcům.
Nakupte si mléko za akční cenu. Nabídku najdete na AkcniCeny.cz |
Obchodní řetězec nabízel na přelomu května litr polotučného trvanlivého mléka K-Classic za jednu korunu ke každému nákupu, který stál více než 100 korun.
Úřad v polovině dubna oznámil, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve Milek mluvil jako o zajímavých nápadech zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech. Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace. (čtěte rozhovor s Milkem: Potraviny se nesmí prodávat pod cenou. Tak jako ve Francii)
Kaufland ale není jediným obchodem který v minulosti nabízel potraviny za podnákupní ceny, které se blížily nule. Mléko za 1 korunu od firmy Olma prodával v roce 2016 v rámci své marketingové akce také online supermarket Košík. Plná cena výrobku Dobré mléko polotučné čerstvé před slevou byla 18,90 Kč. Akce proběhla v době, kdy online obchod vstupoval na trh.